تئوری های آینده

همه تلاش می کنند تا پرده های اِبهام نسبت به آینده را بالا زده و آنرا بگونه ای روشن بنگرند و اظهارنظرهای فراوان و متفاوتی از صاحب نظران مطرح شده، و خواهد شد که برخی از آنها را می توان مورد توجه قرار داد
جمعه، 8 آذر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تئوری های آینده
 تئوری های آینده

 

نویسنده: محمد دشتی




 

همه تلاش می کنند تا پرده های اِبهام نسبت به آینده را بالا زده و آنرا بگونه ای روشن بنگرند و اظهارنظرهای فراوان و متفاوتی از صاحب نظران مطرح شده، و خواهد شد که برخی از آنها را می توان مورد توجه قرار داد
1- تحلیل گران سیاسی
2- دانشمندان علوم، و صاحبان فرضیّه ها و تئوریهای علمی
3- دانشمندان علوم، رشته های «پسیکولوژی» «هیپنوتیزم» و «تله پاتی»
4- کسانیکه با ریاضت و سحر و جادو عمل می کنند
5- عارفان اهل مکاشفه و الهام و اشراق
6- رؤیا و خواب های واقعی «هیپنولوژی»
ارتباط با ارواح و نیروهای غیبی و تکیه گاههای اصیل دیگر چون:
7- کتب آسمانی أدیان گذشته
8- وحی الهی و ارتباط فرشته وحی
9- علم غیب پیامبران و امامان علیهم السلام
10- قرآن و آینده نگری های آن
11- روایات اسلامی از پیامبر خدا و امامان راستین شیعه علیهم السلام
انسان های فراوانی با کانال های یاد شده در تماس دائمی می باشند تا رمز و راز حوادث آینده را بشناسند، و آمادگی های لازم را فراهم آورند
صاحب نظران یاد شده هر کدام در رابطه با آینده پیش بینی ها، و پیشگوئی هایی دارند،‌ و در صدها جزوه و مقاله، آینده را به نقد و بررسی گذاشتند
باید دید چگونه و با چه روشها می توان نظریّات و فرضیّه های درست را از نادرست تشخیص داد؟
و اطمینان لازم را بدست آورد؟

