تخم مرغ دزد، شتر دزد می‌شود

پسری در خردسالی تخم مرغِ دزدیده برای مادر آورد. مادر او را بنواخت و کرده او را بستود. پس چون به حدّ رشد رسید و مردی شد، شتری به سرقت برد. مأموران حکومت پسر را دستگیر کردند و پادشاه فرمان به کشتن وی داد. پسر
سه‌شنبه، 20 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تخم مرغ دزد، شتر دزد می‌شود
تخم مرغ دزد، شتر دزد می‌شود

 






 

زمینه پیدایش

پسری در خردسالی تخم مرغِ دزدیده برای مادر آورد. مادر او را بنواخت و کرده او را بستود. پس چون به حدّ رشد رسید و مردی شد، شتری به سرقت برد. مأموران حکومت پسر را دستگیر کردند و پادشاه فرمان به کشتن وی داد. پسر هنگام مرگ از جلّاد خواهش کرد که بتواند برای آخرین بار مادرش را ببیند و با او وداع کند. مادر را بیاوردند. پسر به مادر گفت: آرزوی من آن است که زبان تو را ببوسم. پیرزن زبان بیرون آورد، و پسر زبان مادر را با دندان از بُن کند و گفت: تخم مرغ دزد، شتر دزد می‌شود.(1)

پیامها

پیام ضرب المثل این است که گناهان و کارهای خلاف، ابتدا از گناهان کوچک شروع می‌شود و به تدریج انسان نسبت به گناهان و خلاف‌های بزرگتر جرئت پیدا می‌کند، بنابراین برای پیش‌گیری و مبتلا نشدن به گناهان و جرم‌های بزرگ، باید از گناهان کوچک نیز اجتناب کرد. موارد کاربرد: 1. در تنبه دادن به عاقبت گناهان و خطاهای کوچک. 2. در شماتت گناهان کوچک.

ضرب المثل های هم مضمون

ـ هر که دانگی بدزدد، از دیناری نترسد.(2)

اشعار هم مضمون

(درختی که اکنون گرفتست پای * به نیروی مردی برآید ز جای ورش همچنان روزگاری هُلی * به گردونش از بیخ بر نگسلی سرچشمه گرفتن به بیل * چو پر شد نشاید گذشتن به پیل)(3) «سعدی»

ریشه های قرآنی حدیثی

امام رضا(علیه السلام): «الصغائِرُ مِنَ الذُّنوب طُرُق إلی الکبائر، و من لم یخف الله فی القلیل لم یخفه فی الکثیر؛ گناهان کوچک، مسیر گناهان بزرگند و کسی که از خداوند در کم، ترس نداشته باشد، در زیاد نیز از او نمی‌ترسد».(4)

لغات

بنواخت: نوازش کرد.
بستود: تحسین کرد.
حدّ رشد: سن بلوغ.
بُن: ریشه، ته.
دانگی: یک ششم دینار.
دینار: سکه‌های طلا که در قدیم بعنوان پول استفاده می‌شد.
هُلی: واگذاری، فروگذاری.
بر نگسلی: گسلیدن: گسستن، گسیختن، بریدن.
پیل: فیل.

پی نوشت ها :

1. امثال و حکم دهخدا، تهران، امیر کبیر، چ 4، 1357، ج 1، ص 542.
2. ابراهیم شکورزاده بلوری، دوازده هزار ضرب المثل فارسی، مشهد، آستان قدس رضوی، چ 2، 1384، ص 337.
3. یحیی برقعی، کاوشی در امثال و حکم فارسی، قم، نمایشگاه و نشر کتاب، چ 2، 1364، ص 178.
4. علامه مجلسی، بحارالانوار، بیروت، دار احیاء التراث، چ 3، 1403 هـ.ق، ج 73، ص 353.

منبع مقاله :
مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط