اذان به خاطر خدا
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:المؤ ذن المحتسب کالشاهر بسیفه فى سبیل الله القائل بین الصفین ؛اذان گویى که به خاطر خدا اذان بگوید، مانند کسى است که در راه خدا شمشیرش را از غلاف بیرون مى آورد، و بین دو صف (کفر و اسلام ) جنگ مى کند.
(بحارالانوار، ج 81، ص 149)
نخستین اذان گو
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:ان اول من سبق الى الجنة بلال ... لانه اول من اذن ؛بلال نخستین کسى است که به سوى بهشت پیشى گرفت ، چون که او نخستین کسى بود که اذان گفت .
(وسائل الشیعه ، ج 4، ص 614)
شنیدن اذان و شرکت در نماز جماعت
قال على - علیه السلام -:من سمع النداء فلم یجبه من غیر علة فلا صلاة له ؛هرکه بانگ (اذان ) را بشنود و بدون علت بدان پاسخ ندهد، پس نمازى براى او نیست .
(وسائل الشیعه ، ج 55، ص 375)
هنگام شنیدن اذان
قال الصادق - علیه السلام -:اذن کلما سمعت الاذان کما یوذن الموذن ؛وقتى صداى اذان موذن را شنیدى ، اذان بگو.
(بحارالانوار، ج 81، ص 174)
اهل آسمان و شنیدن اذان
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:ان اهل السماء لایسمعون من اهل الارض شیئا الا الاذان ؛همانا اهل آسمان نمى شنوند از اهل زمین چیزى مگر اذان را.
(میزان الحکمه ، ج 1، ص 82)
مزد موذن
قال على - علیه السلام -:لاباس ان یجرى علیه من بیت المال ؛براى موذن از بیت المال مزدى بدهند، اشکالى ندارد.
(بحارالانوار، ج 81، ص 161)
رفع بداخلاقى به وسیله اذان
عن ابى عمیر، عن هشام بن سالم ، قال - علیه السلام -:و من ساء خلقه فاذنوا فى اذنه ؛کسى که اخلاقش بد است در گوش او اذان بگویید.
(میزان الحکمه ، ج 1، ص 84)
اذان و اقامه در گوش نوزاد
قال الصادق - علیه السلام -:المولود اذا ولد یوذن فى اذنه الیمنى و یقام فى الیسرى ؛فرزند وقتى به دنیا آمد، در گوش راست او اذان و در گوش چپ او اقامه بگویید.
(مکارم الاخلاق ، ص 261)
نماز همراه با اذان و اقامه
قال على - علیه السلام -:من صلى باذان و اقامة صلى خلفه صف من الملئکة لایرى طرفاه و من صلى باقامة صلى خلفه ملک ؛هرکس که نماز خود را با اذان و اقامه بخواند، صفى از فرشتگان پشت سر او به نماز مى ایستد که دو طرف آن صف دیده نمى شود و هر کس نماز خود را با اقامه تنها بخواند، یک فرشته پشت سر او نماز مى گزارد.
(ثواب الاعمال ، ص 58)
دعاى بین اذان و اقامه
قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:الدعاء بین الاذان و الاقامة لایرد؛دعاى بین اذان و اقامه رد نمى شود.
(شهاب الاخبار، ص 44)
منبع: سایت اندیشه قم