ارزیابی روایی نقش قم در زمینه سازی انقلاب مهدوی (ع)

در بینش آینده گرائی معصومین علیهم السلام شهر قم مطرح شده است، و لذا نقش قم در زمینه سازی انقلاب جهانی حضرت مهدی علیه السلام مورد ارزیابی قرار می گیرد.
جمعه، 26 مهر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارزیابی روایی نقش قم در زمینه سازی انقلاب مهدوی (ع)
ارزیابی روایی نقش قم در زمینه سازی انقلاب مهدوی (ع)

 

نویسنده: محمد دشتی




 

در بینش آینده گرائی معصومین علیهم السلام شهر قم مطرح شده است، و لذا نقش قم در زمینه سازی انقلاب جهانی حضرت مهدی علیه السلام مورد ارزیابی قرار می گیرد.

1) قال الصادق علیه السلام:

سَتَخْلُو کُوفَةَ مِنَ المُؤمِنینَ، و یَاْزِرُ عَنْهَا العِلْمُ کَما تَأزِرُ الحیَّةُ فی حُجْرِها. ثُمَّ یَظهَرُ العِلْمُ بِبَلْدَةٍ یُقالُ لَها قُمْ، و تَصیرُ مَعدِناً لِلْعِلْمِ وَ الفَضْلِ حَتّی لا یَبْقی فِی الأرْضِ مُسْتَضْعَفٌ فِی الدَّینِ حَتَّی المُخَدَّرات فِی الحِجال، وَ ذلِکَ عِندَ قُربِ ظُهورِ قائِمُنا، فَیَجْعَلُ اللهُ قُم و اَهْلَهُ قائِمینَ مَقامَ الحُجَّةِ وَ لَوْ لا ذلِک لَساخَتِ الاَرْضُ بِاَهلِها و لَمْ یَبْقَ فی الاَرضِ حُجَّةٌ، فَیَفیضُ العِلْمُ مِنْهُ اِلی سائِرِ البِلادِ فِی المَشرِق و المَغْرِبِ فَیَتِمَّ حُجَّةُ اللهِ عَلَی الخَلْقِ، حَتّی لا یَبْقی اَحَدٌ عَلَی الاَرْضِ لَمْ یَبْلُغْ اِلَیْهِ الدّینُ و العِلْمُ، ثُمَّ یَظْهَرُ القآئِمُ (عج). (1)
امام صادق علیه السلام فرمود:
بزودی کوفه از مؤمنین خالی می شود، و علم از آن می گریزد و پنهان می شود، آنگونه که مار در سوراخش پنهان می گردد، سپس علم در شهری بنام «قم» ظاهر می گردد، و شهر «قم» کانون علم و فضل شده، چنان دنیا را به حقائق آشنا می سازد که در روی زمین مستضعفی در دین باقی نماند، حتّی زنها در حجله ها، و چنین زمانی نزدیک ظهور قائم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم است، سپس خداوند قم و اهل او را قائم مقام حجت خدا قرار می دهد، که اگر چنین نشود زمین بر اهل خودش خراب می گردد و حُجّتی باقی نمی ماند، آنگاه علم (علوم اسلامی) از قم به تمام دنیا می رسد و مشرق و مغرب عالم را فرا می گیرد، پس حجّت خدا بر خلق تمام می گردد، زیرا در تمام روی کره ی زمین کسی باقی نمی ماند که دین و علم به او ابلاغ نشده باشد و آنگاه امام زمان علیه السلام ظاهر می شود.

2) قال الصادق علیه السلام:

وَ لَمْ یَدَعِ اللهُ قُم و اَهْلَهُ مُسْتَضْعَفاً بَلْ وَفَّقَهُمْ و اَیَّدَهُمْ... و اِنَّ البَلایا مَدْفُوعَةٌ عَنْ قُم وَ اَهْلِهِ و سَیَأتی زَمانٌ تَکُونُ بَلْدَةُ قُم و اَهْلُها حُجَّةً عَلَی الخَلائِقْ و ذلِکَ فی زَمانِ غَیْبَةِ قائِمَنا اِلی ظُهُورِهِ وَ لَوْ لا ذلِکَ لَساخَتِ الاَرْضُ بِاَهْلِها، و اِنَّ المَلائِکَةَ لَتَدْفَعُ البَلایا عَنْ قُمْ و اَهْلِهِ، وَ ما قَصَدَهُ جَبّارٌ بِسوءٍ اِلّا قَصَمَهُ قاصِمُ الجَبّارینَ و شَغَلَهُ عَنْهُم بِداهیَةٍ اَوْ مُصِیبَةٍ اَوْ عَدوًّ و یُنْسیِ اللهُ الجَبّارینَ فی دَوْلَتِهِمْ ذِکْرَ قُمْ و اَهْلَهُ کَما نَسُوا ذِکْرَ الله.
- امام صادق علیه السلام فرمود:
خداوند قم و اهلش را در دست مستکبران ضعیف و ناتوان نمی گذارد، بلکه آنها را موفّق و پیروز می کند،... مصیبت و بلاها از قم و اهل آن دفع می گردد، و بزودی زمانی فرار رسد که قم و اهل آن حجّت شوند بر همه ی مردم دنیا، و این در زمان غیبت قائم ما، و نزدیک ظهور اوست، که اگر چنین نشود، زمین بر اهلش خراب می گردد، و فرشتگان خدا همواره، بلاها و خطرات را از قم و اهل آن برطرف می سازند، و هیچ ستمگری، قصد نابودی قم نمی کند مگر آنکه خدا نابودش می سازد و او را به مشکلات و مصیبت ها و درگیری های خصمانه با دشمنانش، مشغول می سازد و خداوند یاد قم و مردمش را از خاطره ی آنان می زداید چنانکه آنان خدا را از یاد برده اند. (2)

 

3) امام علی علیه السلام فرمود:

سَلامُ اللهِ عَلَی اَهْلِ قُم و رَحْمَةُ اللهِ عَلی اَهْلِ قُم... هُمْ اَهْلُ رُکُوع وَ خُشُوع و سُجُودٍ و قیام و صیام هُمُ الفُقَهاءُ العُلَماءُ الفُهَماءُ، هُمْ اَهْلُ الدّینِ و الوِلایَةِ و حُسْنِ العِبادَةِ، صَلَواتُ اللهِ عَلَیهِمْ وَ رَحمةُ اللهِ و بَرَکاتُه.
سلام خدا بر مردم قم و رحمت خدا بر آنان باد، آنان اهل رکوع و سجود و خشوع و نماز و روزه اند. آنان فقیهان، عالمان، و هوشمندانند، آنان دین دار و دوستدار خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اهل عبادتهای شایسته اند، درود خدا و رحمت و برکات او بر آنان باد.

4) امام صادق علیه السلام فرمود:

اِذا اَصابَتْکُم بَلِیّةٌ وَ عِناءٌ فَعَلَیکُمْ بِقُمٍ فَاِنَّهُ مَأوی الفاطِمییّن.
آنگاه که بلاها و دشواریها به شما رسید به شهر قم روی آورید که قم جایگاه امن فرزندان فاطمه علیهاالسلام است. (3)

5) امام صادق علیه السلام در کلام دیگری فرمود:

اَلا اِنَّ قُمْ حَرَمی و حَرَمَ وُلْدی مِنْ بَعْدی
بدانید که شهر قم حرم من و حرم فرزندانم پس از من است.

6) امام رضا علیه السلام فرمود:

اِنَّ لِلْجَنّةِ ثَمانِیَةِ اَبْوابٍ وَ لِاَهْلِ قُم واحِدٌ مِنْها فطوبی لَهُم ثَمَّ طُوبی لَهُم ثُمَّ طُوبی لَهُم.
بهشت را 8 در است که یک از آن درها از آن مردم قم است،‌ خوشا بحال آنان، «3 مرتبه فرمود». (4)

7) امام صادق علیه السلام فرمود:

