بانوان قهرمان اسطوره ای ژاپن

قهرمانان ژاپن به مردان محدود نمی شوند و در این سرزمین قهرمان بانوان بسیاری نیز وجود داشته است. برخی از این قهرمان بانوان قهرمانان ماجراهای تاریخی و برخی زنان وفادار و قهرمان ماجراهای عشقی است که نزد عامه و در
سه‌شنبه، 22 اسفند 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بانوان قهرمان اسطوره ای ژاپن
بانوان قهرمان اسطوره ای ژاپن

نویسنده: ژولیت پیگوت
مترجم: باجلان فرّخی



 

قهرمانان ژاپن به مردان محدود نمی شوند و در این سرزمین قهرمان بانوان بسیاری نیز وجود داشته است. برخی از این قهرمان بانوان قهرمانان ماجراهای تاریخی و برخی زنان وفادار و قهرمان ماجراهای عشقی است که نزد عامه و در روایات به مقام قهرمان بانویی دست یافته اند. روایات و افسانه های مربوط به امپراتریس جینگو مادر امپراتور ئوجین و مشهور به ملکه جنگجو بسیار و اگر چه در درستی برخی از این روایات تردید است اما در قهرمان بانو بودن او تردید نیست.رفتار زن یا معشوقه یاماتوداته نیز در شمار رفتارهای قهرمانی است. می گویند این زن که در بسیاری از سفرهای جنگی یاماتوداته را همراهی می کرد سرانجام در سفری دریایی برای رهایی از توفان و خشم خدای دریا خود را به دریا افکند. دختر کیوموری و مادر امپراتور خردسال آنتوکو نیز پس از شکست دودمان تایرا به جای تن دادن به اسارت خود را همراه با امپراتور خردسال به دریا افکند.
رفتار کساگوذن (1) از زنان سده دوازده، در وفاداری به شوهر، رفتاری قهرمانی و در حد رفتار قهرمان بانوان تاریخی است: می گویند شوهر کساگوذن مردی جنگجو بود که به تناسب کار خویش غالباً در سفر بود. کساگوذن زنی بی نهایت زیبا بود که پسرعموی نوزده ساله او سخت دلباخته او شد و در راه بردن به دل کسا شکست یافت. مادر کسا نیز در خانه داماد زندگی می کرد و پس از آن که جوان از دستیابی به عشق کسا شکست یافت به مادر او روی آورد و نخست با تمنا و بعد با تهدید از او خواست که نظر کسا را نسبت به او جلب کند. کسا با آگاهی از ماجرا از بیم آسیب دیدن مادر جوان را گفت تنها هنگامی به او تن می دهد که شوهرش مرده باشد. شبی که شوهر از سفر بازگشت کسا در بستر او به جای شوهر خوابید و جوان کسا را با خنجری از پا درآورد و مادر و شوهر او از خطر رهایی یافتند. در روایتی شوهر کسا پس از تلاش بسیار برای یافتن قاتل همسر زیبای خویش سرانجام خود را در دریا غرق کرد. و در روایتی دیگر نوجوان پس از آگاهی از ماجرا در دیری معتکف شد و با گذشت زمان قدیسی شد که مونگاکوشونین (2) نام دارد.
در روایتی از پایان سده دوازده سخن از قهرمان بانوی دیگری است که توراگوذن (3) نام دارد. توراگوذن زنی روسپی بود که به مردی موسوم سوگانوگورو (4) دل بست و با رها کردن روسپیگری تا پایان عمر به شوهر وفادار و پس از مرگ او خود را کشت. می گویند پدر سوگانو گورو به دست کارگزاری کشته شده و او برادر بزرگش جورو (5) در جستجوی قاتل پدر و گرفتن انتقام بودند. فرصت به کیفر رسانیدن قاتل برای جورو در 1193 در نزدیکی کاماکورا و در شکارگاه یوریتومو، بعد از دست یافتن یوریتومو به مقام شوگونی، فراهم شد. جورو در کشتن قاتل پدر توفیقی نیافت و در این ماجرا کشته شد. سوگانوگورو در این ماجرا دستگیر و به کیفر ورود به حریم شوگون محکوم شد و او را با شمشیری کند گردن زدند. توراگوذن در این ماجرا محکوم نشد اما وفاداری او به شوهر و ناتوانی او در یاری کردن به شوهر برای گرفتن انتقام سبب شد که خود را هلاک سازد.
می گویند تروته هیمه (6) نیز زنی روسپی بود که به مردی موسوم به ئوگوری هانگوان (7) دل بست و با رهاکردن روسپیگری بدو وفادار ماند. ئوگوری هانگوان دشمنان بسیاری داشت. یکی از دشمنان او را ناچار ساخت در آبی آلوده که جذامیان در آن تن شسته بودند تن بشوید و هم به این دلیل ئوگوری مبتلا به جذام شد. تروته هیمه ئوگوری را به دوش گرفت و او را به چشمه ای شفابخش و دوردست در کاماکورا برد و پس از مالیدن دارویی، که خود ساخته بود، بر تن بیمار او را چندین روز در چشمه آب گرم شستشو داد. ئوگوری هانگوان با فداکاری تروته هیمه از بیماری رهایی یافت و زن با دلدار خویش سوار بر اسبی لنگ از دشمنان گریختند و پنهان شدند.
در روایات و افسانه های عشقی وفاداری به شوهر و معشوق تا پای جان یکی از ویژگی های این قهرمان بانوان است و گاه زن و مرد با یکدیگر و همراه با هم تن به مرگ می دهند. شاید بهترین نمونه رفتاری از این گونه رفتار کنتس نوگی زن فرمانده نوگی است. پس از مرگ امپراتور مئی جی و انجام مراسم تدفین امپراتور فرمانده کنت نوگی و همسر او کنتس نوگی در شب 13 سپتامبر 1912 با هم هاراکی ری کردند.

پی نوشت ها :

1. Kesa Gozen
2. Mongakushoni
3. Tora Gozen
4. Soga no Goro
5. Juro
6. Terute Hime
7. Oguri Hangwan

منبع مقاله: پیگوت، ژولیت؛ (1373) شناخت اساطیر ژاپن، ترجمه باجلان فرخّی، تهران: اساطیر، چاپ دوم

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.