Apple ورق را بر می گرداند

در فیلم Goodfellas یکی از جنگجویان تصمیم می گیرد که از افرادی که در دزدی مسلحانه شرکت داشته اند انتقام بگیرد. آنچه ما به عنوان نتیجه عملکرد تیم فیلم سازی مشاهده کردیم، وجود یک بازمانده در یک برهه زمانی بود. مشابه
سه‌شنبه، 26 شهريور 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
Apple ورق را بر می گرداند
Apple ورق را بر می گرداند






 

کمپانی جامانده از رقابت، گام های جدیدی را بر می دارد

در فیلم Goodfellas یکی از جنگجویان تصمیم می گیرد که از افرادی که در دزدی مسلحانه شرکت داشته اند انتقام بگیرد. آنچه ما به عنوان نتیجه عملکرد تیم فیلم سازی مشاهده کردیم، وجود یک بازمانده در یک برهه زمانی بود. مشابه کاری که مونتاژکارهای مشهور فیلم Godfather هنگامیکه Michael Corleone (نقش اول فیلم Godfather) در مبارزه با دشمنان خود آنها را یکی پس از دیگری از میان بر می داشت، انجام دادند.
بخش اصلی مباحث مطرح شده در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان Apple در ماه ژوئن من را به یاد این دو صحنه انداخت. من نمی گویم که Apple دارای طرز فکر جنگجویانه ای است. اما نحوه تصحیح کردن نقاط ضعف خود در محصولاتش و در کنار آن حرکت در مسیرهای جدید و بلند پروازانه، من را به یاد شخصیت های خونسرد این گونه فیلم ها می اندازد.

کسب و کار قدیمی

Scott Forstall از ، 10 Apple ویژگی از iOS5 را در هنگام انتشار آن به پیش نمایش گذاشت. اما این لیست کوتاه، تنها تعدادی از نقاط ضعف بزرگی که در iOS به چشم می خورد را تصحیح کرده بود. هدف اصلی Forstall مربوط به مشکل «سیستم اعلام قدیمی» آن بود. او افسار میان تجهیزات iOS و کامپیوتر را در هم شکست و سیستم پیام رسانی متنی منسوخ شده را از میان برداشت.
هم اکنون نحوه عملکرد سیستم اعلام با وجود انبوهی از آلارم های موقت در یک صفحه، یک فاجعه است. این ویژگی با معرفی یک مرکز اعلان منحصر بفرد در iOS5 تعمیر اساسی خواهد شد. یکی دیگر از بخش های تصحیح شده، Safari در iPad است که از یک مرورگر پشتیبانی می کند. بخش بعدی یک لیست to-do داخلی است که در قالب برنامه ای با قابلیت یادآوری ارائه می شود. برنامه عکس برداری نیز با فشردن یک دکمه سخت افزاری می تواند تصویربرداری کند. لیست قابلیت ها همچنان ادامه دارد.

پیش به سوی Cloud

دوباره فکر کنید و تصمیم بگیرید: MobileMe یک محصول بد و به درد نخور نیست؟ ولیکن نمی تواند با سایر وب سرویس هایی که اکثر توانمندی های آن را به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می دهند نیز رقابت کند. در حال حاضر Apple این محصول را آشکارا کنار زده و قابلیت های آن را با iCloud جایگزین ساخته است. چرا که iCloud برخلاف MobileMe رایگان بوده و تمامی دارندگان iPhone و iPad قادر به ایجاد یک اکانت برای خود هستند و این همه چیز را تغییر می دهد.
دیگر نیازی نیست که شما iPhone خود را پیش از آنکه بتوانید از آن استفاده کنید به Mac متصل کنید. به جای آن شناسه Apple خود را وارد می کنید و کتابچه آدرس های شما، bookmark ها، پیام های الکترونیکی، دفترچه تقویم الکترونیکی و سایر نیازمندی هایتان از iCloud دانلود خواهد شد.
از همه مهمتر آنکه iCloud می تواند کاملاً با OSX و iOS یکپارچه شود. این بخشی از روش ترکیب سخت افزاری و نرم افزاری کمپانی است که هسته اصلی توانمندی های Apple برای تولیدات منحصر بفرد است.
بر روی خط بودن که همیشه به عنوان یکی از الزامات اصلی کسب و کار و محصولات Apple است دیگر مشکل ساز نخواهد بود چرا که iCloud همیشه در دسترس است.
یکی از دلایل موفقیت iCloud اینست که در همه جا وجود دارد. نیازی به مخفی ماندن ندارد و به عنوان بخشی از سیستم عامل و یا سخت افزار محصولات Apple قرار دارد. مشابه سایر محصولات Apple، iCloud نیز قطعاً تحت بررسی موشکافانه و دقیق منتقدان قرار خواهد گرفت.
ممکن است در این مسیر دست اندازهایی نیز وجود داشته باشد اما بطور حتم Apple از آنها عبور خواهد کرد. به عبارت دیگر Apple مجبور است که از آنها عبور کند.

کسب و کار جدید

علی رغم اینکه این روزها اکثر انرژی Apple صرف iOS می شود اما فروشندگان Mac در حال افزایش سهم بازار و تصاحب تمام و کمال بازار کامپیوتر هستند. با معرفی نسخه Lion (Mac OS X 10.7) در ماه جولای میلادی Apple همچنان اثبات کرد که در حال نوآوری در Mac است.
صدها ویژگی جدید در Lion وجود دارد. به نظر من بهترین آنها قابلیت ذخیره سازی خودکار، باز اجرایی و ورژنینگ است. همه این سه ویژگی از یک سؤال ساده Apple نشئت گرفته می شود: آیا دلیل منطقی برای کار کردن با Mac وجود دارد؟
می گویید چرا؟ برای مثال آیا ما برای ذخیره مستندات حتماً باید از دکمه CTRL+S استفاده کنیم؟ چرا هنگام خروج از یک برنامه و یا خاموش کردن Mac باید تصمیم بگیریم که آیا می خواهیم مستندات باز شده در صفحه را ذخیره کنیم یا خیر؟ در Lion دستور Save ناپدید شده است. ابتدا مستندات به طور خودکار ذخیره می شوند و سپس برنامه ها خاموش می شوند. و هنگامیکه آنها را دوباره از اجرا می کنید و یا اصطلاحاً آنها را Resume می کنید به همان صورت که آخرین بار وجود داشتند ظاهر می شوند.
ورژنینگ نیز شبیه به ماشین زمان فایل ها است: وقتی برنامه ها به صورت خودکار ذخیره می شوند، آخرین تغییرات پس از آخرین نسخه ذخیره شده نگهداری می شود. اگر شما از آنچه دیروز Delete کرده اید پشیمان شوید می توانید به نسخه قبل از آن بازگردید و آنچه می خواهید را بازیابی نمایید. این ویژگی کاربردی است و نحوه کارکردهای ما را تغییر می دهد. و حقیقتاً شایسته موفقیت است.
روالی که Apple در پیش گرفته است دور انداختن قابلیت های قدیمی و تکراری و رو آوردن به عملیات های ابتکاری و نوآورانه است. هر چند Apple قادر است هر دو این روش ها را با حداقل تلفات در پیش بگیرد. البته رویکرد Apple در این باره همچنان در قالب یک ادعا است. من فکر می کنم Godfather هم با آن موافق باشد!
منبع: نشریه بزرگراه رایانه شماره 143
منبع: نشریه بزرگراه رایانه شماره 143

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.