تُربَةُ قُمْ مُقَدَسَةٌ و اَهلُها مِنّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ لا یُریدُ هُمْ جَبّارٌ الاّ عُجَّلَت عُقُوبَتُهُ ما لَمْ یَخُونُوا اِخوانَهُم فِاِذا فَعَلوا ذلِکَ سَلَّطَ اللهُ عَلَیْهمُ جَبابِرَةُ سُوءٍ، اَما اِنَّهُمُ اَنْصارُ قآئِمِنا، وَ دُعاةُ حَقَّنا.
خاک قم مقدّس است، و مردم آن از ما خاندان پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم هستند، و ما نیز از آنان هستیم، هیچ ستمگری قصد آزار قم نمی کند جز آنکه به زودی عقوبت می شود، مادامی که مردم قم به برادران خود خیانت نکنند. که اگر خیانت پیشه سازند، خداوند جبّاران و ستمگران زشتکار را بر آنان مسلط می گرداند، بدانید که آنان یاران قائم ما، و مبلّغان حق ما هستند. (5)

8) امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمود:

قُمْ عُشُّ آلِ مُحمّدٍ وَ مَأوَی شیعَتِهِمْ وَلکِنْ سَیُهْلَکُ جَماعَةٌ مِنْ شَبابِهِمْ بِمَعْصِیَةِ آبائِهِمْ و الاْسْتِخْفافِ وَ السُّخْرِیَّةِ بِکُبرائِهِمْ و مَشایِخِهِم وَ مَعَ ذلِکَ یَدفَعُ اللهُ عَنهُمْ شَرَّ الاَعادِیَ و کُلَّ سُوءٍ.
قم خانه آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم، و جایگاه پیروان آنان است، لیکن گروهی از جوانان آنان به خاطر نافرمانی از پدران و مسخره کردن و سبک گرفتن سالخوردگان، و بزرگانشان هلاک می شوند، اما با وجود اینگونه مسائل، خداوند شرّ دشمنان را از شهر قم کوتاه می کند، و هر بدی را دور می سازد. (6)

9) امام رضا علیه السلام فرمود:

لُولا القُمیّونَ لَضاعَ الدّینُ و لَولا القُمیّونَ لاَنْدَرَسَ الدِّینُ.
اگر مردم قم نباشند دین اسلام از بین می رود، یا کهنه شده و فراموش می گردد. (7)

10) امام صادق علیه السلام فرمود:

اِنّما سُمّی قُمْ لِاَنَّ اَهلَهُ یَجْتَمَعُونَ مَعَ قائِمِ آل مُحَمّدٍ صلی الله علیه و آله و سلم وَ یَقُومُونَ مَعَهُ و یَسْتَقیمُونَ عَلَیهِ و یَنْصُرُونَهُ:
قم را به این جهت قم نامیدند که مردم آن در کنار قائم آل محمد علیه السلام گرد می آیند، و در راه او استقامت می ورزند، و او را یاری می کنند. (8)

11) امام صادق علیه السلام پاسخ داد که:

اِنَّ الدّینَ و أهْلَهُ بِقُمْ ذَلیلٌ و لَولا ذلکَ لَأَسْرَع النّاسُ اِلَیْهِ فَخُرِبَ قُم و بَطَلَ أهْلَهُ فَلَمْ یَکُنْ حُجَّةً عَلی سائِرِ البِلادِ وَ اِذا کانَ کَذلِکَ لَمْ تَستَقِرّ السَّماءُ و الاَرْضُ.
با اراده ی الهی دین و اهل دین در قم بظاهر ذلیل و خوار قرار گرفتند «هم از نظر سیاسی و هم از نظر بهداشتی و بدی آب و هوا» که اگر چنین نبود «و دارای آب و هوای خوش و خرم بود» مردم از همه جا برای خوش گذاری به آنجا کوچ می کردند، و آنجا را به فساد می کشیدند، که دیگر قم فاسد شده و به فساد کشیده، شده نمی توانست الگو و حجّت بر سایر نقاط دنیا باشد، و اگر قم حجت بر سایر بلاد نمی شد آسمان و زمین بهم می ریخت «و نظام هستی در نابودی دین خدا نابود می گشت». (9)

12) امام صادق علیه السلام فرمود:

اِذا عَمَّتِ البَلایا فَالأَمْنَ فی کُوفَةَ وَ نَواحِیها مِنَ السَّوادِ وَ قُم مِنَ الجَبَلِ و نِعْمَ المَوضِعُ قُم لِلخائِفِ الطّائِفِ.
وقتی که بلاها و فتنه ها همه جا را فراگیرد به کوفه و اطراف آن، و سپس شهر قم روی بیاورید، که محل امن است، و خوب جائی است شهر قم، برای کسی که می ترسد از بلاها و قصد زندگی دارد. (10)
مضمون روایت بالا در روایات متعدد نقل شده است.

