20 نکته انگیزشی در یادگیری

در دوستی با دوست مدارا کن شاید روزی دشمن تو گردد و در دشمنی با دشمن نیز مدارا کن زیرا شاید روزی دوست تو گردد. «حضرت علی علیه السلام»
سه‌شنبه، 24 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
20 نکته انگیزشی در یادگیری
20 نکته انگیزشی در یادگیری

نویسنده:مرتضی حاج بابایی





 
(در دوستی با دوست مدارا کن شاید روزی دشمن تو گردد و در دشمنی با دشمن نیز مدارا کن زیرا شاید روزی دوست تو گردد. «حضرت علی علیه السلام» )
1- برای ایجاد انگیزه بیشتر و لذت بردن از یادگیری، به هنگام تدریس مباحث درسی، توجه و تمرکز خودتان را متوجه مواد آموزشی و مدرس یا دبیرتان کنید.
2- انگیزه پیشرفت تحصیلی، با ارزش ترین ثروت شماست. از آن محافظت کنید و بر میزان ثروتتان بیافزایید.
3- برای مطالعه و انجام تکالیف مربوطه برنامه ریزی داشته باشید و با جدیت به آن عمل کنید. این کار در حفظ و افزایش انگیزه هایتان به شما کمک خواهد کرد.
4- در انجام تکالیف، جدیت و پشتکار داشته باشید و تا اتمام آن دست از کار نکشید. این کار اراده شما را تقویت خواهد کرد.
5- نتایج یادگیریهای خود را به طور منظم ارزیابی کنید و رقابت با خود را جایگزین رقابت با دیگران نمایید. یعنی سعی کنید هر روز بهتر از پیش باشید.
6- انگیزه های خودتان را بشناسید، دسته بندی کنید، حفظ کنید، بالا ببرید، احیاء کنید، ایجاد کنید و یا کاهش دهید. چگونه؟ حتماً از روان شناس در این مورد کمک بگیرید.
7- برای حفظ انگیزه هایتان، میزان پیشرفتتان را با هدفتان مقایسه نکنید بلکه همیشه با سطح قبلی تان مقایسه کنید. به این ترتیب همواره رشد و پیشرفت خودتان را ملاحظه خواهید کرد و انگیزه های بالاتری را بدست خواهید آورد حتی اگر این پیشرفت بسیار کم و یا کند باشد. مثلاً 0/25 یا 0/5 نمره رشد در هر درس می تواند قابل توجه باشد.
8- انگیزه بالا همیشه توام با دقت و توجه و تمرکز بالا خواهد بود. پس اگر از عدم تمرکز یا حواس پرتی و بی دقتی در یادگیری درس یا دروسی رنج می برید به انگیزه هایتان مراجعه کنید.
9- از تشویق و ترغیب خودتان به هنگام نتیجه گرفتن کوتاهی نکنید. این کار باعث افزایش انگیزه شما خواهد شد.
(سعی کنید که در موقع مطالعه همیشه به کمالات و موفقیت هایتان بیندیشید و در کنار آن با پشتکار و علاقه سعی و تلاش کنید.)
10- بعضی از انگیزه ها مغایر و متضاد با پاره ای دیگر از انگیزه های شماست. شیوه های کنترل انگیزه های مخالف را فرا بگیرید. مثلاً درس خواندن و بازی با رایانه یا تماشای تلویزیون از جمله انگیزه های مهم مغایر هستند.
11- هرگز اجازه ندهید انگیزه های مغایر یا متضاد برانگیزه های اصلی و پیش برنده و آینده ساز غلبه کنند. در برابر این انگیزه ها مقاومت کنید و تسلیم آنها نشوید.
12- یاد گرفتن، تمرین کردن، تسلط حاصل کردن و پیشرفت کردن زحمت دارد. بنابراین برای دستیبای به این اهداف مقدس باید تلاش کرد باید انگیزه داشت و باید از این انگیزه مراقبت کرد.
13- اصول حفاظت و مراقبت از انگیزه هایتان را فرا بگیرید. یاد بگیرید مرور کردن اهداف را، مرور کردن شرایط را، مرور کردن نیازها را، ایجاد علاقه کردن را و...
14- انگیزه های ما متاثر از تجربیات موفق و ناموفق قبلی ما است. پس اگر در امتحانی یا کلاسی نتیجه دلخواهتان را نگرفتید به شدت مراقب انگیزه هایتان باشید. اجازه ندهید این شکست انگیزه را از شما بگیرد.
15- تصوری که از خودتان در زمینه های تحصیلی دارید را مثبت کنید. نگویید من اصلاً ریاضی را نمی فهمم این تصور باعث می شود انگیزه یادگیری ریاضیات در شما آسیب ببیند.
16- فهرستی از انگیزه های خود را تهیه کنید و آنها را به صورت مکتوب و در برابر دیدگانتان قرار دهید. اجازه بدهید که این انگیزه ها همیشه زنده و پر رنگ باقی بمانند.
17- سعی کنید توقع و انتظار دیگران، بخصوص والدین و مربیان از توقعات و انتظارات خودتان از خودتان را جدا کنید و در فهرست های متفاوتی قرار دهید.
18- دربحث ها و مناظره های کلاسی فعالانه شرکت کنید و از این مشارکت لذت ببرید. تلاش کنید تا هم بر کیفیت و هم بر کمیت این مشارکت بیافزایید. این کار انگیزه های پیشرفت تحصیلی شما را بالاتر خواهد برد.
19- در مطالعات خود مطالب را بطور معنی دار و در ارتباط با مطالب از قبل آموخته شده قرار دهید. این کار یادگیری شما را آسان و لذتبخش و مفید می سازد و به افزایش انگیزه شما می انجامد.
20- با دبیران و مربیان مدرسه ارتباط خوب و خوشایندی برقرار کنید. مطمئن باشید اگر رابطه شما با دبیران خوب باشد برای یادگیری درس آنها علاقه و انگیزه و اشتیاق بیشتری خواهید داشت و نتیجه بهتری هم خواهید گرفت.

منبع:



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.