حاتم بخشی !

سیاست خارجی رژیم پهلوی در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای مطابق با اهداف کشورهای غربی به ویژه آمریکا بود. براساس این استراتژی ایران به حیاط خلوت قدرت‌های ذی‌نفوذ، برای عملی کردن سیاست‌های منطقه‌ای آنان تبدیل...
دوشنبه، 30 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حاتم بخشی !
حاتم بخشی !






 
سیاست خارجی رژیم پهلوی در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای مطابق با اهداف کشورهای غربی به ویژه آمریکا بود. براساس این استراتژی ایران به حیاط خلوت قدرت‌های ذی‌نفوذ، برای عملی کردن سیاست‌های منطقه‌ای آنان تبدیل شد. شکل‌گیری رژیم صهیونیستی، تقویت و حفظ آن از مهم‌ترین برنامه‌های کشورهای استعماری به ویژه آمریکا و انگلیس گردید و ایران به‌عنوان پایگاه اطلاعاتی غرب برای جاسوسی از کشورهای عربی و اسلامی تبدیل شد، در عوض هم‌پیمانان خارجی، محمدرضا را ژاندارم منطقه نامیدند.
بارزترین نقش شاه حمایت سیاسی، نظامی و اقتصادی از کشورهای وابسته و دست‌نشاندة آمریکا در خاورمیانه بود. محمدرضا پهلوی همچنین به‌عنوان پادشاه، رسالت دیگری نیز برای خود قائل بود و اینکه خود را متولی تمام پادشاهان حاکم یا معزول در اقصی نقاط جهان از جمله پادشاه افغانستان، یونان، حبشه، بروندی یا آلبانی و مغرب می‌دانست و برای رفاه حال آنان از هیچ هزینه‌ای دریغ نمی‌کرد. هنگامی که درآمدهای سرشار نفتی، دلارهای زیادی را نصیب ایران نمود به جای آن که آن را در راه توسعه کشور و زدودن فقر و گرسنگی و بی‌سوادی از چهرة مردم صرف کند آن را به چشمه‌ای بی‌پایان برای خرید جنگ‌افزار غربی و هدیه آن به کشورهای دوست آمریکا در منطقه بدل نمود. محمدرضا به حکومت پاکستان به دلیل وابستگی‌اش به آمریکا کمک نظامی و اقتصادی فراوانی نمود. او همچنین به پادشاه اردن و رئیس جمهور مصر که عاملان اصلی امضاءکنندگان پیمان کمپ دیوید با رژیم غاصب صهیونیستی بودند کمک سیاسی و مالی می‌کرد. با مروری در خاطرات وزیر دربار پهلوی به این مهم پی می‌بریم که حمایت بی‌چون و چرا از پادشاهان از دلمشغولی‌های محمدرضا بود. اسدالله علم در کتابش از کمک های شاه به پادشاهان خارجی و ایجاد تسهیلات برای آنان سخن گفته است. او در یکی از این یادداشت‌ها می‌نویسد:
«... صبح شرفیاب شدم، به عرض رساندم که علیاحضرت شهبانو امر می‌فرمایند صد هزار دلار دیگر هم از طرف بانک عمران به پادشاه آلبانی قرض داده شود، با آن که تاکنون چهارصد هزار دلار قرض گرفته است . فرمودند چه باید کرد... بدهید...»1
در جایی دیگر از این کتاب دربارة فرستادن هواپیمایی اختصاصی جهت سفر پادشاه یونان به ایران به دستور فرح و تأیید شاه می‌خوانیم:
«راجع به آمدن پادشاه یونان، عرض کردم که علیاحضرت اظهار می‌فرمایند هواپیمای خصوصی بفرستیم . لزومی ‌دارد؟ فرمودند چون علیاحضرت می‌فرمایند بفرستید...»2
علم در صفحه 321 جلد 4 کتابش از کمک به پادشاه افغانستان و یونان سخن می‌گوید:
... عرض کردم، سفیر افغانستان پریروز در فرودگاه خیلی اصرار داشت که به طور خصوصی و برای مدت زیاد مرا ببیند . فرمودند دعوتش کن تا ناهار یا شامی با تو بخورد ، هزار دلار هم به ماهیانه 000/10 دلاری پادشاه افغانستان برای مخارج تحصیل بچه‌های او اضافه کن. هم‌چنین ماهیانه ده هزار دلار به پادشاه یونان بده بعد هم یک منزل برای پادشاه افغانستان در رُم بخرید. همه این پول را از بودجه سرَی دولت بگیرید، آن‌چه را هم که قبلاً حواله کرده‌اید، بگیرید...3
علم در گزارش تکمیلی می‌نویسد:
«... شاهنشاه ده هزار دلار به پادشاه افغانستان مرحمت می‌کنند، مضافاً یک منزل به قیمت 250000 دلار برای پادشاه در رُم خریدیم....»4
در نشریه ATHNIXI-TA به تاریخ 13/6/1975 به نقل از دیلی اکسپرس با عنوان شاه ایران کنستانتین را به صورت یک کارمند دائمی در آورد، می‌خوانیم:
«دیلی اکسپرس دیروز فاش کرد: کنستانتین پادشاه سابق ممکن است کشوری نداشته باشد. اما مسلم است که او بیکار نیست. این نشریه اضافه می‌کند سلطان سابق که پس از یک همه‌پرسی تاج و تخت خود را برای همیشه از دست داد اکنون تحت توجهات شاهنشاه ایران قرار دارد. نویسنده ستون یادداشت‌های اجتماعی دیلی اکسپرس می‌نویسد: من اکنون می‌توانم این را فاش کنم در حالی که این «رهبر عالی مقام» در گذشته کار و مشغله زیادی نداشت. اکنون تمام وقت به کار مشغول است به نظر آنان کنستانتین مشاور شاه در امور اروپایی است. یا به طوری که دوستی می‌‌گوید او «منشی اعظم» پدرخوانده نفت است...»5
هدف از این مقدمه اسنادی چند از دربار پهلوی در رابطه با کمک به پادشاهان خارجی می‌باشد.
***
شماره: 420/ ت تاریخ: 14/3/51
جناب آقای امیرمتقی معاون محترم دربار شاهنشاهی
با ارسال عین نامه آقای امیرقاسمی رئیس تشریفات سازمان اطلاعات و امنیت کشور خواهشمند است دستور فرمایند نسبت به پرداخت ـ /11880 ریال در وجه کاباره باکارا موضوع هزینه پذیرایی از اعلیحضرت پادشاه نپال و همراهان او اقدام مقضی معمول فرمایند.
رئیس کل تشریفات شاهنشاهی ـ هرمز قریب
***
شماره: 827 م ت تاریخ: 3/5/51
جناب آقای هویدا نخست‌وزیر
احتراماً به استحضار خاطر عالی می‌رساند:
چندی قبل ملکه سابق بروندی طی عریضه‌ای که به پیشگاه مبارک اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر تقدیم داشته بود استدعای اجازه شرفیابی نموده که حسب‌الامر مطاع همایونی به وسیله وزارت
امورخارجه به مشارالیها ابلاغ گردید چنانچه مطلبی دارد کتباً معروض دارد طی عریضه تقدیمی که حسب‌الامر به وزارت امورخارجه به منظور مطالعه ارسال گردید نامبرده مستدعیاتی در دو مورد داشته است یکی کمک هزینه تحصیلی فرزندش به نام PRINCE EMMANUEL NTWAR و همچنین استدعای کمک مالی نموده است . بنا به پیشنهاد وزارت امورخارجه ممکن است نامبرده در دانشکده افسری ایران به تحصیل مشغول شود. مراتب از شرفعرض پیشگاه مبارک ملوکانه گذشت امر و مقرر فرمودند آن جناب موضوع را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند و ضمناً مقرر فرمودند باتوجه به این نکته که این اتفاقات همیشه و مرتباً در کشورهای کوچک آفریقایی رخ خواهد داد آیا صلاح هست اقدامی بشود و اگر فرزند ایشان برای تحصیل در دانشکده افسری پذیرفته شود با ندانستن زبان فارسی چگونه می‌تواند استفاده نماید اینک با ارسال عین عریضه تقدیمی مستدعی است نتیجه بررسی را از شرفعرض بگذرانند.