13) امام صادق علیه السلام از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل می کند که فرمود:

نَظَرْتُ اِلی بُقْعَةٍ بِاَرْضِ الجَبَلٍ خَضْراءَ اَحْسَنُ لَوناً... فَقُلْتُ حَبیبی جَبْرَئیلُ ما هذِهِ البُقْعَةٍ؟ قالَ فیها شیعَةُ وَصیِّکَ عَلِیّ بْنِ اَبیطالِب.
سرزمینی سبز و نورانی در دشت کنار کوه که در بهترین رنگ جلوه می کرد را مشاهده کردم، از جبریل پرسیدم فرمود: از آنِ شیعیان وصی تو امیرالمؤمنین علیه السلام می باشد.
سپس رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به شیطان نهیب زد که در کنار سرزمین نشسته بود.
قُمْ یا مَلْعُون فَشارِکِ المُرْجِئَةِ فی نِسائِهِمْ وَ أَمْوالِهِمْ لِأنَّ اَهْلَ قُم شیعَتی وَ شیعَةِ وَصیّی عَلیّ بْنِ اَبیطالِب.
برخیز ای ملعون و در مال و زنان کسانی که از دین خدا برگشتند شرکت کن و شهر قم را رها کن که اهل قم از پیروان من و علی علیه السلام می باشند. (11)
تحلیل روایات مربوط به قم
در روایت شماره ی 1، امام صادق علیه السلام نکات مهمّی را مطرح می فرماید که در بررسی و تحلیل روایت نقش فراوانی دارد مانند:
1- مرکزیّت علم، و حوزه های علمیّه، از کوفه و نجف منتقل شده، و عراق در حوادث ناگوار نمی تواند پاسدار حوزه های علمیّه و سنگرهای ایدئولوژیک باشد.
این حقیقت در حکومت بعثی های کافر دیده شد که شیعیان را اخراج کردند، و علماء عراق به دیگر بلاد اسلامی متواری شدند، و گروهی به زندان، و دسته ای تبعید و دیگران به شهادت رسیدند.
و حوزه ی هزار ساله نجف را ویران کردند و مرکزیّت علوم اسلامی دستخوش حوادث ناگوار گردید.
2- در آینده «آخرالزمان» شهر قم، این مسئوولیّت بزرگ را برعُهده می گیرد، و مرکزیّت علوم اسلامی در آن تحقق می یابد، و پاسدار دین و کانون فضل و علوم اسلامی می شود
(که با سفر آیه الله حائری به قم و تأسیس حوزه علمیّه قم این سخن گرانقدر امام صادق علیه السلام لباس واقعیت پوشید).
3- آنگاه که قم مرکز علوم اسلامی شد، طیّ تحولّات حیرت انگیز (که انقلاب اسلامی ما و رهبری امام می باشد) علم و دین به دنیا منتشر می شود، و مردم دنیا از زبان اهل قم، علم و دین می آموزند، آنگونه که در زمین مستضعف دینی وجود نداشته باشد، یعنی همه مردم دنیا اسلام را می شناسند.
و روشن است صدور اسلام به همه ی جهان، در شرایط عادّی ممکن نیست، و مقدمّاتی را لازم دارد از قبیل:
الف- باید قیامی تحقّق پذیرد و حکومت طاغوت را نابود کند.
ب- باید حکومت اسلامی استقرار یافته و با قدرت و امکانات جهانی اسلام را به گوش جهانیان برساند.
ج- و لازمه ی صدور و انتشار اسلام این است که انقلاب اسلامی شکست نخورد و بماند و در برابر خطرات و کودتاها و مشکلات جنگ و درگیریهای احزاب داخلی مقاومت کند و تداوم یابد.
4- آنگاه امام صادق علیه السلام به حقیقت دیگری اشاره می فرماید که:
تحوّلات و حوادث قم، و پیروزی و گسترش اسلام، در نزدیکی و هنگامه ی ظهور امام زمان علیه السلام صورت می پذیرد
(وَ ذلِک عِنْدَ قُرْبِ ظُهُورِ قآئِمنا).
که پاسخ بسیاری از سؤالات در رابطه با قیام هائی که به شکست می انجامند. روشن می گردد و روایات معارض، تحلیل و بررسی می شوند زیرا
دسته ای از روایات می گویند (قبل از قیام امام عصر علیه السلام هر قیام و انقلابی شکست می خورد، و خروج و قیام شیعیان ما سبب حزن و اندوه ما می گردد) امّا جز انقلاب اسلامی ایران که از قم آغاز می شود.
دسته دوم: مانند روایت شماره 1 می گوید قیام و پیروزی ایرانیان
(عِنْدَ قُرْبِ ظُهُورِ قآئِمنا)
در هنگامه قیام امام زمان علیه السلام تحقق می پذیرد و شکست نمی خورد و تداوم می یابد.
(فَیُوَطَّئوُنُ لِلْمَهْدی سُلطانَهُ)
