کیپوی پرویی

استفاده از ریسمان گره دار برای ثبت اعداد در میان بسیاری از اقوام در سراسر جهان مرسوم بوده است. چنین ریسمان هایی را هم در تمدن های پیشرفته تر و هم در میان قبایل بدوی که هیچ نوع نوشته ای ندارند، یافته اند. کیپو (1) در
چهارشنبه، 29 آبان 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کیپوی پرویی
کیپوی پرویی

 

نویسنده: هارولد دیویس
ترجمه: مهران اخباریفر



 

استفاده از ریسمان گره دار برای ثبت اعداد در میان بسیاری از اقوام در سراسر جهان مرسوم بوده است. چنین ریسمان هایی را هم در تمدن های پیشرفته تر و هم در میان قبایل بدوی که هیچ نوع نوشته ای ندارند، یافته اند. کیپو (1) در پرو یکی از بهترین نمونه های این ریسمان های گره دار در قاره ی امریکاست.
وقتی که اسپانیایی ها اولین بار کاربرد کیپو را بین اینکاهای قرن شانزدهم دیدند، آن را شکلی بسیار پیشرفته از ثبت اعداد به وسیله ی گره هایی در رشته های با ضخامت ها و رنگ های مختلف یافتند. اینکاها هم برای نوع گره ها و هم برای تعداد گره ها از دستگاه اعشاری استفاده می کردند و دستگاه های مختلفی را برای ثبت اعداد تشکیل می دادند. در برخی از ریسمان ها، یک رشته ی رویی قرار داشت که مجموع اعداد گروهی از رشته های دیگر را که به آن متصل بودند نشان می داد؛ ولی ظاهراً این وسیله فقط برای سرشماری یا نگاهداری آمار به کار می رفته است، نه برای محاسبات.
استفاده از کیپو دست کم تا آغاز قرن بیستم، توسط چوپانان پرو برای سرشماری گوسفندها، قوچ ها و بره ها رایج بوده است.

پی نوشت ها :

1.quipu

منبع مقاله :
دیویس، هارولد؛ (1384)، تاریخ محاسبه، مهران اخباریفر، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول..



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.