ورزش منجی

مُنجی ورزشی است تیمی که در آن دو گروه پنج نفره در مقابل هم بازی می کنند.این ورزش باتعداد افراد ۴ ۶ ۸ ۱۰نفره قابل اجراست.که نوع استاندارد ۱۰ نفرهٔ آن در زمین سالن ورزشی انجام می گیرد. در انتهای عرضی دو ضلع زمین
شنبه، 2 شهريور 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ورزش منجی
ورزش منجی






 
مُنجی ورزشی است تیمی که در آن دو گروه پنج نفره در مقابل هم بازی می کنند.این ورزش باتعداد افراد ۴ ۶ ۸ ۱۰نفره قابل اجراست.که نوع استاندارد ۱۰ نفرهٔ آن در زمین سالن ورزشی انجام می گیرد. در انتهای عرضی دو ضلع زمین دو دروازه قرار داده شده است.
هدف وارد کردن توپ به دروازهٔ حریف است. دروازه بان تنها کسی است که در این بازی حق دارد ازپای خود برای گرفتن و مهار توپ استفاده کند. دیگر اعضای تیم توپ را اغلب با استفاده ازدست وزدن آن به زمین به گردش درمی آورند، گاه نیز ممکن است از سینه یا سر خود استفاده کنند. هر تیمی که بیش ترین گل را به حریف بزند برندهٔ بازی است. اگر بازی در پایان با گل های برابر پایان پذیرد نتیجه بازی را مساوی اعلام می کنند یا این که بازی به وقت اضافی کشیده می شود و سپس ممکن است ضربات پنالتی تعیین کننده بازی باشد.
این بازی در واقع تلفیقی از سه ورزش بسکتبال ،هندبال و والیبال است.دریبل های بسکتبالی در وازه های هندبالی وضربات والیبالی جذابیت فوق العاده ای به این ورزش بخشیده است.

دریبلینگ:

مهمترین قانون در این ورزش قانون رانینگ است که دقیقا شبیه بسکتبال است.

رانینگ وجود ندارد:

در بازی منجی رانینگ وجود ندارد یعنی بازیکن نمی تواند توپ را در دست نگه دارد یا اینکه با آن بدود.

شباهت با بسکتبال:

به طور کلی خیلی از قوانین منجی شبیه بسکتبال است اما با این تفاوت که به جای سبد دروازه هندبال قرار داده می شود.

بازیکن:

در منجی بازیکن فردی است که بر پایهٔ قوانین منجی بازی می کند. در یک بازی منجی هر تیم پنج بازیکن دارد که یکی از آن ها دروازه بان است.

دروازه بان:

در بازی منجی به کسی که برای نگهداری و محافظت از دروازه می کوشد و مانع ورود توپ به داخل آن می شود دروازه بان می گویند. دروازه بان تنها بازیکنی است که می تواند از پای خود برای گرفتن توپ استفاده کند.
ورزش منجی

مربی:

مربی در منجی فردی است که استراتژی کار تیم را مشخص میکند.
داوری:
داوری مسابقات منجی به عهدهٔ دو داور است. دو داور در کناره های زمین قرار می گیرند.
به طور خلاصه منجی ورزشی است که اساس آن زدن توپ به زمین وجلو رفتن با آن با هدف زدن گل به دروازهٔ حریف است.ودر این ورزش به هیچ وجه بازیکن توپ را در دست نگه نمی دارد مگر دروازبان.

۱۲ قانون اصلی منجی

۱) پس از هر ضربه دست بازیکن به توپ درصورتی که توپ به زمین برخورد کند بازیکن دوباره میتواند به آن ضربه بزند.
۲) پس از ضربه دست یک بازیکن به توپ بازیکن دیگر حتی در صورت برخورد نکردن توپ به زمین میتواند توپ را بزند.
۳) اگر توپ پس از برخود کردن به بازیکن یک تیم به خارج از زمین برود ضربه اوت اعلام میشود.
۴) بازیکنی که میخواهد ضربه اوت را بندازد میتواند توپ را بیرون از زمین به زمین بزند وبا یک دست توپ را به داخل زمین بندازد فاصله بازیکن حریف از پرتاب کننده اوت باید حداقل ۳mباشد.
۵) پس از انجام هرگونه خطا از یک تیم تیم مقابل باید یک ضربه آزاد بزند.برای زدن ضربه آزاد یک بازیکن میتواند توپ را درنقطه ای که خطا انجام شده با یک دست به زمین بزندو با زدن ضربه یک دست به توپ بازی را به جریان بیندازد.
۶) در موارد زیر خطا اعلام میشود:
ضربه زدن بازیکن به صورت عمدی با پا به توپ.
کشیدن هل دادن ضربه زدن به حریف.
نگه داشتن توپ در دست.
۷) پس از انجام هرگونه خطا از یک تیم تیم مقابل باید یک ضربه آزاد بزند.برای زدن ضربه آزاد یک بازیکن میتواند توپ را درنقطه ای که خطا انجام شده با یک دست به زمین بزندو با زدن ضربه یک دست به توپ بازی را به جریان بیندازد.
۸) دروازبان میتواند توپ را ۴ ثانیه در دست خود نگه دارد. در صورتی که دروازبان توپ را بیش از حد معمول در دست خود نگه ضربه آزاد غیر مستقیم اعلام میشود. ضربه ازاد غیر مستقیم به این صورت است که بازیکن حتما باید به یار خودی پاس دهد ودر صورت وارد شدن توپ به صوت مستقیم به دروازه گل محسوب نمی شود.
۹) دروازبان میتواند از همهٔ اعضای بدن برای گرفتن توپ استفاده کند
۱۰) هرگونه خطایی که ازسوی بازیکن یک تیم در محوطه جریمه خودی به روی بازیکن حریف انجام شود ضربه پناتی به سود بازیکن حریف اعلام می شود.
۱۱) در صورت وجود شدت در خطای یک بازیکن کارت زرد به او نشان داده می شود.
۱۲) دو کارت زرد پیاپی معادل یک کارت قرمزاست.
۱۳) هرگاه توپ از خط دروازهٔ یک تیم عبور کند گل به سود تیم مقابل اعلام می شود و بازی از وسط زمین توسط تیمی که گل دریافت کرده دو باره به جریان می افتد.
http://www.aftabir.com منبع آفتاب:

 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.