سفر، تابستان و بارداری

اگر این تابستان باردار هستید و قصد سفر دارید، طبیعی است نگران موجود کوچولویی که با خود حمل می‌کنید باشید و بخواهید بدانید سفر برای سلامت شما و جنینتان مشکلی ایجاد می‌کند یا نه. در دوران بارداری می‌توان بدون مشکل
شنبه، 2 شهريور 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سفر، تابستان و بارداری
سفر، تابستان و بارداری

ترجمه: فرزانه فولادبند



 

10توصیه بهداشتی به خانم‌‌های بارداری که قصد سفر دارند

اگر این تابستان باردار هستید و قصد سفر دارید، طبیعی است نگران موجود کوچولویی که با خود حمل می‌کنید باشید و بخواهید بدانید سفر برای سلامت شما و جنینتان مشکلی ایجاد می‌کند یا نه. در دوران بارداری می‌توان بدون مشکل خاصی سفر کرد اما لازم است نکاتی را رعایت کنید و برنامه‌ریزی داشته باشید. اگر در روزهای گرم تابستان قصد سفر دارید، بهتر است برای اینکه عضو جدید خانواده که در راه است با مشکلی مواجه نشود، به این نکته‌ها توجه کنید.

با پزشکتان مشورت کنید

پیش از سفرهای طولانی، با پزشک یا مراقب بهداشتی‌تان مشورت کنید تا درباره ملاحظات دارویی یا آزمایش‌هایی که لازم است انجام دهید، راهنمایی‌تان کند. او احتمالا به شما خواهد گفت سفر برایتان ممنوعیتی ندارد اما در برخی بارداری‌های پرخطر، مراقبت‌های ویژه‌ای لازم است و گاهی پزشک توصیه می‌کند سفر نروید.

پیش از سفر برنامه‌ریزی کنید

پیش از سفر برنامه‌ریزی کنید و با دقت درباره همه موارد از جمله مناسب‌ترین زمان و وسیله سفر تصمیم بگیرید. گفته می‌شود بهترین زمان سفر در دوران بارداری 3 ماهه دوم است که تهوع صبحگاهی کم شده و بدن به حمل جنین عادت کرده است. طول مسیر و زمان رسیدن به مقصد را بررسی کنید. سریع‌ترین و کوتاه‌ترین راه معمولا بهتر است اما موارد دیگر هم باید مورد توجه قرار بگیرد و سپس وسیله سفر انتخاب شود.

به آزمایش‌های دوران بارداری توجه کنید

برنامه سفرتان را طوری تنظیم کنید که با زمان آزمایش‌های پزشکی دوران بارداری تداخل نداشته باشد. این آزمایش‌ها معمولا در زمان‌های مشخصی انجام می‌شوند. مثلا CVS در هفته 10 تا 12، آمنیوسنتز هفته 15 تا 18، سونوگرافی هفته 16 تا 20 و غربالگری قند خون در هفته 24 تا 28. اگر Rh خونتان منفی باشد، لازم است در هفته 28 آمپول «روگام» تزریق کنید. اگر قرار است یک یا چند مورد از این آزمایش‌ها را انجام دهید، زمان لازم برای گرفتن جواب را نیز در نظر بگیرید.

اطلاعات بهداشتی و سوابق پزشکی‌تان را جمع‌‌آوری کنید

پیش از سفر، فهرستی از اسامی ‌و شماره تلفن‌هایی که در مواقع اضطراری ممکن است به آنها نیاز داشته باشید، تهیه کنید. اگر در 3 ماهه سوم بارداری هستید، یک کپی از سوابق بارداری‌تان همراه داشته باشید که شامل سن، تاریخ آخرین عادت ماهانه، تاریخ زایمان، تعداد و نتیجه بارداری‌های قبلی، عوامل خطر بیماری‌ها، آزمایش‌ها و سونوگرافی‌های بارداری و علایم ثبت‌شده حیاتی در هر بار معاینه و سابقه مصرف دارو و جراحی‌های قبلی شماست.

داروهایی که نیاز دارید همراه ببرید

با توجه به زمان سفر، به اندازه کافی دارو همراه ببرید. ویتامین‌های دوران بارداری یا داروهای بدون نسخه‌ای که ممکن است در طول سفر به آنها نیاز پیدا کنید، تهیه کنید. اگر به جایی سفر می‌کنید که این داروها در دسترس و تهیه‌شان آسان نیست این موضوع اهمیت بیشتری دارد. بهتر است نسخه داروها را هم همراه داشته باشید.

بیمه درمانی‌تان را بررسی کنید

بررسی کنید که آیا بیمه‌تان عوارض و مشکلات بارداری را در طول سفر تحت‌پوشش می‌گیرد یا نه. این موضوع وقتی سفرهای خارجی می‌روید، اهمیت بیشتری دارد. شاید لازم باشد مبلغ اضافه‌ای برای این منظور بپردازید. هنگام استفاده از بیمه سفر توجه داشته باشید که این بیمه موارد پزشکی مربوط به بارداری را هم تحت پوشش قرار دهد.

