دو قلوی منظومه‌ی شمسی پیدا شد

ستاره شناسان یک منظومه‌ی سیاره‌ای مشابه منظومه‌‌ی شمسی را پیدا کرده‌اند. یک جهان مشتری- مانند در حال گردش به دور یک ستاره خورشید- مانند تقریباً در همان مداری که مشتری به دور خورشید می‌گردد. از میان تقریباً...
سه‌شنبه، 13 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دو قلوی منظومه‌ی شمسی پیدا شد
دو قلوی منظومه‌ی شمسی پیدا شد

 

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون



 
ستاره شناسان یک منظومه‌ی سیاره‌ای مشابه منظومه‌‌ی شمسی را پیدا کرده‌اند. یک جهان مشتری- مانند در حال گردش به دور یک ستاره خورشید- مانند تقریباً در همان مداری که مشتری به دور خورشید می‌گردد. از میان تقریباً 100 منظومه‌ی سیاره‌‌ای شناخته شده، این منظومه شباهت بیشتری با منظومه‌ی ما دارد. دکتر دیوید وایت ‌هاوس، ویراستار علمی بی ‌بی ‌سی، با گزارش این مطلب می‌گوید محققان حدس می‌زنند که این منظومه ممکن است جهان‌های دیگر مانند سیاره‌های صخره‌ای کوچکتر مانند زمین را، چه در مدارهایی به دور خورشید و چه به دور خود جهان مشتری- مانند در بر گیرد. ستاره مادر این سیاره، به نام HD 70642، به قدری کم ‌نور است که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده شدن نیست. اما در آسمان جنوبی با استفاده از دوربین شکاری قابل مشاهده است. درست 95 سال نوری آن‌طرف‌تر (یک سال نوری برابر با 9.4605284×〖10〗^12 کیلومتر است.) این سیاره‌ی عظیم که در زیر نور یک ستاره کوتوله زرد قرار گرفته، جلوی درب کهکشانی ما است.
دو قلوی منظومه‌ی شمسی پیدا شد
مثل مشتری، جو آن می‌تواند دارای لکه‌های رنگی باشد و با الگوهای بادها و سیستم‌های آب ‌و هوایی خط کشی شود. ابرهای سرخ تاریک ممکن است در سطح آن، زیر یک ارتفاع سرما زده‌ی بلورهای روشن آمونیاک، به سرعت حرکت کنند. در قطب‌هایش شفق، و در نمای شبانگاهی این سیاره، صاعقه‌های روشن‌کننده ممکن است بدرخشند. سیاره‌ای که شناخته شد به دور HD 70642 در حالا گردش است، اولین جهان طبقه‌ی مشتری نیست که معلوم شد به دور ستاره‌ی دیگری در حال گردش است. تمام منظومه‌های شناخته ‌شده تا کنون هیولاهای گازی مانند مشتری دارند. اما این جهان چیزهایی را به ذهن متبادر می‌کند. این سیاره در یک قاصله 467 میلیون کیلومتری (290 میلیون مایلی) به دور ستاره مادرش می‌چرخد، عددی که خیلی از 778 میلیون کیلومتر (483 میلیون مایل) دور نیست، فاصله‌ای که هیولای کهکشانی ما از خورشید دارد. تشابهات به اینجا ختم نمی‌شوند. این دنیای جدید هر 6 سال یک بار به دور خورشید می‌چرخد و مشتری‌ ما هر 12 سال یک بار.
بدون شک جالب است، اما توجه به این منظومه فقط به خاطر چیزی نیست که ما درباره‌ی آن می‌دانیم، بلکه به خاطر چیزی است که ما احتمال می‌دهیم در این ستاره و سیاره‌اش وجود داشته باشد. یک جهان کوچکتر و صخره‌ای دیگر احتمالاً مانند زمین، ممکن است وجود داشته باشد.
"این نزدیک‌ترین چیز به یک سیاره‌ی منظومه‌ی شمسی است که تا کنون کشف شده است، و جستجوهای ما به دنبال منظومه‌هایی که حتی به منظومه‌ی ما شبیه‌تر هستند را پیش می‌برد." این را هاگ جونز از دانشگاه جان مورز لیورپول از بریتانیا، که در کشف این دنیای جدید کمک کرد، گفت. این سیاره با کمک تلسکوپ 9/3 متری (8/12 فوتی) انگلیسی- استرالیایی در نیو ولز جنوبی در استرالیا کشف شد. این اکتشاف در حال اعلام شدن در کنفرانسی در فرانسه است. قبل از اکتشاف سیارات در حال گردش به دور دیگر ستاره‌ها، پیش بینی می‌شد که دیگر منظومه‌های سیاره‌ای مشابه منظومه‌ی شمسی ما خواهند بود، جایی که سیارات عظیم در فاصله 4 برابری زمین تا خورشید در مدارهای دایره‌ای و جهان‌های کوچکتر و صخره‌ای در مدارهای درونی در حال گردش هستند.
اما خلاف این ثابت شد. منظومه‌های سیاره‌ای تنوع غیر قابل ‌تصوری دارند؛ این را ویراستار علمی بی ‌بی ‌سی نتیجه‌گیری می‌کند.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط