راه کارهای موفقیت تحصیلی

از هر فرصتی برای لذت بردن استفاده کنید!

متأسفانه اغلب معلمان و والدین، انجام دادن کارهای مورد علاقه و لذت بردن از زندگی را با موفقیت تحصیلی در تضاد می دانند. بسیاری از والدین در آغاز سال تحصیلی یا شروع فصل امتحانات، وسایل بازی و لذت بردن فرزندشان را
يکشنبه، 4 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از هر فرصتی برای لذت بردن استفاده کنید!
از هر فرصتی برای لذت بردن استفاده کنید!

 

نویسنده: دکتر شکوفه موسوی




 

 راه کارهای موفقیت تحصیلی
متأسفانه اغلب معلمان و والدین، انجام دادن کارهای مورد علاقه و لذت بردن از زندگی را با موفقیت تحصیلی در تضاد می دانند. بسیاری از والدین در آغاز سال تحصیلی یا شروع فصل امتحانات، وسایل بازی و لذت بردن فرزندشان را جمع می کنند و استفاده از آن ها را ممنوع می کنند. مثلاً بازی های رایانه ای، ضبط صوت و حتی تلویزیون از زندگی دانش آموز حذف می شود، اما معمولاً این کار باعث دلسردی یا مقابله جویی فرزندان می شود.
گاهی اوقات خود دانش آموز و دانشجو هم از نقش مثبت و مؤثر رسیدگی به علائق و داشتن تجربه های لذت بخش، در رسیدن به دستاوردهای خوب تحصیلی بی خبر است. یکی از اصل های معروف رفتاری « اصل پریماک» یا « اصل مادربزرگ» است. به این معنا که هر وقت می خواهید رفتاری را تقویت کنید، برای آن جایزه ای قرار بدهید، این فعالیت های دلخواه و رسیدگی به علائق می توانند برای فعالیت های افراد نقش پاداش را بازی کنند.
مادربزرگ: پوره ی اسفناج برایت مفید است.
نوه: ولی من دسر شکلاتی دوست دارم.
مادربزرگ: دسر شکلات را خواهی خورد، بعد از آنکه پوره ی اسفناج را بخوری!
شاید عده ی معدودی باشند که از خوردن پوره ی اسفناج لذت ببرند، اما همیشه اینطور نیست بلکه بسیاری از اوقات، افراد پوره ی اسفناج را برای این می خورند که بتوانند دسر شکلاتی را بخورند. یعنی عده ای ممکن است عاشق درس خواندن باشند و از درس لذت هم ببرند، چه بهتر، ولی اغلب افراد به عشق رسیدن به موقعیت های لذت بخشی که بعد از هر نوبت درسی امکان استفاده از آن ها را پیدا می کنند، درس می خوانند.
قبل از شروع برنامه ریزی، از علائق گوناگون و موقعیت های لذت بخش خود باخبر شوید و براساس زمانی که در اختیار دارید، این فعالیت ها و موقعیت ها را تقسیم بندی کنید. در فهرست خود انتخاب های متعددی را بنویسید.
فهرست علائق و موقعیت های لذت بخش

زمان←
علائق

ده دقیقه

نیم ساعت

1 تا 2 ساعت

نصف روز

2 تا 3 روز

 

 

 

 

 

 

 

 

 


می توانید بعد از هر نوبت درسی با توجه به برنامه ی زمان بندی تان و مدت زمانی که به استراحت اختصاص داده اید یکی از فعالیت های مورد علاقه ی خود را که می توان در آن مدت زمان انجام داد انتخاب کنید. به عنوان مثال بین نوبت اول و دوم درس خواندن می توانید یکی از فعالیت های ده دقیقه ای فهرست را انتخاب کنید. بین نوبت دوم و سوم یکی از فعالیت های نیم ساعته را انتخاب کنید، بعد از آخرین نوبت درس خواندن یکی از گزینه های قسمت سوم فهرست را که 1 تا 2 ساعت زمان می برد، انتخاب کنید.
در پایان یک هفته یا یک ماه موفق می توانید نصف روز را به یکی از علاقه مندی های خود که در قسمت چهارم فهرست نوشته اید، اختصاص دهید. بعد از دو ماه یا یک نیم سال تحصیلی موفق، به مدت 2 یا 3 روز به یک فعالیت لذت بخش بپردازید، یعنی یکی از فعالیت های قسمت پنجم فهرست را انتخاب و به آن عمل کنید.
از یاد نبرید که این موقعیت ها، جدای از زندگی عادی شما نیستند، مثلاً شما ممکن است بستنی بخورید، فیلم تماشا کنید، موسیقی گوش کنید، با دوستتان تلفنی حرف بزنید، قدم بزنید، سینما بروید، کوهنوری کنید، برای خودتان لوازم التحریر یا لباس بخرید اما ندانید همه ی این فعالیت ها و موقعیت ها می توانند به عنوان بازخورد مثبت و جایزه، به شما در انجام دادن برنامه های درسی کمک کنند.
منبع مقاله : موسوی، شکوفه؛ (1386) موفقیت تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان، تهران: نشر قطره



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.