با تقدیم احترام
رئیس کل تشریفات شاهنشاهی ـ هرمز قریب
***
شماره: 83 ـ 1 ـ 200/ م تاریخ: 6/9/2536
جناب آقای محمدجعفر بهبهانیان
معاون دربار شاهنشاهی
پیرو نامه شماره 83 ـ 1 ـ 200/ م مورخ 22/8/2536 فتوکپی نامه شماره 19 ـ 230/ م مورخ 2/9/2536 جناب آقای منوچهر آگاه وزیر مشاور در امور اجرایی و چک شماره 814463 مورخ 2 آذر ماه 2536 بانک مرکزی ایران به مبلغ 400/258 ریال (دویست و پنجاه و هشت هزار و چهارصد ریال) هم ارز ریالی دو هزار پوند مقرری PRINCE NERID BEYENE نوه امپراطور فقید اتیوپی به پیوست ارسال می‌شود.
خواهشمند است دستور فرمایید مبلغ این چک را به نحو مقتضی به مقصد آن حواله نمایند.
امیرعباس هویدا
***
شماره : 1008 ... تاریخ: 29/12/36
بکلی سری ـ مستقیم است
خیلی خیلی محرمانه برای بررسی اطلاع شخص جنابعالی است
جناب آقای هویدا نخست‌وزیر
حسب‌الامر مبارک شاهنشاه آریامهر از آبان ماه 1352 ماهیانه مبلغ ـ 000/20 لیره و ـ 000/20 دلار برای پادشاه سابق یونان حواله که جمع آن تا پایان سال 1352 طبق صورت ضمیمه بالغ بر ـ 500/600/22 ریال گردیده است.
خواهشمند است دستور فرمایید مبلغ فوق را چک در وجه امور مالی دربار شاهنشاهی صادر و ارسال فرمایند. ضمناً امر و مقرر فرمودند ماهیانه علاوه بر ده هزار دلاری که برای پادشاه سابق افغانستان حواله می‌گردد ده هزار دلار دیگر در اختیار امور مالی دربار شاهنشاهی بگذارد تا برای پادشاه سابق یونان حواله گردد و بعد از این هم مقرر فرمودند که به ماهیانه یادشده سابق افغانستان مبلغ 950 دلار اضافه گردد با این ترتیب در اجرای اوامر مطاع مبارک شاهنشاه آریامهر مقرر فرمایند همه ماهه هم ارز ـ 20950 دلار به شرح فوق در اختیار امور مالی دربار شاهنشاهی گذارده شود تا به مصرف مقرر برسانند. ضمناً اوامر مبارک شاهنشاه آریامهر شرفصدور یافت که یک دستگاه اتومبیل از پادشاه سابق افغانستان به مبلغ ـ 8056 دلار خریداری که ضمن نامه شماره 4 ـ 170/ م به استحضار آن جناب رسید که مقرر فرمایند هم ارز ریالی آن به امور مالی دربار شاهنشاهی پرداخت گردد. این اتومبیل فعلاً در اختیار سفیر شاهنشاه آریامهر در رُم است.
علاوه بر این مقرر فرمودند که خانه‌ای در رُم به مبلغ یک میلیون و نیم تومان برای ایشان خریداری که جزو مخارج سال 1353 خواهد آمد در پایان صورت ریز وجه ارسالی جهت پادشاه افغانستان برای استحضار از آن جناب به ضمیمه ارسال می‌گردد.
وزیر دربار شاهنشاهی ـ اسدالله علم
***
شماره: 19 ـ 230/م تاریخ: 2/9/2536
سرور گرامی جناب آقای هویدا وزیر دربار شاهنشاهی
عطف به نامه شماره 83 ـ 1 ـ 200/ م مورخ 29/8/2536 متضمن ابلاغ امریه مبارک اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر درباره مقرری PRINCE MERID BEYENE نوه امپراطور فقید اتیوپی، چک شماره 814463 به مبلغ دویست و پنجاه و هشت هزار و چهارصد (400/258) ریال هم ارز ریالی دو هزار پوند که در وجه امور مالی دربار شاهنشاهی صادر گردیده است به پیوست ایفاد می‌گردد.
با عرض احترام منوچهر آگاه
وزیر مشاور در امور اجتماعی
***
شماره : 83 ـ 1 ـ 200/م تاریخ 22/8/2536
جناب آقای پرویز راجی
سفیر شاهنشاه آریامهر ـ لندن
طی عریضه‌ای PRINCE MERID BEYENE از پیشگاه مبارک اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر استدعای کمک مالی برای خانواده امپراطور فقید اتیوپی نموده است. مراتب از شرفعرض پیشگاه مبارک ملوکانه گذشت. امر و مقرر فرمودند «هرچند وقت یک بار کمک مالی بشود».
