جانورشناس: اطلاعات شغلی

اگر به دنبال شغلی در زمینه‌ی جانور شناسی هستید، ممکن است به آگاهی از فرصت‌های شغلی مختلف مربوط به آن علاقه‌مند باشید. در این جا به برخی از اطلاعات در مورد گزینه‌های شغلی که ممکن است برای شما باز باشد اشاره می‌شود.
دوشنبه، 11 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جانورشناس: اطلاعات شغلی
جانورشناس: اطلاعات شغلی

 

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون

 
 
 

 
اگر به دنبال شغلی در زمینه‌ی جانور شناسی هستید، ممکن است به آگاهی از فرصت‌های شغلی مختلف مربوط به آن علاقه‌مند باشید. در این جا به برخی از اطلاعات در مورد گزینه‌های شغلی که ممکن است برای شما باز باشد اشاره می‌شود.
جانورشناس: اطلاعات شغلی
جانور شناسی یک بخش از زیست شناسی است که به مطالعه‌ی حیوانات می‌پردازد. و شامل ساختار، آناتومی، رفتار، توزیع، نوع تغذیه، فیزیولوژی، ژنتیک وتکامل گونه‌های جانوری می‌شود. افرادی که در این زمینه تخصص دارند به عنوان جانور شناس، وگاهی دانشمند حیوانات شناخته می‌شوند. این افراد در ارتباط نزدیک با حیوانات هستند و در زیستگاه‌های طبیعی یا شرایط آزمایشگاهی رفتار حیوانات را مشاهده می‌کنند ودرباره‌ی بیماری‌های مربوط به آنها آموزش می‌بینند. یک جانور شناس می‌تواند پس از تکمیل درجه‌ی کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا مشغول به کار شود.

بررسی اجمالی شغل جانور شناسی

اگر مجذوب حیوانات هستید، یا به کار میدانی و حفاظت از حیات وحش علاقه‌مندید می‌توانید شغل جانور شناسی را دنبال کنید. به منظور تبدیل شدن به یک جانور شناس حرفه‌ای باید مدرک کار شناسی در رشته‌ی زیست شناسی وکار شناسی ارشد در جانور شناسی را داشته باشید. چندین تخصص در این زمینه وجود دارد شامل ردگان شناسان که عمدتاٌ در زمینه‌ی نام گذاری و طبقه ‌بندی گونه‌های جانوران فعالیت می‌کنند، فیزیولوژیست‌ها به مطالعه‌ی فرایند متابولیک حیوانات می‌پردازند ورویان شناسان بر مراحل اولیه‌ی زندگی حیوانات تمرکز می‌کنند شما می‌توانید متناسب با علاقه‌ی خود در یکی از زمینه‌های فوق تخصص بگیرید. مثلاٌ پرنده شناسان درباره‌ی پرندگان، ماهی شناسان، در رابطه با ماهی‌ها وپستان دار شناسان در مورد پستان داران مطالعه می‌کنند.

معلمان ومحققان

پس از اتمام تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد، شخص می‌تواند به عنوان مدرس در مدارس یا کالج‌ها مشغول به فعالیت شود. کار در زمینه‌ی تحقیق مستلزم داشتن مدرک کارشناسی ارشد می‌باشد. جانور شناس می‌تواند درباره‌ی یک موضوع خاص مربوط به گونه‌های جانوری ویژه تحقیق انجام دهد. شخص پس از 4 - 6 سال تحقیق همراه با ارائه‌ی یک پایان نامه‌ی مکتوب موفق به اخذ مدرک دکترا می‌گردد. پس از تکمیل تحقیقات، می‌توان به عنوان یک محقق مستقل یا به عنوان استاد در کالج‌ها و دانشگاه‌ها مشغول به کار شد. گزینه‌‌ی دیگر پیوستن به کار به عنوان رهبر پروژه ویا مدیر تحقیقات ویا رهبری جانور شناسان جوان در پروژه‌های تحقیقاتی است.

باغ وحش‌ها و موزه‌ها

یک جانور شناس می‌تواند در موزه‌ها وباغ وحش‌ها به عنوان مدیر، مربی و مسئول کار کند. مربیان بر آگاه ‌سازی بازدید کنندگان درباره‌ی حیوانات در معرض نمایش تمرکز می‌کنند. آنها به سؤالات بازدید کنندگان در باره‌ی حیوانات باغ وحش (در صورت وجود) پاسخ می‌دهند. متصدیان باغ وحش با تمرین برنامه‌های پرورشی، حیوانات را به محیط باغ وحش عادت می‌دهند این افراد حیوانات را از سازمان‌های دیگر یا گاهی حیات وحش خریداری می‌کنند. برای دنبال کردن شغل باغ وحش ‌داری مدرک کارشناسی کافی است. باغ وحش‌داران مسئول مدیریت و مراقبت از حیوانات باغ وحش هستند.

تکنسین آزمایشگاه زیستی

پس از کسب مدرک کارشناسی دررشته‌ی زیست شناسی وجانور شناسی، می‌توانید به عنوان یک تکنسین زیستی کار کنید. مسئولیت‌های تکنسین شامل جمع آوری داده‌ها، مراقبت از حیوانات و زیستگاه‌های آنها ومدیریت حیوانات می‌باشد. هم چنین می‌تواند در انجام تحقیقات به محقق کمک یا با شرکت‌های خصوصی دیگر هم کاری نماید.

توان بخش و رفتارشناس حیوانات

رفتار شناسان افرادی حرفه‌ای هستند که کار کنان باغ وحش‌ها و موزه‌ها را در مورد چگونگی تعامل و همراهی با حیوانات آموزش می‌دهند. آنها به طور عمده بر رفتار حیوانات در زیستگاه‌های طبیعی (رفتار شناسی) تمرکز می‌کنند. از سوی دیگر مراقبت ازحیوانات وحشی بیمار و آسیب دیده بر عهده‌ی توان بخش‌‌ها می‌باشد. پس از این که حیوانات سلامتی خود را باز یافتند، توان بخش‌ها آنها را به حیات وحش باز می‌گردانند.
به علاوه یک جانور شناس می‌تواند در شرکت‌های خصوصی یا به عنوان مشاور زیست محیطی که در حال حاضر یکی از مشاغل پر طرف دار محسوب می‌شود به فعالیت مشغول شود. شرکت‌های خصوصی بر اثرات طولانی مدت صنایع و دیگر پروژه‌های عمرانی بر حیات وحش و زیست گاه‌های طبیعی آنها تمرکز می‌کنند. مشاوران زیست محیطی داده‌ها را جمع ‌آوری می‌کنند، ودر باره‌ی جوانب مثبت ومنفی پروژه توصیه‌هایی را ارائه می‌دهند. کار طرف دار حفظ محیط زیست که به طور عمده وظیفه‌ی حفاظت از حیوانات وحشی و زیستگاه‌های آنها را بر عهده دارد نیز در نوع خود هیجان ‌انگیز است. به طور کلی دست مزد یک جانور شناس وفرصت‌های شغلی در حال رشد آن، به صلاحیت، تجربه ونوع سازمان بستگی دارد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.