چگونه می‌توان یک پل کامل را حرکت داد؟

هنگامی که پل سلوود در سال 1925 در پورتلند اورگان ساخته شد، برای حمل 30000 وسیله‌ی نقلیه در روز یا توقف رانش زمین طراحی نشده بود. اما در سال‌های 1980، ترک‌هایی در پایه های پل ایجاد شد که باعث شد بازرسان این
سه‌شنبه، 21 آبان 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه می‌توان یک پل کامل را حرکت داد؟
چگونه می‌توان یک پل کامل را حرکت داد؟

 

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 

فکر یک خرپای 3400 تُنی را بکنید!

مشکل

هنگامی که پل سلوود در سال 1925 در پورتلند اورگان ساخته شد، برای حمل 30000 وسیله‌ی نقلیه در روز یا توقف رانش زمین طراحی نشده بود. اما در سال‌های 1980، ترک‌هایی در پایه های پل ایجاد شد که باعث شد بازرسان این پل را دارای رتبه‌ی 2 در مقیاس ایمنی فدرال 100 رتبه بندی کنند و در نهایت عبور و مرور کامیون‌های سنگین، اتوبوس و ماشین‌های آتش نشانی را از روی آن ممنوع کردند. بنابراین مهندسین بخشداری تصمیم گرفتند که زمان ساخت یک پل جدید فرارسیده است و بر اساس گزینه‌ی کم هزینه‌ی 306 میلیون دلار باید ساختار موجود را به عنوان یک مسیر انحرافی تغییر مکان می‌دادند درحالی که یک پل جدید به جای آن ساخته می‌شد. اما طراحی نادر پل - یک قطعه‌ی یک تکه‌ی 1100 فوتی، وخرپای 3400 تنی - یک مشکل غیرمعمول را پیش رو می‌گذاشت. چگونه می‌توان یک پل کامل را به یکباره حرکت داد؟

 

چگونه می‌توان یک پل کامل را حرکت داد؟
پل سِلوود
راه حل

 

تغییر بزرگ طی 14 ساعت در تاریخ 19 ژانویه صورت گرفت. بین مکان قدیمی و جدید سلوود مهندسان مسیرهایی ساختند که با لایه‌های تفلون پوشیده شده بودند و آن‌ها را در صابون مایع خیس کردند تا لغزنده شوند. سپس چهل جک هیدرولیک صد و پنجاه تنی پل را بلند کرده و آن را روی تیرهای فولادی که شبیه میله‌های اسکی بودند قراردادند که می‌توانستند در داخل مسیرها بلغزند. در نهایت، یک مجموعه‌ی دوم از جک‌ها پل را اینچ به اینچ به مکان جدیدش راندند. (از آن جا که انتهای غربی سلوود باید شصت و شش فوت و انتهای شرقی آن تنها سی و سه فوت حرکت می‌کرد، مهندسان سیستمی را توسعه دادند که جریان سوخت به هر جک را تعدیل می‌کرد که با این کار میزان هل‌دهی آن‌ها کنترل می‌شد.) انتظار می‌رود پل جدید در سال 2015 بازگشایی شود که پس از آن سلوود قدیمی تخریب خواهد شد.
چگونه می‌توان یک پل کامل را حرکت داد؟
مهندسی پل سلوود

ارقام
3400 تن : وزن پل سلوود
33-66 فوت : فاصله‌ی مورد نیاز برای حرکت پل
~25 : تعداد کارگران مورد نیاز
50 : تعداد جک‌های هیدرولیک




 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.