چیدمان اتاق کودکمان

در چیدمان کردن اتاق کودک باید به عوامل متعددی توجه نمایید. ایمن بودن یکی از مهمترین نکاتی است که باید در وهله اول مورد توجه قرار دهید.
پنجشنبه، 7 شهريور 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چیدمان اتاق کودکمان
چیدمان اتاق کودکمان

نویسنده: رها ثابتی



 
در چیدمان کردن اتاق کودک باید به عوامل متعددی توجه نمایید. ایمن بودن یکی از مهمترین نکاتی است که باید در وهله اول مورد توجه قرار دهید.
در وهله بعد استفاده از رنگهای شاد یا تصاویر رنگارنگ، پرده های زیبا و یا روتختی هایی با تصاویر و رنگارنگ لازم است، تا فضایی سرگرم کننده برای کودک ایجاد شود.
دقت نمایید که از وسایلی در دکور اتاق کودکتان استفاده کنید که دارای لبه های تیز نباشد و ایمنی کودک را تأمین کند.
چیدمان اتاق کودکمان

رنگ اتاق کودک

برای انتخاب رنگ اتاق خواب کودک از رنگهای بدون سرب استفاده کنید. همچنین با استفاده از رنگهای شاد و همچنین تکنیکهای نقاشی روی دیوار، می توانید اتاق او را به یک سرزمین افسانه ای تبدیل کنید. برای مثال، می توانید از شخصیتهای کارتونی مورد علاقه کودک خود یا موضوعات برگرفته از کتابهای داستان، بر روی دیوارها نقاشی کنید و یا روی سقف اتاق خواب کودک، آسمانی پر از ابرهای پنبه ای یا کهکشانی پر از ستاره بکشید. با این کار، علاوه بر ایجاد فضایی شاد و سرگرم کننده، زمینه را برای پرورش خلاقیت او نیز آماده کرده اید.

نور اتاق کودک

نور اتاق کودک باید ملایم و غیرمستقیم باشد. برای این کار، می توانید از انواع نورهای بازتابی یا پخش شونده استفاده کنید تا چشم کودک آزرده نشود. یادتان باشد در مکانی که اختصاص به فعالیتهای کودک دارد، نوری جداگانه تعبیه کرده و از نورهای تزئینی هم در دکور اتاق کودکان بهره ببرید. می توانید انواع چراغهای تزئینی ریز را در جایی از اتاق قرار بدهید تا فضای خاصی را برای سرگرمی و تفریح کودکان ایجاد کرده باشید.
برای پوشش پنجره های اتاق کودکان، توصیه می شود از کرکره یا شاتر استفاده کنید. این وسایل، نور را تنظیم کرده و هوا را به جریان می اندازد. همچنین چیندار و دست و پاگیر نیز نیستند. اگر فضای اتاق کودک کوچک است، با استفاده از رنگهای ملایم و طرحهای خلوت، فضای اتاق را از نظر وسعت، بزرگتر نشان داده و از شلوغی جلوگیری کنید. برای مثال رنگ سبز و روشن می تواند برای اتاق کودک رنگ مناسبی باشد، زیرا این رنگ یادآور رشد گیاه و جوانه زدن است.
چیدمان اتاق کودکمان
چیدمان اتاق کودکمان

قفسه های اتاق کودک

قفسهای بدون در و با اندازه های قابل تنظیم در اختیار کودک بگذارید تا چیزهایی مانند اسباب بازی، ماکت ماشین و هواپیما، کتاب و دفتر، وسایل ورزشی، لوازم صوتی و تصویری، لوازم نقاشی و چیزهایی از این قبیل را در آن نگهداری کند. البته توجه داشته باشید که این قفسه ها باید روی دیوار ثابت شده باشند تا اگر کودک از آن بالا رفت، قفسه ها بر روی او نیفتند. همچنین از نصب قفسه هایی که درهای شیشه ای دارند نیز بپرهیزید. برای اینکه اتاق کودکان در آینده هم مورد استفاده قرار گیرد، بهتر است مبلمانی ساده و کاربردی برایش تهیه کنید. توجه کنید که اگر در مبلمان، چوب به کار رفته است، حتماً لایه تثبیت کننده سیلر نیز به آن زده شده باشد.
چیدمان اتاق کودکمان
چیدمان اتاق کودکمان

نظافت اتاق کودک

یکی از قوانین مهم در دکوراسیون اتاق کودک، سهولت در امر نگهداری، نظافت و مراقبت از اجزای آن است. بنابراین هنگام انتخاب لوازم، این نکته را در نظر داشته باشید که باید اجزای این اتاق قابل شستشو و ضد لک باشند.
در انتخاب کفپوش مناسب برای اتاق کودک دقت کنید. موکتهای بادوام و قالیچه های قابل شستشو و انعطاف پذیر از جمله کفپوشهای مناسب برای اتاق کودکان به حساب می آیند.
چیدمان اتاق کودکمان
بهتر است هنگام خرید این نوع کفپوشها، رنگهای روشن و طرحهای ساده را انتخاب کنید زیرا معمولاً کودکان، از طرحها و رنگهای تند و گرم، زودتر خسته می شوند.

و اما یک نکته روان شناسانه

متخصصان روانشناسی معتقدند قبل از به دنیا آمدن کودک والدین باید رنگ اتاق خواب را انتخاب کرده باشند.
منبع: نشریه بانو، شماره 115.

 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.