ضرورت تکیه گاه های مطمئن در آینده نگری

مکاتب مادّی و صاحب نظران بشری نسبت به «آینده» کانال ارتباطی مطمئنّی ندارند، تنها به تئوری ها، و فرضیّه هایی تکیه می کنند که هم می تواند درست باشد، و مطابق با واقع، و هم امکان دارد در حدود یک فرضیّه باقی مانده و از بین برود
و وضع فکری تحلیل گران سیاسی نیز چنین است
گر چه این حقیقت را نیز نمی شود انکار کرد که برخی از حوادث و تحوّلات مربوط به آینده را کشف می نمایند، اما تکیه گاههای مطمئنّی در ابراز نظرهای آینده گرائی خود ندارند
دانشمندان رشته های (هیپنوتیزم)، و (خواب تله پاتی) و (مغناطیسی)، تا حدودی می توانند با کمک گرفتن از اطّلاعات ارواح انسانی، نسبت به آینده رازهایی را کشف کنند، ولی مانند گروههای یاد شده مطمئن و پایدار و قابل اعتماد نیست
سِحر و جادو نیز چنین سرنوشتی دارد
زحمت مداوم مرتاضان با کمک شیاطین و جنّ ممکن است، چیزی را از آینده انسان و جهان بشناسند، و مورد توجّه قرار دهند
و امکان عدم شناخت یا دروغین بودن اطّلاعات بدست آمده نیز می رود (1)
گروههای یاد شده اگر به گونه ی جدّی در رابطه با آینده موفّق بودند می توانستند نقش عظیمی در دادگاهها و محاکم قضائی و پلیس جنائی و کشف جرائم داشته باشند!!
کشف و مکاشفه عارفان و رؤیای صادق پرهیزکاران خوب است امّا محدود بوده و فقط، برای خودشان حجّت است
از این رو همواره قابل استفاده نمی باشد
گهی بر طارم اعلی نشیند گهی تا پشت پای خود نبیند
ارتباط با ارواح و نیروهای غیبی نیز محدود است، و نسبت بهمه نیازمندیهای آینده نمی تواند کار ساز باشد
سرانجام باید به ره آورد پیامبران و رهنمودهای مذاهب آسمانی و آینده نگری کتب آسمانی و قرآن توجّه نمود که:
از زلال حقیقت جوشیدند
و از طرف پروردگار جهانیان برای هدایت و ارشاد انسانها فرو فرستاده شدند.
و چون عالم غیب یکی از شرائط نبّوت و امامت مطرح است.
مرزهای نبّوت و امامت پاسداری شده و غیر قابل نفوذ می ماند
و مدّعیان دروغین را افشاء کرده و طرح های شیطانی آنان را بر ملا می سازد.
آینده نگری و وجود اخبار دقیق نسبت به گذشتگان و آینده گان در کتب آسمانی، و قرآن کریم و روایات اهل بیت پیامبر علیهم السلام بعنوان هدایت تشریعی در «نبوت خاصّه» و «امامت عامّه و خاصّه» مطرح است که برای اثبات پیامبری حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم از آینده نگری ادیان استفاده می کنیم:
1- بشارت تورات و انجیل به ظهور و بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم
که عیسی به امت خود فرمود:
وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ یَأْتِی مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ (2)
شما را بشارت می دهم به پیامبری که پس از من خواهد آمد و اسم او احمد است
2- بشارت پیامبران گذشته نسبت به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم
3- مطرح شدن ویژگی های اخلاقی و جسمی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در تعالیم و کتب پیامبران گذشته، آنگونه که دانشمندان مسیحی و یهودی پیامبر اسلام را همچون فرزندان خود می شناختند:
یَعْرِفُونَهُ کَمَا یَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمُ (3)
اهل کتاب پیامبراسلام را می شناسند چونان که فرزندان خود را می شناسند
4- خبر دادن از سال تولّد و نام پیامبراسلام و محلّ تولّد و زندگی آن بزرگ پیامبر در مکّه و مدینه، و آگاه بودن از پدر و مادر و ویژگی ها و صفات شخصی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم
5- هجرت و مهاجرت دسته های فراوانی از یهودیان و مسیحیان مصر و لبنان و فلسطین و ترکیه و عراق به صحرای سوزان حجاز و سکونت در مکّه و مدینه که می گفتند:
«در انتظار ظهور پیامبر آخرالزّمان هستیم»
که چند بار یهودیهای مکّه قصد جان حضرت عبدالله را داشتند، و برای ترور مادر بزرگوار پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم حضرت (آمنه) نقشه ها کشیدند و زن های نفوذی و جاسوس اجیر کردند، و در سفر شام، راهب مسیحی حضرت ابوطالب را آگاه نمود که پیامبر را به شام نبرد که دشمنان فراوان دارد

آینده نگری و براهین اعتقادی

آینده نگری قرآن کریم و رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم بعنوان «هدایت تشریعی» یکی از براهین مهمّ عقیدتی در اثبات «امامت عامّه» و اثبات امامت امام علی علیه السلام و دیگر امامان راستین شیعه علیهم السلام می باشد، همچنانکه نام امامان ما در کتب دیگر ادیان آسمانی نیز آمده است
در بحث «امامت خاصّه» و اثبات ولایت امام علی علیه السلام صدها و هزاران حدیث و روایات همراه با شواهد تاریخی وجود دارد که قابل انکار نیست
اگر برادران اهل سنّت به آن همه روایات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در رابطه با امامت امام علی علیه السلام و یازده امام بعد از وی، توجه کامل می کردند، هرگز از شیعیان علی علیه السلام فاصله نمی گرفتند
رهنمودهای امامان ما نسبت به آینده بعنوان «اخبار غیبی» و «علائم ظهور» قابل مقایسه با دیگر کانال های «آینده نگری» نیست، زیرا تکیه بر علم غیب و وحی الهی و ارتباط با جهان غیب، و نیروهای غیبی دارد

امام علی علیه السلام فرمود:

وَاللهِ لَوْ شِئْتُ أَنْ اُخْبرَ کُلَّ رَجُلٍ مِنْکُمْ بِمَخْرَجِهِ و مَوْلِجِهِ و جَمیِع شَأنِهِ لَفَعَلْتَ
بخدا سوگند اگر بخواهم هر کدام شما را از آغاز و پایان کارش، و از تمام شئون زندگی آگاه سازم می توانم (4)

و نسبت به گستردگی علم خود فرمود:

اَیهُّا النّاسُ، سَلُونی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونی، فَلأَنَا بِطُرُقِ السَّماءِ اَعْلَمُ مِنّی بِطُرُقِ الأَرضِ (5)
ای مردم از من سؤال کنید پیش از آنکه مرا نیابید، که من راههای آسمان را از راههای زمین بیشتر می شناسم

ره آورد علم غیب و آینده نگری امامان معصوم علیهم السلام

با توجّه به تکیه گاههای مطمئن آینده نگری در تشیّع، ره آورد علم غیب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امامان معصوم علیهم السلام را می توان در موارد زیر مورد ارزیابی قرار داد مانند:
1- علم غیب و حیات و رشد علوم اسلامی
همه اعتراف دارند که اسلام با جاذبه ی علمی خود در جهان گسترش یافت
همه ی متفکّران دنیا باور دارند که اظهارنظرهای رهبران اسلام مبانی دقیق علمی و عقلی و فلسفی دارد
و در آزمایشگاه های مجهّز خود (مثل مؤسسّه استراسبورک فرانسه) بسیاری از آنها را از نظر علوم تجربی آزمایش کرده اند
همه پژوهندگان قبول دارند که تفکّر توحیدی و آموزش ها و تعالیم پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و امامان معصوم علیهم السلام نقش تعیین کننده ای در گسترش انواع علوم و فنون ضروری، داشته و دارد، و عامل اساسی اختراعات و اکتشافات بشری است که مولانا می گوید:
«این نجوم و طب وحی انبیاء است»
و این شاگردان رشته های علمی گوناگون امامان ما بوده اند که مقالات علمی آنان (مثل مقالات جابربن حیان در شیمی و فیزیک و...) به زبانهای زنده ی دنیا ترجمه گردید
2- علم غیب و حفظ نیروهای مجاهد
گرچه یاران و طرفداران اندک امامان معصوم علیهم السلام در برابر آن همه دشمن و مخالف بچشم نمی آمدند، امّا با کمک علم غیب حفظ شدند، ماندند، و چون علی بن یقطین ها، در دستگاه دولتی دشمن نیز نفوذ کردند، و عامل بقاء دین و دینداران واقعی شدند
3- علم غیب و افشای توطئه های دشمنان اسلام
4- علم غیب و افشای منافقان نفوذی
5- علم غیب و تداوم سلامت و اصالت مکتب اسلام
6- علم غیب و تقویت روح امّیدواری در انقلاب گران آینده ساز
7- علم غیب و تفسیرهای درست و ضروری از قرآن کریم
8- علم غیب و برانگیختن نیروهای منتظر حضرت مهدی (عج)
9- علم غیب و تداوم روح امیدواری در نهضت های رهائی بخش
10- علم غیب و جرئت بخشیدن به مبارزان برای یورش به ابرقدرتها
در اینجا توجّه به برخی از نمونه های روشن آینده نگری رهبران معصوم علیهم السلام نسبت به تحوّلات آینده جهان و نقش ایرانیان در رواج و رونق دوباره ی اسلام، و فراهم آوردن زمینه های ظهور حضرت مهدی (عج) ضروری است.
امامان معصوم مجموعه ی تحوّلات و حوادث آینده را در مراحل تکاملی حساب شده ای مطرح فرمودند

1- تحولاّت جهانی در آستانه ی بیداری ایرانیان

الف: انزوای دین در آخرالزّمان و فساد زدگی اعراب، و در هم کوبیده شدن قدرت آنان و بی دفاع گذاشتن دین و وابستگی سران عرب، و تشکیل دولت یهود در میان مسلمانان
ب: فساد زدگی جهان و رواج انواع مفاسد و آلودگیها در عالم و کشورهای اسلامی (6)
ج: قیام رهبر انقلاب در قم و فراخوانی نیروهای مؤمن به اسلام و قرآن
د: قیام اسلامی مردم ایران

