چند حرکت موثر برای رفع درد زانو

در بین مشکلات عضلانی، استخوانی که برای افراد بی‌تحرک و ورزشکاران وجود دارد، درد در ناحیه مفصل زانو از شایع‌ترین آنهاست. این دردها ممکن است بعد از نشستن طولانی یا به هنگام حرکت‌های عادی ایجاد شوند و حرکات
سه‌شنبه، 19 شهريور 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چند حرکت موثر برای رفع درد زانو
چند حرکت موثر برای رفع درد زانو






 
در بین مشکلات عضلانی، استخوانی که برای افراد بی‌تحرک و ورزشکاران وجود دارد، درد در ناحیه مفصل زانو از شایع‌ترین آنهاست. این دردها ممکن است بعد از نشستن طولانی یا به هنگام حرکت‌های عادی ایجاد شوند و حرکات ورزشی را محدود کنند.
تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که دردهای پاتو فمورال (درد به هنگام پایین آمدن از پله‌ها، چمباتمه زدن و ایستادن) به کنترل نادرست عضلات مفصل ران مرتبط است.
به این ترتیب زنان در حرکت پا به سمت جلو و حرکت پا در عرض، مفصل ران شان برجسته است که در این حالت انقباض مفصل زانو بیشتر می‌شود. به علاوه، چرخش داخلی استخوان ران باعث تغییرات حرکتی می‌شود.
بسیاری از مطالعات علمی نشان داده‌اند که قوی کردن عضلات ران و عضلات چهار سر برای درمان درد زانو مفید است. تحقیقات اخیر سعی در این روند که مشخص کنند قوی کردن ماهیچه‌ دور کننده ران و چرخاننده‌های خارجی چه تاثیری بر این دردها دارد؟ برای پاسخ دادن به این سوال که یک گروه تحقیقاتی شامل محققان ایرانی و آمریکایی، 28 زن را که مشکل پاتلو مخورال داشتند مورد بررسی قرار دادند. سپس این افراد به دو گروه تقسیم شدند که یک گروه کنترل و یک گروه آزمایش بودند و هر دوی این گروه‌ها برنامه خاصی را در طی چند هفته‌ دنبال کردند.
این مطالعات به مدت هشت هفته‌ طول کشید و گروه کنترل فعالیت فیزیکی خاصی انجام ندادند و روزانه 100 میلی گرم امگا سه 400 میلی گرم کلسیم دریافت کردند.
همچنین این افراد می‌توانستند از داروهای ضد درد و ضد تورم استفاده کنند . اعضای گروه آزمایش ، یک برنامه قوی سازی عضلات ران به مدت سه بار در هفته‌ و در هشت هفته‌ انجام دادند. هر جلسه شامل پنج دقیقه‌ گرم کردن بدن، 20 دقیقه‌ قوی سازی عضلات ران و پنج دقیقه‌ آرام کردن و خنک کردن بدن بود.
چند حرکت موثر برای رفع درد زانو
** ورزش‌های قوی کننده عضلات عبارت بودند از :
- دور کردن مفصل ران، حدود 30 درجه و به صورت ایستاده با پای کشیده
- چرخش داخلی ران ، حدود 30 درجه و به صورت نشسته با پاهای خم.
هر کدام از این ورزش‌ها در سه سری 20 تا 25 دقیقه‌ای با کش‌های لاستیکی انجام شد. برای بررسی تاثیرات این برنامه ورزشی، هر دو گروه زنان به پرسشنامه‌هایی پاسخ دادند تا اندازه درد و شرایط سلامتی آنها مشخص شود. همچنین قدرت ماهیچه‌های دور کننده ران و چرخاننده‌های خارجی ران نیز اندازه گیری شد. همه این تست‌ها قبل و بعد از برنامه‌های ورزش انجام شدند. همچنین گروه آزمایش شش ماه پس از انجام برنامه نیز پرسشنامه‌ها را دوباره پر کردند.
با وجود این که در ابتدا نتایج تست‌های دو گروه یکسان بود، تست‌های بعد از برنامه‌های ورزشی نشان داد که بعد از هشت هفته‌ تمرین ماهیچه‌های دور کننده ران و چرخاننده‌های خارجی قوی‌تر می‌شوند و دردهای ناحیه زانو کمتر می‌شوند، همچنین قدرت آنها نیز بیشتر می‌شود. بعد از شش ماه نیز هم چنان نتایج تست‌ها برای گروه آزمایش یکسان بود.
همه این تحقیقات نشان دادند که قوی کردن ماهیچه‌های دور کننده و چرخاننده‌های خارجی راهی موثر برای مبارزه در برابر مشکل درد زانوست.
منبع:isna.ir

 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.