تفاوت حماسه با جهاد

نام گذاری سال ها به تدبیر رهبر انقلاب جهت‌گیری سیاست‌های اجرایی کلان کشور را طی آن سال مشخص می کند. هرچند سهل انگاری و کم توجهی مسئولین در پی گیری این جهت‌گیری سابقه تاریخی نامناسبی از عناوین سال ها به‌جای گذاشته
يکشنبه، 9 تير 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تفاوت حماسه با جهاد
تفاوت حماسه با جهاد

نویسنده: احمد نریمان




 
نام گذاری سال ها به تدبیر رهبر انقلاب جهت‌گیری سیاست‌های اجرایی کلان کشور را طی آن سال مشخص می کند. هرچند سهل انگاری و کم توجهی مسئولین در پی گیری این جهت‌گیری سابقه تاریخی نامناسبی از عناوین سال ها به‌جای گذاشته است، اما امسال با توجه به شرایط خاص کشور ازحیث شرایط معیشت مردم و وجود تحریم‌های سخت و در نهایت تشکیل دولت جدید این انتظار و البته امید را ایجاد می‌کند که مسئولین همراه با جامعه، توجه به خواست رهبری که مطالبه اصلی مردم است را با جدیت بیشتری دنبال کنند.
اما چرا حماسه؟ و چرا اقتصادی و سیاسی؟ تفاوت حماسه با جهاد چیست؟ نسبت این عنوان با نام گذاری سال های گذشته چگونه است؟ انتخاب حماسه تا چه میزان با توجه به مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور صورت گرفته است؟ سوالاتی از این دست ضرورت تبیین کارشناسی این نامگذاری توسط سیاسیون و جامعه‌شناسان را ایجاب می‌کند.
اما آنچه اجمالا به نظر می رسد این است که شرایط سیاسی – اقتصادی کشور به سبب مسئله تحریم‌ها که سخت ترین و خشن ترین آن طی سال های گذشته و حتی نمونه‌های خارجی آن تجربه می شود، نیازمند عزم راسخ و توجه ملی برای مواجهه با تهدیدات است.
حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی جدا از هم نیستند. این طور نیست که حماسه اقتصادی منحصر به کاهش تورم و افزایش اشتغال و رشد اقتصادی و اصلاح وضعیت بانکی و غیره شود. این‌ها همه هست اما حماسه اقتصادی بی ارتباط با موضوعات سیاسی نیست. شرایط کشور هم از حیث مشکلات داخلی و هم مشکل تراشی‌های خارجی نیازمند حماسه‌های در هم تنیده اقتصادی – سیاسی است.
بسیاری از نارسایی‌های پیش آمده طی چند سال گذشته در چنان سطحی از عمق تخریب است که جز حماسه سازی توامان سیاسی و اقتصادی اصلاح آن ممکن نیست.
از سوی دیگر مواجهه با تحریم‌ها نیز نیازمند رویکردی ملی در حوزه اقتصاد و سیاست است. برخورد عالمانه و مقتدرانه با تحریم‌ها هم نیازمند حماسه سازی اقتصادی است و هم اصلاحات سیاسی که برگزاری انتخابات در همین رابطه یک فرصت حماسی محسوب می شود.
آنچه طی سال های گذشته مورد تاکید قرار گرفت، همراهی و تعاون ملی برای رفع مشکلات مقطعی بوده است مانند « اصلاح الگوی مصرف ». اصلاح این دست مشکلات نیازمند توجه ملی است. اما چند سال بعد مقام معظم رهبری بر « جهاد اقتصادی » تاکید کردند. جهاد تعبیری فراتر از توجه همگانی و تعاون است. جهاد به معنای مواجهه متفاوت و فارغ از ملاحظات متداول برای اجرای یک برنامه و یا برخورد با یک تهدید است.
جهاد دور زدن مشکلات از طریق عزم راسخ و نوآوری و شجاعت بی امان اجرایی است. اما سال ۹۲ این توجه همگانی و این روش برخوردی (جهاد) تبدیل به مطالبه حماسه شده است.
حماسه ترکیبی از توجه همگانی با تاکید بر روش جهادی است. عنوان حماسه برای کارهایی است که اجرای آن از حالت طبیعی خارج است. مانند حماسه آزاد سازی خرمشهر که حضرت امام از آن با تعبیر "خرمشهر را خدا آزاد کرد" یاد کردند.
نکته کلیدی در عنوان حماسه توجه و همت ملی است. وقتی گفته می شود « جهاد اقتصادی » تاکید بر روش برخورد است اما وقتی بر « حماسه اقتصادی » تاکید می شود، « حضور » را تقویت می کند تا مدل اجرا. و البته که جهاد را در دل خود دارد.برای ایجاد حماسه نیاز به « باور ملی » داریم. همه باید ضرورت آن را درک کنند. از طرفی دولت نیز باید با این ضرورت و باور ملی همراه شود. از این حیث انتخاب دولت همراه با این مطالبه ملی نیز ضرورتی دیگر است.
بنابراین عنوان سال ۹۲ تداوم نام گذاری سال‌های گذشته متناسب با شرایط موجود کشور است.
منبع: سایت حرف آخر

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.