قال علی علیه السلام:

و سَتأتی الیَهُودُ مِنَ الغَرْب لاِنشَاءِ دُولَتِهِمْ بِفِلسْطین
قال النّاسُ یا اَبَاالحَسَن اَنّی تَکُونُ العَرَبُ؟
قال: تَکُونُ مُفَکَّکَةُ القُوَی مُفَکَّکَةُ العُرَی غَیرُ مُتَکاتِفةُ وَ غَیرَ مُتَرافَةُ،... وَ سَتأتی النّجدَةَ مِنَ الِعراقِ کُتِبَ عَلَی رایاتِها القُوَّةُ و تَشْتَرِکَ العَرَبُ وَالاِسلامُ کافَّةً لِتُخلِّصِ فِلِسطینَ، مَعْرِکَةً و اَیُّ مَعْرکَةٍ؟
فی جُلَّ البَحْرِ تَخوُضُ النّاسُ فی الدَّماءِ و یَمشِی الجَرِیحَ عَلَی القَتِیل... وَ اِیمُ اللهَ یُذِبّحُونَ ذَبْحَ النّعاجَ حَتّی لایَبْقَی یَهُودِیٌّ فی فِلِسطین»

حضرت علی علیه السلام فرمود:

زود است که یهود از غرب برای ایجاد کشور و دولت یهود به فلسطین بیاید پرسیدند عربها کجا هستند؟
فرمود: در آن زمان عربها از هم جدا و متفرّقند، و اتّحاد و انسجام ندارند
اما به زودی نیروئی اهل کارزار از عراق حرکت می کنند، که بر پرچم های آنان کلمه «قوّة» نوشته شده است، (7) و اسلام و عرب باهم متّحد و شریک می شوند، و همه حرکت می کنند برای آزادی فلسطین، معرکه و میدان کار زاری برپا خواهد شد چه معرکه ای؟!! که در کنار دریا مردم در خون فرو رفته و شنا می کنند، و مجروحین از روی بدن کشته شدگان راه می روند
قسم به خدا که همه یهودیان را چون گوسفند سر می برند تا اینکه یک یهودی هم در فلسطین باقی نمی ماند (8)

2- تداوم بیداری مردم قم تا پیروزی.

در مرحله دوم، که علل و عوامل گوناگونی مردم قم و ایران را به بیداری و قیام می کشاند، رهنمود دادند که حالت بیداری و روح مبارزه و ستیه جوئی مردم با طاغوتیان معاصر تداوم می یابد، گرچه زجرها می کشند، شکنجه ها می بینند، و شهداء فراوانی تقدیم اسلام می کنند، اما سرانجام پیروزند

مانند فَیَجْعَلُ اللهُ قُم وَ اَهلهُ قائِمینَ مَقامَ الحُجَّة

خدا قم و اهل قم را جانشین امام زمان قرار می دهد که فقها بزرگوار شیعه مردم را رهبری کنند
و یَخْرُج رَجُلٌ مَنْ وُلِدْ الحُسَین
مردی از فرزندان حسین قیام می کند و بحرکت خود ادامه می دهد

و یَطلُبُون الحقّ فَلایُعطُونَه... حَتّی یَقومُوا، وَلا یَدْفَعُونَها اِلاّ اِلی صاحِبَکُمْ

مردم ایران حق را از ستمگران چند بار درخواست می کنند به آنها نمی دهند، سرانجام قیام می کنند، پرچم پیروزی را به زمین نمی گذارند تا به دست صاحب الزّمان بدهند.

