گالوانومتر چگونه کار می‌کند؟

گالوانومتر در الکترونیک ابزاری است که برای یافتن و اندازه گیری جریان الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این واقعیت که اکثر ما در زندگی روزمره‌ی خود از این ابزار استفاده نمی‌کنیم این امر را بیش از پیش آشکار می‌سازد که
سه‌شنبه، 20 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گالوانومتر چگونه کار می‌کند؟
گالوانومتر چگونه کار می‌کند؟

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
اگر شما کاملاً قادر به فهمیدن این مطلب نمی‌باشید که گالوانومتر چیست و یا این که چگونه کار می‌نماید، این گزارش به شما کمک می‌نماید تا درکی بهتر از هر دو به دست آورید. به خواندن ادامه دهید . . .
گالوانومتر چگونه کار می‌کند؟
گالوانومتر در الکترونیک ابزاری است که برای یافتن و اندازه گیری جریان الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این واقعیت که اکثر ما در زندگی روزمره‌ی خود از این ابزار استفاده نمی‌کنیم این امر را بیش از پیش آشکار می‌سازد که بسیاری از افراد از چگونگی کار کرد آن آگاه نمی‌باشند. اصل کار گالوانومتر کاملاً جالب است و در صورتی که شما احساس می‌کنید این کار درست به مانند تمام دیگر پروژه‌های علمی‌ای که در مدرسه‌ی خود به اجرا می‌گذارید خواهد بود پس شما قطعآ در شرف متعجب شدن خواهید بود.
در سال 1820 فیزیک دان دانمارکی هانس کریستین اورستد متوجه شد که عقربه‌ی مغناطیسی به هنگامی که در مجاورت با جریان الکتریکی قرار می‌گیرد منحرف می‌شود. این مشاهده به وسیله‌ی اورستد بدل به اصول پایه‌ی کار گالوانومتر گردید. در همان سال فیزیک دان آلمانی یوهان اشویگر بر روی این اصل کار نمود و اولین گالوانومتر را به وجود آورد. شهرت اختراع اولین گالوانومتر قاب گردان که حتی امروزه هم به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد به فیزیک دان فرانسوی ژاک آرسن درسونوال بر می‌گردد. چند سال بعد ادوارد وستون تغییراتی بسیار کوچک را در این طراحی به انجام رساند و آن را بهبود بخشید.

چگونه کار می‌کند؟

گالوانومتر بر اساس تراگذاشت الکترو مکانیکی، که به جریانی که متحمل آن می‌شود و بر مبنای جریان و نرخ شارش آن پاسخ می‌دهد کار می‌کند. گالوانومتر به غیر از این دو عامل، به هر نوع محرکی که میل به شدید ساختن جریان دارد نیز پاسخ می‌دهد. از میان انواع مختلف گالوانومترها دو نوع آن که معمولاً بیشتر کاربرد دارند عبارتند از:

• گالوانومتر قاب گردان با پیچک که یا بر روی پاشنه‌ها سوار می‌باشد و یا آویزان به وسیله‌ی نوارهای فلزی باریک است.
• گالوانومتر آهن ربای گردان با عقربه سوار بر پاشنه در خود، آهنربایی دائمی با پیچکی به دور آن می‌باشد.

زمانی که این ابزار متحمل منبعی از جریان مستقیم می‌شود، جریان تمایل پیدا می‌کند تا از طریق پیچک شارش پیدا کند. این شارش بار از پیچک موجب ایجاد میدانی مغناطیسی در محیط می‌شود. میدان مغناطیسی تمایل دارد تا در برابر آهن ربای دائمی عمل نماید که موجب پیچیدن پیچک و فشار در برابر فنر می‌شود. نوسان به نوبه‌ی خود، عقربه را حرکت می‌دهد که درجه‌ی نمایانگر جریان الکتریکی را نشان می‌دهد. مسیر جریان از پیچک مستقیماً مسیر گردش را تعیین می‌کند در حالی که شدت جریان میزان گردش را مشخص می‌سازد. برای اطمینان حاصل یافتن از این که میدان مغناطیسی یک پارچه می‌باشد، تکه‌های قطب بایستی به دقت طراحی شوند. عدم موفقیت در انجام این کار منتج به انحراف زاویه‌ای نامتناسب عقربه‌ی جریان می‌شود.
گالوانومترها از قرن نوزدهم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. با وجود این که فناوری مدرن چندین نوع از چنین وسیله‌هایی را معرفی کرده است که این دستگاه را از جنبه‌های خاصی تحت الشعاع قرار می‌دهند، اما هنوز هم زمانی که کار به یافتن و یا اندازه گیری شارش جریان الکتریکی از و یا به یک منبع می‌رسد، این دستگاه یکی از دل پسندترین گزینه‌ها باقی می‌ماند.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.