تغذیه سالم را فراموش نکنید

در این دوران گرسنگی حس آشنایی است و حذف یک وعده غذا باعث احساس ضعف و سستی در شما خواهد شد. میان وعده و غذاهای سالم و انرژی‌زا مانند میوه، خشکبار، دانه‌های روغنی و آجیل خام همراه داشته باشید. رژیم غذایی در دوران بارداری باید سالم و کامل باشد. غذاهای سالم و بهداشتی شامل همه گروه‌های غذایی را در رژیم تان بگنجانید و مراقب مسمومیت غذایی باشید. برای پیشگیری از کم‌آبی بدن، آب سالم و بهداشتی همراه ببرید و مایعات و آب فراوان بنوشید.

به راحتی، سلامت و آسایش تان اهمیت دهید

به جای لباس‌های تنگ و نایلونی، لباس‌های نازک نخی و گشاد بپوشید. کفش راحت به پا کنید، به خصوص اگر در برنامه سفر شما پیاده‌روی زیاد است. اگر شکم بزرگ شما مانع بستن بند کفش می‌شود، از دمپایی طبی راحتی استفاده کنید و همیشه یک جفت کفش اضافه همراه داشته باشید که در صورت لزوم از آن استفاده کنید. در طول سفر توقع زیاد از خودتان نداشته باشید و فعالیت‌های سنگین انجام ندهید و از این فرصت برای استراحت و تمدد اعصاب استفاده کنید.

برای غیرمنتظره‌ها آماده شوید

اگر با خودرو شخصی‌تان سفر می‌روید، علاوه بر اینکه پیش از سفر خودرو را به تعمیرگاه می‌برید و لاستیک‌های صاف را تعویض می‌کنید شماره تلفن تعمیرگاه سیار را هم یادداشت کنید و وسایل لازم را فراموش نکنید. همیشه تلفن همراه با شارژر همراه داشته باشید. تاخیرهای احتمالی در فرودگاه را پیش‌بینی کنید. خود را برای ایستادن در صف‌های طولانی و پروازهای با تاخیر آماده کنید. تغییرات هورمونی شما را مستعد گریه یا فریاد زدن خواهد کرد. آرام باشید و خودتان را با مطالعه یا گوش دادن به موسیقی سرگرم کنید.

هفته‌های آخر بیشتر مراقب باشید

توصیه می‌شود در هفته‌های آخر بارداری سفر نروید و سفرهای ضروری‌تان را طوری برنامه‌ریزی کنید که تا پیش از هفته 36 از سفر برگردید.
پرسش از متخصص زنان/ دکتر اعظم السادات موسوی

مسافرت در بارداری خطر دارد؟

به‌طور کلی خانم‌های باردار بعد از هفته 20 در صورتی که ممانعتی وجود نداشته باشد و پزشکشان اجازه بدهد، می‌توانند به مسافرت بروند. معمولا تا پیش از هفته 20 ممنوعیتی برای سفر وجود ندارد مگر اینکه احتمال سقط وجود داشته باشد. لازم است خانم‌های باردار در طول سفر نکاتی را رعایت کنند و مراقب سلامت خود و جنینشان باشند. در صورتی که این نکات رعایت شود، می‌توانند بدون مشکل به سفر بروند.
1 مثلا در طول مسیر نباید مدت طولانی و بیشتر از یک تا یک‌و‌نیم ساعت در حالت نشسته باشند. توصیه می‌شود از جایشان بلند شوند، پاهایشان را تکان بدهند، حرکت کنند و کمی ‌قدم بزنند. نشستن طولانی‌مدت ممکن است باعث لخته شدن خون در پا شود.
2 به اندازه کافی مایعات بنوشند و مراقب حساسیت‌ها و مسمومیت‌های غذایی باشند. مسمومیت غذایی در خانم های باردار عوارض جدی ای دارد.
3 حمل بار در حد وسایل شخصی مشکلی ایجاد نمی‌کند اما توصیه می‌شود خانم‌ها در دوران بارداری از حمل بار سنگین پرهیز کنند.
4 نکته دیگر اینکه هنگام سفر با هواپیما یا خودرو حتما کمربند ایمنی را ببندند اما طوری که به شکمشان فشار نیاید.
5 معمولا درباره وسیله سفر محدودیتی وجود ندارد و خانم‌های باردار با مشورت با پزشک و رعایت نکات بهداشتی می‌توانند با هر وسیله‌ای سفر کنند اما در هفته‌های آخر اجازه سفرهای هوایی داده نمی‌شود. چون در زمان بلند شدن و فرود آمدن هواپیما به دلیل تغییرات فشار احتمال کنده شدن جفت وجود دارد.
6 به برخی خانم‌های باردار هم توصیه می‌شود به مسافرت نروند. به‌عنوان مثال اگر در طول بارداری دچار عارضه‌ای مانند افزایش فشار خون شده‌اند، احتمال زایمان زودرس وجود دارد یا اگر دچار بیماری‌های تب‌دار شده‌اند بهتر است به سفر نروند.
منبع: هفته نامه سلامت

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.