3- اتحاد نامبارک و تهاجم به انقلاب ایران (جنگ تحمیلی)

در مرحله سوم به تهاجم اعراب اشاره می فرمایند
که دست در دست استعمارگران گذشته به شیعیان ایران یورش می برند
گرچه در ظاهر عراق با ایران می جنگد، امّا همه ی اعراب دخالت دارند که فرمودند:
یَهْجُمُ العَرَب عَلَی العَجَمْ
همه ی اعراب به ایرانیان حمله ور می شوند
نام کشوری را طرح نکردند، و اسم فردی را نیاوردند، گرچه بصره و بغداد را در روایات خود طرح فرمودند، و از تداوم جنگ تحمیلی سخن راندند، و شهرهایی که در جنگ تحمیلی آسیب می بینند را مورد ارزیابی قرار دادند
از روایات اسلامی فهمیده می شود که پس از قیام ایرانیان به رهبری امام عراق با همراهی اعراب به ایران حمله و هجوم می کند

امام علی علیه السلام فرمود: یَظْهَرُ العَربُ علی العَجَمِ و یَعدِلونَ بِالاَهوازِ و تَخرُجُ العَجَمُ عَلَی العَربِ و یَملِکُونَ البَصرَةَ

عربها بر ایرانیان می تازند و در اطراف اهواز زمینگیر می شوند آنگاه ایرانیان قیام می کنند و بر عربها پیروز می گردند و شهر بصره را بتصرّف خود در می آورند (9)

مضمون حدیث بالا بگونه ی دیگر نقل شدکه علی علیه السلام فرمود:

وَ تَکوُنُ بنَواحِی البصَرةِ حَرکةٌ لَستُ اَذکُرَها وَ یَظهَرُ العَرَبُ عَلَی العَجَمِ وَ یَعدِلُونَ بِالاَهوازِ مِن دُونِ النّاسِ وَ کَمْ أشیاءَ اَخفَیتُها لا یُطیقُهاالوَعی، وَلایَصْبِرَ علی حَمْلِها، وَ أمْورٌ قد أهْمَلتُها خَوفاً اَنْ یُقال مَتی عَلِمتَها وَ انِّی قد بَلَغْتُ الغایَةَ القُصوی
در نواحی بصره حرکاتی صورت می گیرد که آنها را بیان نمی کنم
عرب به ایران حمله می کند و تا اطراف اهواز پیش روی می نمایند «سپس ایرانیان آنها را عقب می زنند» اما چه بسیار چیزهایی که آنها را مخفی نگه می دارم زیرا ظرف قلب ها طاقت آن را ندارند و قدرت تحمّل آن نیست، و اموری را مهمل می گذارم که مردم نگویند چه زمانی اینها را دانستی؟ و حال آنکه به نهایت آگاهی همه آنها رسیده ام (10)

در اخبار «معراجیّه» خدای متعال به رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:

وَخَرابُ البَصَرة عَلی یَدَی رَجُلٍ مِنْ ذُرَّیَتکَ یَتْبَعُهُ الَزَّنُوج
شهر بصره بدست مردی از اولاد تو خراب می شود که مردانی تشنه ی حق [یا چون دسته های ملخ انبوه] او را اطاعت می کنند (11)

علی علیه السلام فرمود: فَوَیْلٌ لَکِ یا بَصْرَةُ عندَ ذلِکَ مِنْ جَیشٍ مِنْ نِقَمِ الله لارهَجَ لَهُ وَ لا حِسَّ وَ سُیَبْتَلی اُهْلُکَ بِالمَوْتِ الأَحْمَرِ وَ الجُوعِ الأغَبِر

وای بر تو ای بصره از لشگری که از غضب خدا بسوی تو می آیند، و آنان را گرد و غبار و صدائی نباشد، بزودی ساکنین تو ای بصره به مرگ سرخ و گرسنگی تغییر دهنده ی رنگ رخسارها مبتلا شوند (12)
در روایات فوق واقعیّت های زیر مطرح شد.
الف: اتّحاد نامبارک اعراب در تهاجم نظامی به ایران
ب: پیشروی اعراب تا شهر اهواز و سپس توقّف و زمین گیر شدن آنها
ج: دفاع سرنوشت ساز ایرانیان و آغاز پیشروی تا خراب کردن شهر بصره
د: پیروزی ایرانیان در جنگ تحمیلی
ه‍: نقش غوّاصان جان بر کف در محاصره و گلوله باران بصره (لارَهَج لَهُ و لا حِسّ)
در مجموعه روایات آخرالزّمان، امامان معصوم علیهم السلام ما برای تقویّت روحیّه ی شیعیان مظلوم، (که تنها در برابر دنیا دنیا دشمن به ایمان خود تکیه داشتند، و به وعده های پیروزی امامان خود گوش جان سپرده بودند) واقعیّت هایی را طرح فرمودند
نام برخی از لشگرهای عمل کننده جهت کنار زدن تهاجم عراق و اعراب را در بیانات خود آوردند، مانند:
* رایة مِنْ خُراسان (لشکری از خراسان)
* رایَةٌ مِنْ طَبَرستان (لشکری از مازندران)
(این روایت را در شرایطی می نوشتم که هنوز لشکر 25 کربلا تشکیل نشده بود، و نیروهای رزمی مازندران بصورت یک تیپ عمل می کردند)
* رایة مِنَ الرّی (لشکری از شهر ری، طهران)
* رایَة مِنَ جیلان (لشکری از گیلان)
رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نسبت به لشکر خراسان و نقش آن در عقب راندن نیروهای مهاجم عراق و اعراب فرمود:
وَ وُروُد الرّایاتِ السُّودُ مِنْ خُراسانَ حَتّی تَنْزِلَ سَاحِلَ دِجْلَةَ
یکی از نشانه ها آنکه پرچمها و لشکرهایی از خراسان می رسند و پیش روی کرده تا در کنار «دجله» فرود می آیند (13)

شهرهایی که در جنگ آسیب می بینند

شهرهایی که در جنگ عراق با ایران آسیب می بینند در بعضی از روایات، مطرح شده است

علی علیه السلام در یکی از خطبه ها (خطبة البیان) حوادث آخرالزّمان را برمی شمارد، و سپس می فرماید:

و نَزَلَتْ بِهَمَدانَ النَّواَزِلُ فَرَجَفَتْ الأَراجِفُ بِالعَراقِ (14)
و چیزهایی که در شهر همدان فرود می آید و سپس کشور عراق به لرزه در می آید و سخت تکان می خورد.
(گرچه عبارات «نوازل» و «رجَفَت» متشابه است و به چند معنی می شود آن را تفسیر کرد)
در «خطبة البیان» نام شهرهایی از قبیل، طالقان، تهران، همدان، خراسان، گیلان، کرمان، قزوین، اراک، «ثُمّ بِالأرکة» اهواز، نواحی، کرخ «مِنْ ناحِیَةِ الکَرْخ» کردستان، مازندران، در حوادث آخرالزّمان آمده که ماجراهایی در آنها بوجود می آید (15)
در رابطه با شهر بغداد، روایات زیادی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و از ائمه معصومین علیهم السلام داریم که وعده عذاب و خرابی و بلاهای فراوان به آن دادند

4- صدور انقلاب اسلامی

در روایات فراوانی که پیروزی انقلاب اسلامی را متذّکر شدند به این حقیقت نیز اشاره فرمودند که:
ایرانیان در جنگ تحمیلی پیروزند (یَمْلِکُونَ البَصْرِةِ) و یا (یخْرِبُونَ البَصْرَةَ).
جهانیان با عظمت و حقانیت ایرانیان آشنا می گردند.
انقلاب اسلامی ایرانیان، و اهداف تکاملی اسلام به جهانیان صادر می گردد
بگونه ای که جهانیان با اسلام آشنا می گردند و یک مستضعف فکری در کره زمین یافت نمی شود، حتی زنان در خانه های خود اسلام را می شناسند.

5- نقش ایرانیان در ظهور امام زمان (عج)

در برخی از روایات مربوط به آینده «مرحله پنجمی» نیز مطرح است مانند:
الف: نقش فعال ایرانیان در ظهور امام علیه السلام، و جنگهای پس از ظهور
ب: همراهی با امام در فتح فلسطین

یُعَلَّمِوُن النّاسَ القرآنُ کما أُنْزِل

ایرانیان قرآن را آنگونه که نازل شد به اعراب می آموزند

یَقُومُونَ عِنْدَه

پس از ظهور امام زمان (عج) مردم قم یکپارچه در رکاب او حاضرند
در ذیل آیه

بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَاداً لَنَا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ

مردان پیکار جو را بر شما مسلّط می کنم (16)
که خطاب خداوند تعالی به قوم بنی اسرائیل است

امام علی علیه السلام سه بار فرمود:

وَاللهِ هُم اَهْلُ قُم
به خدا قسم آن بندگانی که مأموریت دارند غاصبان بنی اسرائیل را به کیفر برسانند اهل قم می باشند (17)

در تفسیر آیه «وَلَیَدْخُلُوا المَسْجِدَ کَما دَخَلُوهُ اَوّلَ مَرَّةٍ»

صاحب تفسیر قمی ج 2 ص 14 می گوید:
آنها یاران رسول خدا هستند

اما در روایتی دیگر می گوید:

وَاللهِ هُمُ القائمُ و اَصحابُهُ
آنها امام زمان و یاران آن حضرت می باشند (18)
پیشگوئیهای دقیق نسبت به آینده با بهره برداری از منابع اصیل وحی و علم غیب می تواند رهنمون انسان به دنیاهائی روشن و حرکت زا باشد که سیّد نعمت الله ولی، از بزرگان علمای شیعه، مضامین برخی از روایات را در قالب اشعاری بیان داشته است.

پی‌نوشت‌ها:

1. در سفر آیت الله جنّتی به هند، یکی از مرتاضان بزرگ هند، به شکست ناپذیری انقلاب اسلامی ایران اعتراف کرد
2. سوره صف آیه 6
3. انعام آیه 20
4. خطبه 175 / نهج البلاغه معجم المفهرس
5. خطبه 189 / 5 نهج البلاغه معجم المفهرس
6. از امام علی علیه السلام وارد شده که «یَخْرُج رَجُلٌ طَبَرانی یُغیَّرُ السّنه» بیان الائمه ص 351
7. در آرم پرچمهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آیه ی (وَاَعِدُّ لَهُم مَا اسْتَطَعْتُم مِنْ قُوَّةٍ) ثبت شده است یا نمی شود گفت که توجّه امام به همین پرچمهاست؟
8. عقائد الامامیه الاثنی عشریه: سید ابراهیم زنجانی
9. نواهب الدهور ج 2 - و الزام الناصب ج 2 ص 250
10. الزام الناصب ج 2 ص 250
11. بحارالانوار ج 52 ص 278
12. خطبه 102 / 5 نهج البلاغه معجم المفهرس
13. الحاوی للفتاوی ج 2 ص 135 - و - بشارةالاسلام ص 183 - و - الملاحم و الفتن ص 113 و 148 در یکی از عملیّاتهای «هورالعظیم» که از قم به اهواز می رفتم و در قرارگاه رزمندگان خراسان صحبت می کردم، همین روایت را خواندم، اما نمی دانستم که لشکر خراسان در کجا باید عمل کند؟ و تا کجا باید به پیش روی خود ادامه دهد؟
پس از پایان سخنرانی، برادر شهید فروند، (معاون لشکر 5 نصر) را دیدم که مضطرب است و فرمود: «خدا کند که جاسوسان دشمن، سخنرانی امشب شما را جدی نگیرند، و الا برای ما مشکل آفرینی می کنند» پرسیدم چرا؟
پاسخ داد، آنچه شما از این روایت خواندید دقیقاً محورها و اهدافی است که در این عملیات قصد داریم بدست آوریم
پس از آغاز عملیات با امدادهای الهی لشکر خراسان به تمام اهداف خود رسید، و در کنار دجله آرمید، و رزمندگان دلاور ما از آب دجله وضوء ساختند، و نشان دادند که ایمان بر سلاحهای مدرن پیروز است.
14. الزام الناصب ج 2 ص 223
15. الزام الناصب ج 2 ص 190 و 223
16. اسراء آیه 5
17. بحارالانوار ج 60 ص 216
18. بحارالانوار ج 60 ص 216.

منبع: دشتی، محمّد، (1383)، آینده و آینده سازان (ارزیابی تحولات آینده ی جهان و نقش ایرانیان در ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف)، قم، مؤسّسه ی فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین علیه السّلام، چاپ چهارم.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.