برخورد دوگانه ی غرب در مورد حقوق بشر

ابتدا باید توجه داشت که منظور از برخورد دوگانه یا گزینشی این است که توجه و عکس العملها نسبت به مسئله ای که به عنوان هدف اصلی و دارای اهمیت و اعتبار قلمداد شده است، صادقانه و یکسان نباشد زیرا اگر موضوعی هدف
چهارشنبه، 25 دی 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برخورد دوگانه ی غرب در مورد حقوق بشر
 برخورد دوگانه ی غرب در مورد حقوق بشر

 






 

پرسشی از محضر علامه مصباح یزدی

پرسش:

به اختصار برخورد دوگانه ی غرب با حقوق بشر را ذکر کنید.

پاسخ:

ابتدا باید توجه داشت که منظور از برخورد دوگانه یا گزینشی این است که توجه و عکس العملها نسبت به مسئله ای که به عنوان هدف اصلی و دارای اهمیت و اعتبار قلمداد شده است، صادقانه و یکسان نباشد زیرا اگر موضوعی هدف اصلی و مطلوب واقعی باشد همواره مورد اهتمام و ارزش است امّا اگر در حد وسیله و ابزاری در جهت دست یابی به اهداف دیگر درآمد اعتبار و ارزش آن در محدوده ی تأمین همان اهداف خواهد بود و در صورت ناسازگاری با مطلوب اصلی، نادیده گرفته و خلاف آن عمل می شود.
از طرفی، تعریفهایی که برای حقوق بشر ارائه می شود، بسته به مبنا و خاستگاه فکری و فرهنگی آنها متفاوت است و حقوق بشر مورد ادّعای غرب الزاماً حقوق واقعی انسانها و در مسیر سعادت حقیقی نیست، که خود محل بحث جدایی دارد. با این لحاظ، وقتی از برخورد دوگانه با حقوق بشر سخن می گوئیم مراد این است که غربیها نسبت به همین تعریف و تفسیر مورد قبول خود از حقوق بشر هم صادقانه و یکسان عمل نمی کنند و این موضوع برای آنها مسئله ی اصلی و دارای اهمیت و ارزش ذاتی نیست.
بی تردید غرب مقدم بر هر چیز تأمین و حفظ منافع خود را در نظر دارد. منافعی که نوعاً از دیدگاه خاص و مادّی غرب معنا شده و ناشی از خوی استکباری و روحیه ی سلطه طلبی آنها است و سایر فعالیتها و اقدامات غرب همه در راستای همین هدف جهت می گیرند. ادعای حمایت از حقوق بشر و دم زدن از آزادی و دموکراسی نیز دنباله روی از همین هدف و با انگیزه های خاصّ می باشد.
عمده ی هدف تبلیغات آنها در نشان دادن تصویری نامطلوب از برخی کشورها و معرفی چهره ای طرفدار آزادی و دموکراسی و دلسوز حقوق بشر از خود، هدایت افکار عمومی به سمتی است که زمینه ی دخالت و سلطه گری بر کشورهای انقلابی و مبارز، و سرکوب جنبشهای مردمی و آزادیخواهانه و مخالف خود را هموار نماید.
در چهره ای دیگر همین غرب در تعقیب اهداف و منافع نامشروع خود از زشت ترین جنایات فروگذار نکرده و ابتدائی ترین حقوق انسانها را نادیده گرفته است.
نگاهی به تاریخ غرب و سابقه ی فعالیت ها و توجه به عملکرد کنونی آنها این ادّعا را به روشنی اثبات می کند. به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و حمایت بی دریغ از این رژیم در طول حاکمیت غاصبانه اش، نمونه ی آشکار واهی بودن تبلیغات غرب و بطلان ادعای آنهاست.
پیدایش رژیم صهیونیستی به دنبال اشغال و غصب یک کشور اسلامی و کشتار هزاران نفر و تخریب خانه و کاشانه ی مردم و با آواره کردن میلیونها نفر همراه بوده است و آنها در طول حکومت نامشروع خود نیز همواره به شکنجه و آزار و قتل و غارت صاحبان اصلی آن پرداخته اند و حتی جنایت و تجاوز را به کشورهای اسلامی دیگر -نظیر سوریه و مصر و لبنان- سرایت و گسترش داده اند و با قراردادها و پیمانها و قطعنامه های بین المللی هم مخالفت نموده و آنها را به رسمیت نشناخته اند. در عوض نه تنها از سوی غرب توبیخ و مجازات نشده بلکه میلیاردها دلار کمک بلاعوض و سلاحهای پیشرفته و فوق مدرن و زیردریایی های اتمی و تکنولوژی ساخت سلاحهای کشتار جمعی اتمی، میکروبی و شیمیایی در اختیار او قرار داده شده است.
وقتی در کشور مسلمان الجزائر انتخاباتی براساس اصول دموکراسی انجام می گیرد و نتیجه به نفع اسلام گرایان رقم می خورد در کمال ناباوری انتخاب باطل می گردد و پس از یک کودتای خشن نظامی، گروهی از نظامیان حکومت را به دست می گیرند و هر روز ده ها نفر مردم بی گناه را کشته و مسلمانان آزادیخواه را به بند می کشند، ولی به سرعت توسط غربیها به رسمیت شناخته می شوند و اقدامات آنان تأیید و مورد حمایت گسترده واقع می شود.
همین کشورهای مدّعی حقوق بشر تولید کننده های اصلی انواع تسلیحات و ابزار آلات جنگی و فروشنده عمده آن در جهان محسوب می شوند و منافع سرشاری را از این راه به دست می آورند و تقریباً درگیری و برخوردی در منطقه ای از جهان نیست که به نوعی دخالت و تحریک و یا تجهیز و فروش سلاح به طرفین درگیر از سوی غرب مشاهده نشود.
از همه ملموس تر، حمایت غرب از تجاوز نظامی عراق علیه ملت ماست که در طول جنگ تحمیلی با تجهیز و تقویب رژیم صدام و سکوت در برابر جنایات او درصدد سرنگونی نظام اسلامی ملت ایران برآمدند و یا طی سالیان بعد از انقلاب به حمایت و پناه دادن و پروراندن منافقین تروریست در دامن خود پرداخته اند که شخصیت ها و رجال دینی و سیاسی و حتی مردم بی گناه کوچه و بازار مورد جنایت و ترور کور آنها قرار گرفته اند. وقتی عده ای آشوب گر که در 18 تیر ماه(1) به راه افتاده و اموال عمومی و بیت المال و ماشین های شخصی و دولتی و حتی مساجد را به آتش می کشند و به ناموس مردم توهین کرده و چادر از سر زنان بر می دارند، آنها را اصلاح طلب و طرفدار دموکراسی و آزادی معرفی نمودند و در مقابل علیه حکومت اسلامی و بسیجیان فداکار و مردم ایثار گری که در مقابل دفاع از دین و شرف و نظام مطلوبشان برآمده اند به تبلیغ سوء دست زده و آنان را مخالف حقوق بشر و خشونت طلب، و نظام ایران را نظامی دیکتاتوری و فاشیستی معرّفی می کنند.
ملاحظه این نمونه ها و موارد بی شمار دیگر از این قبیل، نوع نگاه غرب به حقوق بشر را به خوبی نمایان می کند.

پی نوشت ها :

1. اشاره به وقایع 18 تیر 1378.

منبع مقاله :
مصباح یزدی، محمد تقی؛ (1391)، پاسخ استاد به جوانان پرسشگر، قم: انتشارات مؤسسه ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی (قدس سرّه)، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.