راه کارهای موفقیت تحصیلی

سپاسگزار باشید!

شاید برای دریافت امکانات، هیچ روشی قوی تر از سپاسگزاری نباشد. اگر سپاسگزار باشید، می بیند که پدر و مادر و اطرافیان، آنچه را آرزو دارید با میل و علاقه در اختیار شما قرار می دهند. یعنی برای دریافت محبت بیشتر، توجه
چهارشنبه، 7 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سپاسگزار باشید!
سپاسگزار باشید!

 

نویسنده: دکتر شکوفه موسوی




 

راه کارهای موفقیت تحصیلی
شاید برای دریافت امکانات، هیچ روشی قوی تر از سپاسگزاری نباشد. اگر سپاسگزار باشید، می بیند که پدر و مادر و اطرافیان، آنچه را آرزو دارید با میل و علاقه در اختیار شما قرار می دهند. یعنی برای دریافت محبت بیشتر، توجه عمیق تر، حمایت قوی تر و .... لازم است که سپاسگزار باشید.
به خودتان، خانواده تان، دوستان تان، اقوام و عزیزان تان دوباره نگاه کنید. امکاناتی را که دارید در نظر آورید. شاید بهترین سپاسگزاری آن باشد که بدانیم چه داریم و آنچه داریم چه قدر ارزشمند و گران بها است. هرچه را دارید بنویسید:
سلامت، جوانی، عقل و هوش، توانایی لذت بردن، دیدن، شنیدن، لمس کردن، دویدن، داشتن مادری مهربان، پدری مسئول، خواهری دلسوز، دوستی همراه، معلمی خردمند، خانه ای راحت، اتاقی مرتب، کتاب و دفترهای کافی، لباس های مناسب و ....
هیچ چیز از قلم نیندازید. ممکن است مادرتان بارها سرزنشتان کرده باشد یا پدرتان وقت زیادی صرف ارتباط با شما نکند، بارها با برادر و خواهرتان دعوای تان شده باشد و چندین دفعه با دوست تان قهر کرده باشید و از آنها دلخور باشید. ممکن است گاهی مریض شوید، غمگین شوید، از چیزی لذت نبرید و .... اما باز قدر آن ها را بدانید و به یاد داشته باشید همین که بسیاری از داشته های گران بهای شما صددرصد نیستند، به شما کمک می کند تا قدر و ارزش آن چه چیزهایی را که دارید، بدانید و تا جایی که ممکن است تلاش کنید و قسمت های نامطلوب آنها را رفع کنید، و اگر قادر به تغییر دادن آنها نیستید روش های مدارا را به کار گیرید.
ما انسان ها اگر تفکر « همه یا هیچ» را رها کنیم خواهیم دید که نه صددرصد کامل و بی نقص هستیم و نه همه ی آن چه داریم مملو از نقص است. در این صورت خود را بهتر می پذیریم و می توانیم سپاسگزار زحمت های بی حساب پدر و مادرمان باشیم. می توانیم به یاد محبت های خواهر و برادرمان بیفتیم. می توانیم حمایت ها و همراهی های دوستانمان را به خاطر داشته باشیم. می توانیم توانایی ها و خاطرات خوب و موفقیت هایمان را به یاد داشته باشیم، و می توانیم سپاسگزار باشیم.
از خدا، والدین، دوستان، معلمان و عزیزان خود سپاسگزاری کنید. کمترین چیزی که دریافت خواهید کرد بهبود روابط شما با آن ها و احساس بهتر شدن روحیه شما خواهد بود. در سپاسگزاری صادق باشید و بدانید که دادن و ستاندن قانون زندگی است. با خوشرویی دریافت کنید و با کمال میل بازخورد مثبت بدهید.
منبع مقاله: موسوی، شکوفه؛ (1386) موفقیت تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان، تهران: نشر قطره



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.