وضعیت کنونی طلاق در ایران چگونه است؟

جدایی و طلاق پدیده های رایج دنیای امروزند و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. آخرین آمار طلاق در تهران، طبق آمار رسمی سازمان ثبت احوال ایران، فقط در دی ماه 1387، 2 هزار و 134 زوج تهرانی طلاق گرفته اند که نسبت به ماه
شنبه، 9 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وضعیت کنونی طلاق در ایران چگونه است؟
وضعیت کنونی طلاق در ایران چگونه است؟

 

نویسنده: دکتر رامین خدابخشی

 
 


 

جدایی و طلاق پدیده های رایج دنیای امروزند و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. آخرین آمار طلاق در تهران، طبق آمار رسمی سازمان ثبت احوال ایران، فقط در دی ماه 1387، 2 هزار و 134 زوج تهرانی طلاق گرفته اند که نسبت به ماه قبل، 7 درصد بیش تر شده است. آمار دیگری نشان می دهد که فقط در 2 ماه اول سال 1387، 4 هزار طلاق در استان تهران ثبت شده است. این آمار به اضافه ی این واقعیت که در مقابل هر چهار ازدواج، یک طلاق در تهران اتفاق می افتد، باعث شده است که شورای رسیدگی به بحران طلاق در استان تهران تشکیل شود.
آخرین آمار و ارقام نشان می دهد که تهران، همدان، کرمانشاه، استان مرکزی و بوشهر پر طلاق ترین استان های کشور هستند و کم ترین میزان طلاق در استان های ایلام، یزد، چهار محال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی ثبت شده است. اگر چه در نقاط روستایی یزد و قم میزان طلاق به صفر می رسد اما در 5 سال اخیر، آمار طلاق روستایی هم بسیار بیش تر از گذشته شده است.
از طرف دیگر، در فاصله ی سال های 1370 تا 1380، میزان طلاق در کل کشور 39 درصد بیش تر شده است و استان های تهران با 98/ 12 درصد و همدان با 95 /28 درصد، بیش ترین افزایش، و استان های کردستان و سمنان کم ترین افزایش طلاق در طول این سال ها را داشته اند. در 5 سال اخیر، 52 درصد طلاق ها در 5 سال اول ازدواج اتفاق افتاده و 14/ 6 درصد طلاق ها هم بلافاصله بعد از عقد بوده است. آمار جالب دیگری نشان می دهد که برخلاف سال های گذشته، در سال های اخیر 48 درصد متقاضیان طلاق خانم ها، 23 درصد آقایان و در 29 درصد هم هر دو طرف متقاضی طلاق بوده اند. به علاوه، طلاق توافقی نسبت به قبل افزایش چشمگیری نشان می دهد، به طوری که در مهرماه 1387، 750 فقره از این نوع درخواست طلاق در شهر تهران به ثبت رسیده است (پایگاه اطلاع رسانی ایرانیان 1387).
منبع مقاله: خدابخشی، رامین؛ (1388)، سرپرستی پس از جدایی (تلاشی آگاهانه برای جبران خطاهای خودآگاه و ناخودآگاه)، تهران: نشر قطره، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.