عبادت در مسجد

نماز خواندن در مساجد مستحب است،بلکه‏حاضر نشدن در مسجد مخصوصا براى همسایگان‏مسجد-در صورتى که عذرى مثل بارش برف و باران‏نباشد-مکروه است
دوشنبه، 22 مهر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عبادت در مسجد
عبادت در مسجد
 
 
 
 
 

نماز خواندن در مسجد

90-نماز خواندن در مساجد مستحب است،بلکه‏حاضر نشدن در مسجد مخصوصا براى همسایگان‏مسجد-در صورتى که عذرى مثل بارش برف و باران‏نباشد-مکروه است (1) .
91-ترتیب اولویت مساجد براى نماز خواندن ازنظر ثواب بدین شرح است:
مسجد الحرام هر نماز،معادل یک میلیون نماز
مسجد النبى صلى الله علیه و آله هر نماز،معادل ده هزار نماز
مسجد جامع کوفه-هر نماز،معادل هزار نماز
مسجد الاقصى-هر نماز،معادل هزار نماز
مسجد جامع هر شهر-هر نماز،معادل یکصد نماز
مسجد قبیله-هر نماز،معادل بیست و پنج نماز
مسجد بازار-هر نماز،معادل دوازده نماز (2) .

92-براى زنها نماز خواندن در خانه بهتر است،ولى اگر بتوانند کاملا خود را از نامحرم حفظ کنند،بهتراست در مسجد نماز بخوانند (3) .
93-مستحب است انسان نمازش را در مکانهاى‏مختلف و مساجد متعددى بخواند که در قیامت همه‏آن اماکن و مساجد به نفع او شهادت دهند (4) .
94-تعطیل کردن مسجد مکروه است و مستحب‏انسان نماز را در مسجدى بخواند که نمازگزار ندارد تاتعطیل نشود.از امام صادق علیه السلام روایت‏شده است که-سه‏چیز در قیامت از مردم شکایت مى‏کنند:اول مسجد متروکى که اهالى آنجا در آن نماز نمى‏خوانند. دوم:
عالمى که بین عده‏اى جاهل قرار دارد و از او استفاده‏نمى‏کنند.و سوم:قرآنى که متروک مانده و غبار گرفته‏است و آن را تلاوت نمى‏کنند (5) .
95-زیاد رفتن به مسجد مستحب است.از پیامبراکرم صلى الله علیه و آله روایت‏شده است که هر کس به مسجد رود ازوقتى که روانه مسجد مى‏شود تا به خانه بر مى‏گردد،براى هر قدم که بر مى‏دارد ده حسنه نوشته مى‏شود (6) .

نماز تحیت مسجد

96-وقتى انسان وارد مسجد مى‏شود،مستحب‏است دو رکعت نماز به قصد تحیت و احترام مسجدبخواند و اگر نماز واجب یا مستحب دیگرى هم‏بخواند،کافى است (7) .

اماکن تخییر

97-مسافر-با شرایطى که در کتابهاى مفصل فقهى‏آمده است-نمازهاى چهار رکعتى را باید شکسته(دورکعتى)بخواند،ولى در چهار مکان،مى‏تواند تمام یاشکسته بخواند و آن اماکن عبارتند از:
مسجد الحرام در مکه مکرمه
مسجد النبى صلى الله علیه و آله در مدینه منوره
مسجد جامع کوفه
حرم سید الشهداء امام حسین علیه السلام (8)
98-این حکم اختصاص به مسجد اصلى ندارد ودر جاهاى توسعه یافته هم مسافر مى‏تواند نمازش راتمام بخواند هر چند احتیاط مستحب است،تنها درمسجد اصلى نماز را تمام بخواند (9) .

جا گرفتن براى نماز

99-یکى از اماکن مشترک و عمومى مسلمانان مسجد است،که همه آنان در استفاده از آن مساوى‏هستند-البته استفاده‏هایى که مخالف شرع و شان‏مسجد نباشد-پس اگر شخصى قبل از دیگرى،جایى‏از مسجد را براى نماز یا عبادتى دیگر یا قرائت قرآن یاخواندن دعاء بلکه تدریس یا موعظه کردن و فتوا دادن‏در اختیار گرفت،دیگرى نمى‏تواند آن جا را از او بگیرد، خواه فرد اول و دوم در استفاده یک هدف و غرض‏داشته باشند یا اغراض آنها متفاوت باشد، آرى بعیدنیست که نماز-جماعت‏یا فرادى-بر سایر کارها مقدم‏باشد،پس اگر شخصى مسجد را براى تلاوت قرآن یادرس گفتن یا دعا فرا خواندن اشغال کرده باشد وشخص دیگرى بخواهد در آنجا نماز بخواند،و جاى‏دیگرى در مسجد براى نماز خواندن نباشد یا بخواهدبه جماعت ملحق شود و جاى دیگرى براى فرادى‏خواندن نماز هست ولى براى شرکت در جماعت‏نیست،مثلا در کنار صفوف به هم فشرده نمازجماعت،شخصى مشغول قرائت قرآن است و شبستان دیگرى در مسجد براى نماز فرادى خواندن‏هست ولى جایى براى شرکت در نماز جماعت‏باقى‏نمانده و فردى وارد مى‏شود و مى‏خواهد در نمازجماعت‏شرکت کند،بر شخصى که قرآن مى‏خواندواجب است،جاى خود را به نمازگزار بدهد (10) .
100-اگر انسان نگذارد مردم از مسجد و مدرسه وپل و جاهاى دیگر که براى عموم مردم ساخته شده‏استفاده کنند،حق آنان را غصب کرده است (11) .
101-اگر کسى در مسجد جایى براى خود بگیرد ودیگرى نگذارد که از آنجا استفاده کند،حق او را غصب‏کرده است (12) .
102-کسى که در مسجد نشسته،اگر دیگرى جاى‏او را غصب کند و در آنجا نماز بخواند بنابر احتیاطواجب باید دوباره نمازش را در محل دیگرى بخواند (13) .
103-گذاشتن رحل(اثاث و وسائل،مانند سجاده و عبا و...)براى نشستن در مسجد، مانندنشستن است،یعنى صاحب رحل،حق اولویتى نسبت‏به آن مکان پیدا مى‏کند و دیگران نمى‏توانند جاى او رابگیرند،در صورتى رحل،چیزهایى مثل سجاده و عباباشد که تمام محل نماز خواندن یا قسمت عمده آن رابگیرد،نه مثل گذاشتن مهر یا تسبیح یا مسواک و شانه‏و امثال اینها،بنابر این با گذاشتن مهر یا تسبیح و حتى‏هر دو حقى براى او ثابت نیست و دیگران مى‏توانند،بردارند و در آن مکان نماز بخوانند (14) .
104-بین گذاشتن رحل و آمدن فرد نباید فاصله‏زیاد باشد،به طورى که آن مکان معطل بماند،پس اگررحلى بگذارد و برود و بر نگردد در صورتى که بدون‏برداشتن نتوان در آن محل نماز خواند،دیگران‏مى‏توانند آن را بردارند ولى کسى که آن را بر مى‏دارد،ضامن نگهدارى آن است تا صاحبش برگردد (15) .
105-اگر شخصى که در جایى از مسجد نشسته‏است،برخیزد و از آن محل صرف نظر کند، حتى اگررحلى گذاشته و رحل را برندارد،دیگران مى‏توانند آن‏جا را بگیرند.ولى تصرف در رحل او جایز نیست،مثلانمى‏توانند بر سجاده او نماز بخوانند (16) .
106-س:شخصى در مسجد،جهت نمازجماعت،رحل گذاشته و بیرون رفته و جماعت‏برپاشده و صاحب رحل مراجعت نکرده است در این‏صورت به محض منعقد شدن نماز جماعت،حق او ازآن مکان ساقط شده و دیگرى مى‏تواند جاى او راتصرف کند یا نه؟
ج-بعد از منعقد شدن جماعت،احتیاط آن‏است که تا امام به رکوع رکعت اول نرفته‏جاى او را اشغال نکنند (17) .
آیت‏الله گلپایگانى قدس‏سره
107-س:شخصى براى نماز در مسجد جا گرفته و مى‏رود وضو بگیرد،دیگرى جا نماز او را کنار زده وجاى او مشغول نماز مى‏شود آیا نماز او صحیح است؟
ج-بنابر احتیاط واجب نمازش را دوباره‏در محل دیگر بخواند (18) .
آیت‏الله فاضل‏لنکرانى دامت‏برکاته

با کسانى که به مسجد نمى‏آیند

108-مستحب است انسان با کسى که در مسجدحاضر نمى‏شود:
-غذا نخورد
-در کارها با او مشورت نکند
-همسایه او نشود
-از او زن نگیرد.
-و به او زن ندهد (19) .

مستحبات مسجد

109-بجز آنچه تاکنون گفته شد،این کارها نیز درباره مسجد مستحب است:
زودتر از همه به مسجد رفتن و دیرتر از همه ازمسجد بیرون آمدن.
چراغ مسجد را روشن کردن[تامین نور مسجد].
تمیز کردن مسجد.
هنگام وارد شدن،ابتدا پاى راست را داخل‏مسجد گذاشتن.
هنگام بیرون آمدن،ابتدا پاى چپ را بیرون‏گذاشتن.
وضو گرفتن،براى رفتن به مسجد.
خوشبو کردن خود و پوشیدن بهتر لباسها براى‏رفتن به مسجد (20) .

مکروهات مسجد

110-این کارها درباره مسجد مکروه است:
عبور از مسجد،به عنوان محل عبور،بدون آنکه در آنجا نماز بخواند.
خوابیدن در مسجد مگر در حال ناچارى.
فریاد زدن در مسجد و صدا را بلند کردن،مگربراى اذان.
سخن گفتن از امور دنیا در مسجد.
خرید و فروش در مسجد.
انداختن آب دهان و بینى در مسجد(اگر بى‏احترامى به مسجد باشد حرام است.)
رفتن به مسجد براى کسى که سیر یا پیازخورده و بوى دهانش مردم را آزار مى‏دهد (21) .

اعتکاف در مسجد

111-یکى از کارهاى مستحب،اعتکاف است وعبارت است از ماندن در مسجد به قصد عبادت باشرایطى که در کتابهاى مفصل فقهى آمده است (22) .
112-اعتکاف تنها در این مساجد صحیح است:
مسجد الحرام در مکه مکرمه
مسجد النبى صلى الله علیه و آله در مدینه منوره
مسجد جامع کوفه
مسجد جامع بصره
و در غیر از این چهار مسجد،تنها در مسجدجامع هر شهر به قصد رجاء مانع ندارد و در سایر مساجدجایز نیست (23) .

مسجد جامع

113-س:تعریف مسجد جامع چیست؟
ج-مسجد جامع مسجدى است که اغلب اوقات‏بیشتر از سایر مساجد جمعیت داشته باشد (24) .
آیت‏الله گلپایگانى قدس‏سره
114-س:تعریف مسجد جامع چیست؟
ج-مسجدى که براى اجتماع زیادى ازاهالى آنجا ساخته شده و اختصاص به گروه‏خاصى یا اهالى محله‏اى نداشته باشد (25) .
آیت‏الله خامنه‏اى دامت‏برکاته
115-س:مسجد جامعى در شهرى ساخته شده،بعد از آن مسجد بسیار بزرگترى ساخته شده و آن نیزبه مسجد جامع معروف گشته،کدامیک از این دومسجد،شرعا مسجد جامع مى‏باشد، و ملاک در تعیین‏مسجد جامع چیست،با توجه به اینکه گاهى در این‏مسجد نماز جمعه خوانده مى‏شود و گاهى در آن،وحکم اعتکاف در این دو مسجد چیست؟
ج-در صدق جامع بودن مسجد شرطنیست که تنها یک مسجد باشد،پس تعددمسجد جامع در یک شهر ضررى نمى‏زند،و اعتکاف در هر دو صحیح است،اگر جامع‏نامیده شود،و اقامه نماز جمعه دخلى درموضوع ندارد (26) .
آیت‏الله خویى قدس‏سره

پى‏ نوشتها:

1-تحریر الوسیله،ج 1،فى مکان المصلى،ص 151،م 16.
2-همان و العروة الوثقى،ج 1،مکان المصلى،ص 596،م 4.
3-توضیح المسائل،م 894.
4-العروة الوثقى،ج 1،فى مکان المصلى،ص 596،م 6.
5-همان،م 8.
6-همان،ص 597،م 9.
7-توضیح المسائل،م 913.ا
8-توضیح المسائل،م 1356.
9-مناسک حج محشى،ص 486،م 1316.
10-تحریر الوسیله،ج 2،کتاب احیاء الموات و المشترکات،ص 214،م 15.
11-توضیح المسائل،م 2545.
12-همان.
13-توضیح المسائل،م 868.
14-همان،ص 215،م 17.
15-همان،ص 215.
16-همان،ص 214 و 215،س 16 و 18.
17-مجمع المسائل،ج 1،ص 135،س 32.
18-جامع المسائل،ج 1،ص 94،س 305.
19-توضیح المسائل،م 897.
20-العروة الوثقى،ج 1،فصل فى الوضوءات المستحبه،ص 194 و توضیح‏المسائل،م 912 و 913.
21-توضیح المسائل،م 896 و 897.
22-تحریر الوسیله،ج 1،کتاب الصوم،خاتمة فى الاعتکاف،ص 304.
23-تحریر الوسیله،ج 1،کتاب الصوم،خاتمة فى الاعتکاف،ص 304.
24-مجمع المسائل،ج 1،ص 153،س 101.
25-اجوبة الاستفتائات،ج 1،ص 122،س 412.
26-مسائل و ردود،ص 19،س 52.





ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
چگونه ترجمه را به یک حرفه درآمدزا تبدیل کنیم؟
چگونه ترجمه را به یک حرفه درآمدزا تبدیل کنیم؟
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
play_arrow
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
play_arrow
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
play_arrow
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
play_arrow
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
play_arrow
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
کاهش انرژی با عایق نانویی
play_arrow
کاهش انرژی با عایق نانویی
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
play_arrow
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
play_arrow
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
play_arrow
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
play_arrow
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
play_arrow
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
play_arrow
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
play_arrow
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)