زمینه سازان حکومت ولی عصر (عج) می شوند.
ثُمّ یَظْهُر القْآئِمُ.
سپس امام زمان قیام می کند.
این دو دسته از روایات تعارضی ندارند زیرا:
روایات دسته ی اوّل عامل و کُلی است، اعلان می دارند که قبل از قیام امام زمان، حرکت ها و نهضت ها و قیام هایی بوجود می آیند و شکست می خورند، که بیان واقعیّت، و مربوط به علم غیب امامان معصوم علیهم السلام است
امّا روایات دسته دوّم خاصّ است و می گوید: قبل از قیام امام زمان علیه السلام نهضت ها و قیام ها به شکست می انجامند، الّا یک قیام که از قم آغاز می شود و به طرف قدس می رود
(ثُمَّ یَتَوجَّهَوُن اِلی فِلِسْطین)
قیامی که در هنگامه ی ظهور امام زمان علیه السلام صورت می پذیرد.
که نشانه های آن قیام پیروز همه، در انقلاب اسلامی ما جمع است.
(در فصل تداوم و صدور انقلاب بحث می شود).
5- نکته ی مهم دیگری که در این روایات قابل توجه است «تداوم و صدور انقلاب» پیروز می باشد که لازمه ی صدور انقلاب، ویژگیهائی است که امام مطرح فرمود.
باید برقرار و پایدار باشد، و در برابر ضربه ها و هجوم ها شکست نخورد تا صادر شود
(حَتّیَ لا یَبقی فِی الارضِ مُستَضعفٌ فِی الّدین)
و صدور انقلاب اسلامی با همه ی وسائل ارتباط جمعی از قبیل، رادیو، تلویزیون، ماهواره، فیلم، عکس، اسلاید، روزنامه، مجله و... مطرح می گردد که فرمودند، همه مردم اسلام را و دین خدا را می شناسند.
(حَتّیَ المُخَّدراتِ فِی الحِجالِ).
حتی زنان و عروسان در حجله ها و خانه ها.
و باز فرمودند
حَتّی لایَبْقی اَحَدٌ عَلَی الاَرْضِ لَمْ یَبْلُغْ الَیْهِ الدَّینُ وَ اَلعِلْمُ.
در تمام کره ی زمین کسی باقی نمی ماند که دین و علوم اسلامی به او ابلاغ نشده باشد.
صدور انقلاب با اینهمه فراگیری و گسترش و بعد جهانی آن، تداوم و شکست ناپذیری انقلاب اسلامی را در برابر کودتاها، احزاب داخلی، جنگ تحمیلی، مشکلات اقتصادی، می طلبد.
6- امام صادق علیه السلام قم را پایگاه اصلی صدور علوم اسلامی به همه ی جهان معرفی می فرماید که مسئله بسیار مهمی را در رابطه با آینده بما می فهماند مانند:
الف: قیام قم پیروز است (قیامی که در هنگامه ی ظهور امام زمان است).
ب: مرکزیت علوم اسلامی و جایگاه اصلی علم و دین، قم خواهد بود.
ج: و در برابر تمام نقشه ها، و توطئه ها، و خطرات، قم محفوظ خواهد ماند.
آنگاه:
فَیَفیضُ الْعِلْمُ مِنْهُ اِلی سائِرِ البِلاد فِی المَشْرِقِ وَ المَغْرِبِ فَیَتُمُّ حُجَّةُ اللهِ عَلَی الخَلْقِ.
می بینم پس از مطرح کردن نام «قم» و انتشار و صدور علوم اسلامی از قم به دنیا، واژه های «فِی الاْرض»
و «عَلی الخلق»
و «حتی لایبقی فی الارض مستضعف»
و «سائر البلاد»
و «حتّی لایبقی احدٌ علی الارض» را آوردند که بشارت دهنده ی، تداوم انقلاب، و اتّصال آن به انقلاب جهانی حضرت بقیة الله الاعظم (روحی لتراب مقدمه الفداء) می باشد.
7- در این روایت در رابطه با ظهور امام زمان نیز بحث شد، یعنی پس از مطرح کردن انقلاب اسلامی پیروز قم، و انتشار علم و دین به همه عالم، «صدور انقلاب» بشارت دادند که امام زمان (عج) ظهور می کند.
(ثُمَّ یَظْهَرُ القآئِمُ).
که این بشارت را امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب در مراحل مختلفی بیان فرمود.
در اطلاعیّه مهمّ امام به حُجّاج بیت الله الحرام آمده بود که:
این قرن، قرن پیروزی مستضعفین بر مستکبرین است.
و در ملاقات دیگری فرمود:
این انقلاب امانتی است که باید به دست صاحب اصلیش حضرت امام زمان (عج) برسد.
8- مطلب مهم دیگر، استدلال امام صادق علیه السلام می باشد که فرمود
(وَ لُو لا ذلِکَ لَسَاخَتِ الاْرَضُ بِاَهلِها)
