تسخیر دژ نفوذناپذیر

بنده به عنوان فرمانده تیپ نجف اشرف در عملیات بیت المقدس خدمتتان عرض می کنم که دشمن برای دفاع از خرمشهر تدابیر خاص خود را انجام داده بود و یک دفاع مستقلی را برای دفاع از خرمشهر در نظر گرفته و توسط میادین مین
شنبه، 19 اسفند 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تسخیر دژ نفوذناپذیر
تسخیر دژ نفوذناپذیر

نویسنده: شهید حاج احمد کاظمی



 

شرح عملیات بیت المقدس

بنده به عنوان فرمانده تیپ نجف اشرف در عملیات بیت المقدس خدمتتان عرض می کنم که دشمن برای دفاع از خرمشهر تدابیر خاص خود را انجام داده بود و یک دفاع مستقلی را برای دفاع از خرمشهر در نظر گرفته و توسط میادین مین و کانال، شهر را در حصار خود گرفته بود و به تصور خودش خرمشهر به یک دژ نفوذ ناپذیر برایش تبدیل شده بود. خود شهر و ساختمانهای آن را مجهز به سلاحهای مختلف و تعداد زیادی از ساختمانها را تخریب کرده بود و میدانهای مختلف جنگ تهیه کرده بود تا وقتی رزمندگان اسلام حمله کردند، از سقوط شهر جلوگیری کند که بحمدا... رزمندگان اسلام با سرعت زیاد توانستند مواضع اولیه دشمن و خطوط دفاعی دشمن را پشت سر بگذارید و در اولین ساعات عملیات، به میادین شهر وارد بشوند. دشمن و فرماندهان آن که در شهر جهت دفاع آماده شده بودند، وقتی سرعت برق آسای رزمندگان اسلام را دیدند از هر گونه تصمیمی باز ماندند و هیچ گونه تصمیمی جز اسارت را نتوانستند برای خود اتخاذ نمایند. در ادامه، دشمن که از هر گونه مقاومتی عاجز مانده بود، تصمیم گرفت نیروهای خودش را از شهر نجات بدهد و توسط پلی که روی اروند احداث کرد، در تلاش بود نیروهای در شهر را نجات دهد که با عملکرد سریعی که رزمندگان اسلام داشتند این کار را هم نتوانست بکند و ناموفق ماند و تلاش کرد توسط هلی کوپتر، فرماندهان عالی رتبه خودش را که در شهر بودند، نجات دهد که هلی کوپترهایی که برای نجات نیروها آمده بودند توسط رزمندگان اسلام ساقط شدند. دشمن به هیچ وجه نتوانست نیروهای خودش را سالم از شهر بیرون ببرد. به یاد دارم در اولین ساعاتی که وارد شهر شدیم، با سرعت و عظمتی که رزمندگان اسلام از خودشان نشان دادند، دشمن تمام سلاحهای خودش را گذاشته و رفته بود. با توجه به اینکه دشمن در مدت بیست و چند روز مقاومتش ادامه داشت و برای نبرد در خرمشهر با ما یک نبرد سخت خواهد کرد ولی آن سرعت و هجوم وسیع رزمندگان اسلام را که دید، هیچ گونه مقاومتی از خود نشان نداد و خیلی سریع از مواضع خودش جدا شد. در میدان شهر وقتی که ما وارد شدیم، دیگر اصلا فرماندهی را رها و خودمان به صحنه آمدیم تا ببینیم بسیجی ها چگونه عملیات را کنترل می کنند که دیدیم ستون اسرا است که به طرف جاده اهواز-خرمشهر روان شده اند و الحمدالله رب العالمین با گرفتن تعداد زیادی اسیر، توانستیم این مرحله از عملیات که هدف اصلی عملیات خرمشهر بود را پشت سر بگذاریم. خواهشم از نویسندگان و هنرمندان این است که این عظمت و این حماسه بزرگ نبرد 8 ساله را به ترسیم در بیاورند و ارزشهای والای انقلاب را حفظ بکنند تا برای نسلهای آینده به عنوان یک یادگار عظیم که حاصل خون بهترین عزیزان این کشور بود و زحمات رهبر کبیر انقلاب که واقعا در جنگ بسیار مهم و ارزشمند بود را حفظ کنند تا بتوانیم به نسلهای آینده منتقل نمائیم. (1)

پی نوشت ها :

1- مصاحبه انجام شده توسط گروه تلویزیونی سپاه.

منبع: احمدی، جانمراد؛ (1385)، ما اهل اینجا نیستیم؛ مجموعه ای از خاطرات و سخنرانی های سردار سرلشکر پاسدار شهید احمد کاظمی، شهرستان نجف آباد (اصفهان)، مؤسسه حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و لشکر 8 زرهی نجف اشرف و گنگره سرداران و 2500 شهید شهرستان نجف آباد، چاپ دوم.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.