در اجرای اوامر مطاع مبارک شاهانه خواهشمند است عجالتاً مبلغ دو هزار پوند به مشارالیه پرداخت فرمایید. به امور مالی دربار شاهنشاهی دستور داده شد که این مبلغ را به سفارت شاهنشاهی حواله نمایند. چند ماه دیگر نیز مبلغی برای این مورد حواله خواهد گردید.
امیرعباس هویدا
رونوشت جهت جناب آقای محمدجعفر بهبهانیان معاون وزارت دربار شاهنشاهی ارسال می‌گردد. خواهشمند است دستور فرمایند مبلغ دو هزار پوند به سفارت شاهنشاهی ایران در لندن حواله گردد.
امیرعباس هویدا
***
تاریخ : 15/12/2536
موضوع: عریضه وزیرخارجه اسبق اتیوپی به پیشگاه مبارک اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر
آقای DEDJAZMATCH ZEWDE GABRE- SELLASSIE وزیر امورخارجه اسبق اتیوپی اظهار می‌دارد نظر به اینکه در حال حاضر قیم شش نوه مرحوم هایله سلاسی می‌باشد و با احتساب خانواده شخص خود سرپرستی یازده نفر را به عهده دارد و منزل فعلی وی کفایت نگهداری از این عده را نمی‌کند، اجباراً باید به محل بزرگتری نقل مکن نماید. بهای منزل جدید 125 هزار دلار بوده که با پرداخت 35 هزار دلار پیش مازاد را می‌تواند به اقساط بپردازد. مسئله اینجاست که نامبرده سی و پنج‌هزار دلار اولیه را ندارد و از این‌رو از اعلیحضرت همایونی استدعای بذل مساعدت نموده است.
مراتب از شرفعرض پیشگاه مبارک ملوکانه گذشته اوامر مطاع مبارک همایونی چنین شرفصدور یافته است:
«دولت و وزیر دربار مطالعه کنند چه می‌شود کرد.»
***
شماره: 32 ـ 1 ـ 230/م تاریخ: 9/5/1351
جناب آقای عباسعلی خلعتبری وزیر امورخارجه
پیرو مذاکره تلفنی درباره استدعای ملکه سابق بروندی Ex – Queen Tereza Kanyonga of Burundi از پیشگاه مبارک اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر مبنی بر کمک مالی به مشارالیها و تأمین هزینه تحصیل فرزندش خواهشمند است از سفارت شاهنشاهی در لندن موضوع را استفسار و از نتیجه اینجانب را مستحضر فرمایید.
امیرعباس هویدا
از: آدیس‌آبابا تاریخ: 9/6/51
شماره: 20
جناب آقای خلعتبری وزیر امورخارجه
10192 ـ چنانکه در گزارش‌های سری به استحضار رسانیده است این ملکه مادر پادشاه مقتول بروندی نیست بلکه همسر اولین پادشاه سابق کشور است که هنوز در قید حیات و در ژنو زندگی می‌کند نقطه مادر پادشاه مقتول هنوز در بروندی است نقطه چون از او خواسته بودند مشارالیها با اتومبیل شخصی خود به سفارت آمد از وضع مالی استفسار شد گفت در اینجا همراه پسر دوم بیست ساله‌اش با نوه امپراطور در یک منزل زندگی می‌کنند بیش از هفت سال است بروندی را ترک و اکثر خانواده آنها در نایروبی بسر می‌برند و با اینکه مدتی است در اینجا است تاکنون اعلیحضرت امپراطور کمک مالی نکرده و فقط وعده داده است چنانکه استنباط کردم وجه برای امرارمعاش در اختیار دارند نقطه.
8/6/51 نیامیر
شماره: 2 ـ 1 ـ 900/ م تاریخ: 14/12/2536
جناب آقای عباسعلی خلعتبری وزیر امورخارجه
***
گزارش شماره 6968/ د ب مورخه 30/11/2536 منضم به عریضه مورخه 31 ژانویه 1978 آقای:DEDJAZMATCH ZEWDE GABRE- SELLASSIE وزیر امورخارجه اسبق اتیوپی از شرفعرض گذشت و اوامر مطاع مبارک ملوکانه به این شرح شرفصدور یافت و به جناب آقای نخست‌وزیر و جناب آقای وزیر دربار شاهنشاهی ابلاغ شد:
«دولت و وزیر دربار مطالعه کنند چه می‌شود کرد.»