زیرا نسبت به آینده ی انسان و زمین نظریّات گوناگونی مطرح می شود و تحت عنوان (فوتوریسم) آینده گرائی، طرفداران تفکرّ مادّی در برابر الهیّون به باورهای مادّی دل بسته اند، و با گسترش سلطه و نفوذ استعماری استعمارگران، و دست یابی به اسلحه های مدرن اتمی، و شیمیائی، و ظهور اختراعات و اکتشافات حیرت آور که در قعر دریاها و در اوج آسمانها همه جا حضور دارند، باورشان شده است:
الف: آینده ی انسان و زمان در چنگ ابرقدرت هاست.
ب: حاکمان زمین و وارثان مطلق العنان انسان و زمین، قدرت های استعماری می باشند.
ج: هرگاه که اراده کنند می توانند انسان و زمین را نابود کنند.
(کِنِدی می گفت: ما آمریکائیها قادریم 7 بار زمین را نابود سازیم، و شوروی ها می توانند 8 بار چنین کنند و ما و شورویها می توانیم 15 بار زمین را نابود کنیم). (12)
و راسل، بدبینانه به آینده نظر می دوزد و کتابی می نویسد بنام «آیا بشر آینده ای هم دارد؟»
و اَنشتین، او که بشر دیوانه را مسلّح به سلاح أتمی نمود در کنفرانس های صلح گریه می کرد و می گفت:
به زمین فرصت ماندن بدهید.
اما در بینش الهی تمام این باورها، دروغین می باشد زیرا نگهدارنده ی انسان و زمین و کیهان، خداست.
وَ یَدُ اللهِ فَوْقَ اَیْدیهمُ
قدرت خدا بالاترین قدرتهاست.
وَ وَاللهُ مِنْ وَرائِهِمْ مُحیطٌ
و خداوند فراتر از قدرت آنان بر آنان غالب است.
و خدا وعده داده است که:
اِنّ الاَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحُون
همانا زمین را بندگان صالح به ارث می برند.
و همه استعمارگران و طاغوت های زمین با همه تلاش ها و زحمت ها، و اسلحه ها، عرض خود بردند و زحمت ما داشتند.
خداوند بزرگ برای آنکه قدرت خود را متجلّی فرماید، مردم قم را در برابر حاکمیّت دو ابر قدرت، با دست خالی پیروز می فرماید، و مزدور تا دندان مسلح آمریکا را ذلیلانه اخراج می کند، و انقلاب و رهبری انقلاب را در برابر کفر جهانی، جنگ جهانی، محاصره جهانی، هجوم همه جانبه جهانی حفظ می کند.
و با خواست خود انقلاب پیروز ایران را به انقلاب جهانی امام زمان (عج) متّصل می فرماید، که اگر خدا دخالت نکند و انسان و زمین را به حال خود واگذارد و در آخرالزمان در برابر ابرقدرت ها دست مستضعفین را نگیرد.
لَساخَتِ الاَرْضُ بِاَهْلِها:
زمین بر سر اهلش خراب می گردد.
با توجّه به استدلال امام صادق علیه السلام باید همواره متوجّه امدادهای الهی بود، و خدا را شناخت، و حدود دخالت اختیار انسان را در نظام آفرینش درک کرد، و دخالت و نظارت همیشگی خدا را فراموش نکرد، که اگر به ستمگران مهلت می دهد، آنها را فراموش نکرده است.
وَ اِنَّ رَبّکَ لَبِا المِرصادِ.
(خدا در کمینگاه ستمگران است).
9- در روایات مربوط به قم بشارتی نیز وجود دارد، که اگر ستمگری قصد بد و تجاوز به قم نماید، دوان نمی آورد و زود از بین می رود.
امام صادق علیه السلام فرمود:
وَ ما قَصَدَهُ جَبّارٌ بِسُوءٍ اِلّا قَصَمَهُ قاصِمُ الجَبّارِینَ وَ شَغَلَهُ عَنْهُمْ بِداهِیَةٍ اَو مُصِیبَةٍ اَوْ عَدُوٍّ.
هیچ ستمگری قصد بد به قم نمی کند مگر آنکه خدا نابودش می سازد یا او را سرگرم مشکلات فراوان می کند و یا به انواع مصیت ها و گرفتاریها دچار می سازد و یا دشمن دیگری را بر او مسلط می نماید. (روایت 2).
و در جای دیگر فرمود:
لا یُرِیدُهُمْ (اهل قم) جَبّارٌ اِلّا عُجِلَّتْ عُقُوبَتُهُ.
ستمگری قصد بد به اهل قم نمی کند مگر آنکه به زودی عقوبت می شود و کیفر گناهانشان را می بیند. (روایت 7)
در کلام بلند دیگری فرمود:
وَ ما أرادَ أحُدٌ بِقُمْ وَ أهلَهُ سُوأً اِلاّ أَذَلَّهُ اللهُ و أَبْعَدَهُ مِنْ رَحْمَتِهِ:
و کسی اراده ی بد به شهر قم و اهل قم نمی کند مگر آنکه خدا او را ذلیل می کند، و از رحمت خودش دور می سازد. (13)

