انتخاب لباس برای مهد کودک فرزندان

بچه‌ها چه لباسی را می‌توانند در مهدکودک بپوشند و چه لباسی را نمی‌توانند بپوشند؟این سوال شاید به نظر ساده برسد اما جواب آن ساده نیست و انتخاب لباس برای پیش‌دبستانی‌هایی که لباس فرم ندارند، بسیار مهم است؛
پنجشنبه، 1 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انتخاب لباس برای مهد کودک فرزندان

1.علامت‌گذاری کنید:

بیشتر بچه‌ها به دلیل جنب و جوشی که دارند، معمولا تمایل دارند هر چه سریع‌تر لباس‌های اضافی را به محض ورود به کلاس از تنشان بیرون بیاورند. اگر کمی فکر کنید، حتما به یاد می‌آورید که چند بار کودکتان ژاکت، سویی‌شرت، کلاه و روسری‌اش را جا گذاشته است.

پس اولین پیشنهاد ما این است که وسایل او را با روشی علامت‌گذاری کنید یا نامش را گوشه آنها بنویسید. اگر هم مادر باسلیقه‌ای باشید، حتما می‌توانید روشی پیدا کنید که لباس فرزندتان آسیب نبیند مثلا روی برچسب‌های لباس نامش را بنویسید یا گوشه دستکش حرف اول نامش را بدوزید. به او یاد بدهید مواظب وسایلش باشد و به خاطر بسپارد لباس‌هایش را کجا گذاشته است.
 

2.بند دار نخرید:

باید مطمئن شوید کودکتان به راحتی می‌تواند لباسش را بپوشد و بیرون بیاورد. زیپ نرمی دارد و دکمه‌هایش راحت باز و بسته می‌شود. بهتر است کمر شلواری که برای کودکان تهیه می‌کنید، کشی باشد تا اگر خواست دستشویی برود، در درآوردن آن مشکل نداشته باشد.

برخی کودکان به همین دلیل دستشویی نمی‌روند و دچار مشکل می‌شوند. شلوار بنددار، برای یک کودک پیش‌دبستانی مناسب نیست زیرا هم پوشیدن و درآوردن آن سخت است و هم اینکه امکان دارد زمانی که دستشویی می‌رود، بندها در دستشویی بیفتند و کثیف شوند. از طرفی تنظیم کردن بند این لباس‌ها روی شانه برای کودکان سخت است.
 

3.متناسب با سن و سالش بخرید:

اینکه کودکی لباسی شبیه یک دانشجوی آکسفورد به تن کند، یعنی یک بلوز مردانه و شلواری که کمربند دارد بپوشد، شاید در نگاه اول رسمی و شیک به نظر بیاید اما مناسب نیست زیرا کمربند برای بزرگسالان هم مشکل ایجاد می‌کند و پوشش جانبی زیاد راحتی نیست چه برسد به کودکان پرجنب وجوش.

انتخاب لباس برای مهد کودک فرزندان

4.جین جدید را بشویید:

حتی وقتی خودمان یک شلوار جین تازه می‌خریم، می‌توانیم احساس کنیم که پوشیدن و تحمل آن در روزهای اول چقدر سخت است زیرا سفتی و شق ورق بودن شلوار ما را اذیت می‌کند و حتما همین حس را برای کودکان هم به وجود می‌آورد، با این تفاوت که این حس در آنها چند برابر است.

پس وقتی یک شلوار جین برای کودکتان می‌خرید، آن را قبل از استفاده بشویید. راه‌رفتن با یک شلوار جدید برای بچه‌ها بسیار سخت است و باعث می‌شود نتوانند در بازی‌های گروهی که فعالیت فیزیکی می‌خواهد، حضور خوبی پیدا ‌کنند پس اول مطمئن شوید شلوار جین تازه راحت است و بعد آن را پای کودکتان کنید.
 

5.پیراهن مهمانی تن دخترتان نکنید:

دختربچه‌ها در پیراهن مهمانی مثل فرشته‌های کوچک زیبا می‌شوند اما جمع و جور کردن این لباس برای آنها راحت نیست چه هنگام بازی و چه زمانی که می‌خواهند به دستشویی بروند؛ مخصوصا اگر پیراهن جنس لطیفی داشته باشد، امکان دارد پاره و کشیده شود و حالت خود را از دست بدهد و فرزندتان را تا آخر روز کسل کند. با قیمتی که این روزها لباس‌های بچگانه دارند، بهتر است زمانی این پیراهن را تن دخترتان بکنید که هم خودتان غیرمستقیم مراقب او هستید و هم مدت طولانی لازم نباشد مراقب بالا و پریدن‌هایش باشد.
 

6.لباس بازی و کار بخرید:

روز مدرسه برای کودکان یک روز طولانی و پر از فعالیت‌های مختلف است؛ از ورزش و بازی گرفته تا نقاشی و درست کردن کاردستی. فرستادن کودکان با لباس مناسب به مهد نشانه تیزهوشی پدر و مادر و اهمیت دادن به کودکشان است.

اگر بعضی رنگ‌ها مثل رنگ سبز به دلایلی روی لباس بریزند به سختی پاک می‌شوند و اگر پاک هم شوند، جایشان روی لباس باقی می‌ماند. پس انتخاب یک لباس بازی – منظور چیزی شبیه لباس کار است- که جنس خوبی داشته باشد اما مهم نباشد که خراب یا پاره شود، مخصوصا برای روزهایی که بچه‌ها کاردستی یا نقاشی دارند، مهم و ضروری است.

7.لایه‌لایه بپوشید:

بچه‌ها باید در لباسشان احساس آرامش کنند و یکی از عواملی که این احساس آرامش را در آنها به وجود می‌آورد، متعادل نگه‌داشتن دمای بدن است. اگر لباس کودکتان زیاد نازک یا کلفت باشد، تا آخر روز احساس ناراحتی می‌کند پس چه باید کرد؟ مخصوصا وقتی که صبح زود او را به مدرسه می‌برید و هوا سرد است و ظهر که برمی‌گردد هوا گرم شده.

راحت‌ترین و البته کاربردی‌ترین راه، لایه‌لایه لباس پوشاندن به کودک است. مثلا روی بلوز کودکتان یک ژاکت نازک بپوشانید تا اگر گرمش شد، بتواند آن را بیرون بیاورد و اگر سردش شد، ژاکت را بپوشد. به کودکتان یاد بدهید چگونه لباس‌هایش را بیرون بیاورد و این کار را در خانه تمرین کنید تا از این موضوع ترسی نداشته باشد.
 

8.لباس بی‌مناسبت تن او نکنید:

متاسفانه بعضی پدر و مادرها به فرزندشان لباسی می‌پوشانند که هیچ مناسبتی با مهد و محیط آموزشی ندارد. نباید فراموش کنید که «مهد» هم یک محیط آموزشی است و باید قوانینی را در آن رعایت کرد. لباسی که تن فرزندتان می‌کنید نه باید خیلی بلند باشد و نه خیلی کوتاه. نه خیلی تنگ و نه خیلی گشاد.

به هیچ‌وجه لباس زیر او نباید مشخص باشد. هر چند باید به فرزندانمان یاد بدهیم با دیده احترام به دیگران نگاه کنند و از نگاه کردن ساده هم چشم بدوزند اما قبل از هر چیز باید لباس مناسب برایشان انتخاب کنیم تا باعث وقوع اتفاقی هر چند ساده و کوچک نشویم.
 

9.کفش‌ راحت بخرید:

کفش هم یکی از مهم‌ترین پوشش‌هایی است که در خرید آن باید دقت کرد. درست است که گاهی تسلیم فرزندانمان در خرید لباس می‌شویم و چیزی را می‌خریم که خودمان هم می‌دانیم خیلی مناسب نیست، اما در خرید لباس مدرسه و مهد باید او را قانع کنید و مثلا بگویید بیرون آوردن، پوشیدن، راه‌رفتن و دویدن با این کفش آسان نیست بنابراین بهترین کفش‌ها برای مهد، کفش اسپرت هستند نه کفش‌های سنگین و بوت. صندل هم پوشش مناسبی نیست چون امکان لیزخوردن پای فرزندتان زیاد است.
 

لباس مهدکودک چه جنسی و چه رنگی؟

بهترین پارچه برای لباس بچه‌های کوچک و آنهایی که به مهدکودک می‌روند، پارچه نخی است زیرا این پارچه‌ها کمترین حساسیت پوستی را برای بچه‌ها ایجاد می‌کنند. از طرفی وقتی جنب‌وجوش بچه‌ها زیاد باشد و عرق کنند، اگر لباس‌های پلاستیکی و با پارچه‌های صناعی پوشیده باشند، احتمال عرق‌سوز شدن پوست بدنشان بیشتر می‌شود.

لباس‌هایی با رنگ‌های روشن، به‌خصوص سفید و کرم، بهترین لباس‌ها برای بچه‌هایی هستند که قرار است وارد محیط مهدکودک بشوند. معمولا بچه‌های کوچک در مهدهای کودک در اثر بازی و تفریح زیاد عرق می‌کنند و مرطوب شدن بدن می‌تواند امکان تماس پوستی آنها را با رنگ لباسشان افزایش دهد.

به همین دلیل پوشیدن لباس‌های رنگی برای پوست لطیف بچه‌ها حساسیت بیشتری ایجاد می‌کند. ضمن این که انتخاب رنگ روشن باعث می‌شود که کوچک‌ترین لکه و کثیفی روی لباس را تشخیص دهید و با شستن به موقع آن، جلوی انتقال بیماری به بچه‌ها را بگیرید.

بهتر است لباس مهدکودک بچه‌ها را یک روز در میان و با شوینده‌های ملایم مانند پودر صابون بشویید تا حساسیت پوستی برایشان ایجاد نشود. اگر از شوینده‌های قوی‌تر استفاده می‌کنید، باید از آبکشی مناسب لباس مطمئن شوید تا باقیمانده مواد شوینده در لباس آنها برایشان حساسیت پوستی ایجاد نکند.

اگر هم مهد کودک فرزندتان لباس فرم دارد، بهتر است 2 یا 3 دست از آن لباس تهیه کنید تا در صورت آلوده شدن یکی از لباس‌ها بتوانید جایگزین تمیز و مناسبی برایش داشته باشید.
 

منبع :

بخش مد و لباس سایت راسخون



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.