سیستم تعلیق هوایی

سیستم تعلیق هوایی به یک نوع سیستم تعلیق گفته می‌شود که در آن هوا نقش سیال عامل و کمک فنر را ایفا می‌نماید. شناسایی دلایل و راه حل‌های مشکلات موجود در این سیستم پیوندی در این جا مورد بررسی قرار می‌گیرند.
سه‌شنبه، 6 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سیستم تعلیق هوایی
سیستم تعلیق هوایی

 

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون



 
سیستم تعلیق هوایی به یک نوع سیستم تعلیق گفته می‌شود که در آن هوا نقش سیال عامل و کمک فنر را ایفا می‌نماید. شناسایی دلایل و راه حل‌های مشکلات موجود در این سیستم پیوندی در این جا مورد بررسی قرار می‌گیرند.
در یک سیستم تعلیق به هم پیوسته، سیستم تعلیقِ عقب و جلو یا واحدهای تعلیق موجود در دو سمت اتومبیل به هم متصل هستند. این سیستم‌ها را جمعاً سیستم تعلیق پیوندی نیز می‌نامند. این سیستم در مقایسه با واحدهای تعلیق مستقل در قسمت عقب و جلو از کارایی بسیار زیادی برخوردار بوده و قادر است تمایل اتومبیل به جهش، پرتاب و غلطیدن را کاهش داده و رانندگی نرم و راحت را امکان پذیر سازد. سیستم تعلیق به هم پیوسته به دسته‌های سیستم تعلیق هوایی، سیستم تعلیق هیدرولاستیک و سیستم تعلیق هیدروگاز تقسیم می‌شود.
ابزارهای کنترل اتوماتیک که در اتومبیل نصب می‌شوند استفاده‌ی بهینه از فضای انحراف متغیر فرمان را امکان پذیر می‌سازند.
ارتفاع اتومبیل ثابت می‌ماند و در نتیجه تغییر در تراز چراغ‌های جلو در اثر فشار متغیر بار محدود می‌گردد. این امر باعث می‌شود فشار بار در اتومبیل در حال حرکت کاهش یابد، یعنی این که بارگذاری دینامیک در قالب متغیر فشار بر فنر در حالت وجود وزن بار و عدم وجود وزن بار، بسیار کمتر است.
این امر راندن نرم و راحت اتومبیل را امکان پذیر می‌سازد.
فنرهای هوایی به دو دسته تقسیم می‌شوند:
فنر فانوس
فنر پیستون

کارکرد سیستم تعلیق هوایی

فنرهای هوایی فوق الذکر بر روی محور عقب و جلو سوار می‌شوند. هوای اتمسفری ابتدا از میان فیلتر عبور می‌کند و پس از این که گرد و خاک آن توسط فیلتر گرفته شد به کمپرسور می‌رسد. هوا در اینجا کمپرس شده و فشار هوا از فشار اتمسفری به فشار حدود 250 مگا پاسکال افزایش می‌یابد. این فشار در مخزن جمع کننده نگه داری می‌شود. سوپاپ اطمینان بر روی مخزن جمع کننده تعبیه می‌شود تا هنگامی که فشار به بیش از 250 مگا پاسکال رسیده و مخزن باز می‌شود این سوپاپ به عنوان یک وسیله‌ی ایمنی عمل نماید. هوا سپس سوپاپ کنترل را باز کرده و از طریق سوپاپ‌های ترازگر به فنرهای هوایی می‌رسد.

کارکرد سیستم تعلیق هیدرو لاستیک

در این نوع سیستم، قسمت متحرک در محل هر یک از چرخ‌ها مونتاژ و تعبیه می‌شود. این واحدها به کمک لوله‌های حاوی سیال به یک دیگر متصل می‌شوند. در واحد متحرک لاستیک نقش فنر را ایفا نموده و سیال تحت فشار به عنوان ابزار تعدیل فشار عمل می‌کند. میله‌ی اتصال پیستون به کمک یک رابط مناسب به چرخ متصل می‌شود تا حرکت چرخ‌ها را دریافت نماید. حرکت ماده‌ی سیال به کمک یک سوپاپ دو طرفه کنترل می‌شود. سوپاپ‌ها به گونه‌ای قرار می‌گیرند که نسبت به یک دیگر دارای زاویه‌ی قائم باشند. افزایش فشار ماده‌ی سیال باعث می‌شود سوپاپ بالایی باز شود. سوپاپ پایینی نیز به همین نحو تحت فشار باز می‌شود و ماده‌ی سیال را قادر می‌سازد به سمت پایین حرکت نماید. اتومبیل‌هایی همچون Morris 1500، BMC 1100، Wolseley 1100 و بسیاری دیگر از اتومبیل‌ها از این نوع سیستم تعلیق بهره می‌گیرند.

کارکرد سیستم تعلیق هیدروگاز

این سیستم توسط Moulton Development Limited و British Leyland Motor Corporation طراحی گردید و توسط Dunlop suspension Division of Coventry (انگلیس) تولید می‌شود. این سیستم نقایص سیستم تعلیق هیدرولاستیک را برطرف نموده است. این سیستم اساساً به دو قسمت تقسیم می‌شود و در محل هر چرخ نصب می‌شود. دو قسمت این سیستم عبارتند از یک فنر درونی و یک واحد ضربه گیر. عمل جهش توسط گاز خنثی، یعنی نیتروژن، جذب می‌گردد. وزن اتومبیل توسط نوعی سیال مانند آب تحت فشار پشتیبانی می‌شود. سیستم‌های به هم پیوسته‌ی عقب و جلو عموماً با استفاده از موم کاملاً عایق می‌شوند. هنگامی که چرخ‌ها در حال حرکت به چاله یا سرعت گیر می‌رسند پیستون به حرکت در آمده و دیافراگم ماده‌ی سیال را به سمت بالا حرکت می‌دهد و این امر باعث می‌شود سوپاپ تعدیل باز شود و ماده‌ی سیال از آن عبور می‌کند. اتومبیل‌هایی همچون Princess، Austin Ambassador، Rover 100 و بسیاری دیگر از اتومبیل‌ها، از این نوع سیستم تعلیق بهره می‌گیرند.
سیستم تعلیق هوایی
ایرادات سیستم تعلیق
حرکت غیر یکنواخت
فنرها ممکن است زنگ زده باشند و در نتیجه نتوانند به شکل مناسب جهش یابند. برای به حداقل رساندن اصطکاک بایستی از ماده‌ی روان ساز استفاده نمود.
ایراد ممکن است از کمک فنرها باشد. آنها را تعمیر یا جای گزین نمایید. میله‌های نگه دارنده‌ی فنرها ممکن است شل شده باشند. آنها را سفت نمایید.
کفپوش‌های موجود در قسمت leave (بشقابک فنر مانند منحنی شکل) ممکن است فرسوده شده باشند. آنها را جای گزین نمایید.

برخی از دلایل شل شدن سیستم تعلیق عبارتند از

فنرها ممکن است به خاطر استفاده‌ی مداوم و بلند مدت ضعیف شده باشند. بنابراین بایستی فنرها را با فنرهای جدیدتر تعویض نمود. برخی فنرها ممکن است روغن کاری شده باشند در حالیکه به روغنکاری نیازی نداشته‌اند. با استفاده از یک تکه پارچه آنها را تمیز نمایید.
کمک فنر ممکن است دارای نقایصی باشد. این نقایص را برطرف نمایید.

دلایل سر و صدا عبارتند از

به دفترچه‌ی راهنمایی که توسط تولید کننده ارایه گردیده است رجوع کنید و ببینید فنرها به روغنکاری احتیاج دارند یا نه.
میله‌های نگه دارنده‌ی فنرها و بوش‌ها ممکن است شل شده باشند.
پیچ و مهره‌های نگه دارنده‌ی فنرها ممکن است شل شده باشند.
سیستم تعلیق یکی از بخش‌های اساسی و حیاتی در فرآیند تولید اتومبیل محسوب می‌شود و بنابراین هنگام طراحی و نصب آن بایستی دقت نمود.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.