پی‌نوشت‌ها:

1. منتخب الأثر ص 443 و بحارالانوار ج 57 ص 213 حدیث 23 و سفینة البحار ج 2 ص 445.
2. منتخب الأثر ص 443 و بحارالانوار ج 57 و سفینة البحار ج 2 ص 445.
3. بحارالانوار ج 60 ص 215 و تاریخ قم ص 7
4. بحارالانوار ج 60 ص 215 و سفینة البحار ج 2 ص 445.
5. بحارالانوار ج 60، ص 218 و سفینة البحار ج 2، ص 447.
6. بحارالانوار ج 60، ص 218 و سفینة البحار ج 2، ص 447.
7. سفینة البحار ج 2، ص 446
8. بحارالانوار ج 57 ص 216 حدیث 38
9. بحارالانوار ج 57، ص 213.
10. بحارالانوار ج 57، ص 218.
11. بحارالانوار ج ر57، ص 214.
12. استراتژی صلح: کندی رئیس جمهور أسبق آمریکا
13. بحارالانوار، ج 57، ص 215.

منبع: دشتی، محمّد، (1383)، آینده و آینده سازان (ارزیابی تحولات آینده ی جهان و نقش ایرانیان در ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف)، قم، مؤسّسه ی فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین علیه السّلام، چاپ چهارم.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما