یوگا و سرطان سینه

اگر در کنار درمان سرطان سینه، فعایت‌های یوگا هم انجام شوند، بیماران در وضعیت بسیار مطلوب‌تری قرار می‌گیرند و با روحیه‌ای بهتر با شرایط کنار خواهند آمد.
دوشنبه، 5 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
یوگا و سرطان سینه
یوگا و سرطان سینه

 

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون



 
اگر در کنار درمان سرطان سینه، فعایت‌های یوگا هم انجام شوند، بیماران در وضعیت بسیار مطلوب‌تری قرار می‌گیرند و با روحیه‌ای بهتر با شرایط کنار خواهند آمد.
یوگا و سرطان سینه

یوگا چگونه به بیمار کمک می‌نماید؟

ترکیب یوگا با شیوه‌های درمانی توصیه شده توسط پزشکان موجب بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان سینه می‌گردد. در واقع آن دسته از بیماران مبتلا به سرطان سینه که به دنبال درمان مکملی برای بهبود بخشیدن به وضعیت بیماریشان می‌باشند، به طور قطع می‌توانند به یوگا به عنوان یک شیوه‌ی دیرینه‌ی درمان کل ‌نگر اعتماد کنند. بیماران برای جلو گیری از گسترش سلول‌های سرطانی، می‌بایست جراحی شوند و از داروهای شیمی درمانی یا پرتو درمانی استفاده نمایند. طبیعتاً پس از جراحی یا در طول درمان‌های دارویی، حفظ روال عادی زندگی برای آنان دشوار می‌نماید. خستگی به تنهایی موجب تحلیل رفتن انرژی بیماران می‌شود و زمانی که با اضطراب، ناراحتی و آثار جانبی درمان‌های تجویزی همراه شود، می‌تواند بیمار را ناامید و ناتوان سازد. با وجود تمام آن چه که گفته شد، مشخص شده است که وارد کردن یوگا در برنامه‌ی درمانی تا حد زیادی باعث بهبود شیوه‌ی زندگی می‌شود و بر تمامی جنبه‌های زندگی بیمار تأثیر مثبت می‌گذارد.

یوگا برای بیماران مبتلا به سرطان سینه چه فوایدی دارد؟

کاهش استرس

تشخیص سرطان سینه بیماران را شدیداً دچار ناراحتی‌ و آشوب درونی می‌نماید. از آن جایی که این برهه از زمان، استرس ‌زا می‌باشد، بیماران می‌توانند با تخصیص بخشی از روز به تمرینات یوگا، با این بیماری بهتر مواجه شوند. تمرینات منظم یوگا باعث می‌شوند آشوب و غوغای درونی بیمار جای خود را به آرامش درونی بدهد. می‌توان گفت همراه نمودن برنامه‌ی درمانی با تمرینات یوگا موجب کاهش استرس می‌شود و بهترین راه برای مقابله با طغیان احساسی ناشی از تشخیص سرطان می‌باشد. شایان ذکر این که این تمرینات آرامش‌ بخش می‌باشند و ذهن و جسم بیمار را آرام می‌نمایند.

ارتقاء کیفیت زندگی

مطالعات اخیر نشان داده‌اند یوگا باعث بهبود کیفیت زندگی بیمارانی می‌شود که مبتلا به سرطان سینه هستند. با انجام تمرینات یوگا، بیماران کمتر احساس خستگی می‌کنند و انرژی بیشتری خواهند داشت. در حقیقت یوگا به طرق بسیاری موجب ارتقاء وضعیت کلی سلامت این دسته از بیماران می‌شود؛ از خواب بهتر و آرام‌تر گرفته تا بهبود وضعیت روحی، کاهش استرس و اضطراب و افزایش بازدهی در انجام فعالیت‌های روزانه.

تسکین مشکلات ناشی از درمان

متأسفانه درمان به شیوه‌ی شیمی درمانی یا پرتو درمانی آثار جانبی بسیاری به همراه دارد. ولی بیمارانی که در طول دوره‌ی درمان تمرینات یوگا انجام می‌دهند برای مواجهه با این مسائل در موقعیت بهتری قرار دارند. گزارشات نشان می‌دهند بیمارانی که به صورت منظم تمرینات یوگا را انجام می‌دهند، کمتر دچار حالت تهوع، بی‌خوابی و درد مفاصل می‌گردند؛ هر چند این علائم عموماً طی دوران شیمی درمانی پیش می‌آید. در حقیقت این دسته از بیماران در طول این دوران آثار جانبی کمتری را تجربه می‌کنند. ضمناً انجام تمرینات تنفسی یوگا انتخاب بسیار خوبی برای بیمارانی است که تحت شیمی درمانی یا پرتو درمانی قرار دارند.

بهبود جریان لنفاوی

وضعیت‌های متفاوتی که هنگام یوگا دارید، جریان لنفاوی را تقویت می‌کنند. جریان لنفاوی که از گلبول‌های سفید تشکیل گشته است، بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن می‌باشد و هرگونه اختلالی در آن باعث باقی ماندن سموم در بدن می‌شود. ولی یوگا باعث جریان مناسب لنفاوی گشته و باعث دفع سموم می‌گردد. بنا بر این بهبود جریان لنفاوی باعث دفع بهتر سموم و مواد زائد گشته و طبیعتاً وضعیت کلی سلامت بیماران مبتلا به سرطان سینه را بهبود می‌بخشد.

بهبود حرکت عضلات

درد، سختی و خشکی عضلات تقریباً در بیماران مبتلا به سرطان سینه شایع هستند. ولی با انجام مرتب تمرینات یوگا، بیماران می‌توانند انعطاف‌ پذیری بالاتر و محدوده‌ی حرکتی بیشتری را تجربه کنند. آن دسته از حرکات یوگا که بر کشش عضلات متمرکز می‌شوند، موجب تسکین درد و خشکی عضلات می‌گردند. بنا بر این بهبود حرکات عضلانی و کاهش فشار در عضلات نیز برخی از فواید یوگا برای بیماران مبتلا به سرطان سینه می‌باشند.

شواهد علمی

مرکز سرطان ام. دی. اندرسون دانشگاه تگزاس از معتبرترین مراکز تحقیقاتی سرطان و دانشگاه‌های علوم پزشکی آمریکا و جهان به حساب می‌آید. یکی از پژوهش‌هایی که در این مرکز انجام شد، حدوداً 60 زن را در بر می‌گرفت که اخیراً عمل جراحی سرطان سینه انجام داده بودند و در حال حاضر تحت پرتو درمانی بودند.
آن‌ها به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه به مدت شش هفته در کنار درمان دارویی، به تمرینات یوگا پرداختند که شامل تکنیک‌ها و تمرینات تنفسی بود، ولی گروه دیگر در تمرینات یوگا شرکت نکردند. پس از اتمام دوره‌ی تعیین‌ شده، به افراد هر دو گروه پرسشنامه‌ای داده شد تا وضعیت خود را ارزیابی کنند. آن دسته که در کلاس یوگا شرکت کرده بودند اظهار داشتند که تواناییشان برای شرکت در فعالیت‌های فیزیکی افزایش یافته است و فعالیت‌های روزمره‌شان را بهتر انجام می‌دهند. هم چنین توانایی آن‌ها در ورزش‌هایی مانند یک مایل پیاده ‌روی افزایش پیدا کرده بود. آن‌ها هم چنین بیان کردند که کمتر خسته می‌شوند، انرژیشان افزایش یافته است و راحت‌تر به خواب می‌روند. در مجموع با اطمینان می‌توان گفت گروهی که در تمرینات یوگا شرکت کرده بودند، وضعیت بسیار بهتری از گروه دیگر داشتند.
سرانجام به این نتیجه می‌رسیم که تمرینات یوگا در کنار درمان تجویزی پزشک، رویارویی با سرطان سینه را برای بیماران بسیار ساده‌تر می‌کنند. انجام مرتب تمرینات یوگا می‌تواند حس روحی و جسمی بهتری به بیماران القا نموده و تمامی جنبه‌های زندگی را از طریق انرژی حاصل از وضعیت بهتر سلامتی بهبود بخشد.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.