فتوکپی نامه مورخ 31 ژانویه 1978 نامبرده به پیوست ارسال می‌گردد. رئیس دفتر مخصوص شاهنشاهی
***
کشف تلگراف رمز به نمایندگی شاهنشاهی ایران ـ نیویورک
جناب آقای امیرعباس هویدا ـ وزیر دربار شاهنشاهی
3ـ 48 ـ 800/م ـ تا آنجا که میسر بود تحقیق به عمل آمد وضع مالی GABRE SELASSIE چندان رضایت‌بخش نمی‌باشد.
فریدون هویدا
31 ـ 8/1/2537

پی نوشت ها :

1ـ یادداشت‌های اسدالله علم، به کوشش علینقی عالیخانی،جلد 5، ص 553
2ـ همان، ج 4، ص 187
3ـ همان، ص 22 و 321
4ـ همان، ص 130
5 - زنان دربار به روایت اسناد ساواک، کتاب 5، فرح پهلوی، ج 2، مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، چاپ اول، تهران 1388؛ ص 287.

منبع: موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
حکمت | حرص نزن؛ آخرش هیچی نیست! / استاد توکلی
music_note
حکمت | حرص نزن؛ آخرش هیچی نیست! / استاد توکلی
حکمت | خدا مرا به فراق تو مبتلا نکند / استاد کاشانی
music_note
حکمت | خدا مرا به فراق تو مبتلا نکند / استاد کاشانی
مفاهیم رنگ در تعزیه
مفاهیم رنگ در تعزیه
نقاب و کله‌ سازی در مراسم شبیه خوانی
نقاب و کله‌ سازی در مراسم شبیه خوانی
لحظاتی از دیدار مجاهد قهرمان فرمانده شهید «یحیی السنوار» با رهبر انقلاب
play_arrow
لحظاتی از دیدار مجاهد قهرمان فرمانده شهید «یحیی السنوار» با رهبر انقلاب
واکنش قالیباف به گزافه‌گویی در خصوص جزایر سه گانه‌
play_arrow
واکنش قالیباف به گزافه‌گویی در خصوص جزایر سه گانه‌
سنوار نقطه عطف تاریخی در مقاومت فلسطین
play_arrow
سنوار نقطه عطف تاریخی در مقاومت فلسطین
اهتزاز تصویر شهید سنوار در لیگ فوتبال مغرب
play_arrow
اهتزاز تصویر شهید سنوار در لیگ فوتبال مغرب
هدف قرار دادن نیروهای اشغالگر توسط سرایاالقدس در جبالیا
play_arrow
هدف قرار دادن نیروهای اشغالگر توسط سرایاالقدس در جبالیا
تعرض بن‌گویر به مسجدالاقصی
play_arrow
تعرض بن‌گویر به مسجدالاقصی
ادعای خبرنگار اسرائیلی: انتظار می‌رود اسرائیل به حمله به نتانیاهو پاسخ دهد
play_arrow
ادعای خبرنگار اسرائیلی: انتظار می‌رود اسرائیل به حمله به نتانیاهو پاسخ دهد
تصاویر تازه از لحظه شهادت یحیی سنوار
play_arrow
تصاویر تازه از لحظه شهادت یحیی سنوار
توصیه جالب هادی چوپان به ایرانیان پس از بازگشت به کشور : هیچ‌وقت...
play_arrow
توصیه جالب هادی چوپان به ایرانیان پس از بازگشت به کشور : هیچ‌وقت...
تصاویری از آغاز رزمایش مرکب دریایی «آیونز ۲۰۲۴» در آب‌های ایران
play_arrow
تصاویری از آغاز رزمایش مرکب دریایی «آیونز ۲۰۲۴» در آب‌های ایران
گلزنی سردار آزمون در جام ریاست جمهوری امارات برای شباب الاهلی
play_arrow
گلزنی سردار آزمون در جام ریاست جمهوری امارات برای شباب الاهلی