رویدادهای جالب جام جهانی ؛ قسمت چهاردهم

بزرگترین تبانی‌های تاریخ فوتبال

بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن 2014 (22 خرداد 93) در برزیل آغاز خواهد شد و 32 تیم راه یافته به این رقابت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرطرفدار توپ گرد را خواهند نوشت.
شنبه، 16 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بزرگترین تبانی‌های تاریخ فوتبال
رویدادهای جالب جام جهانی ؛ قسمت چهاردهم

 

 
 



 

رویدادهای جالب جام جهانی ؛ قسمت چهاردهم

بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن 2014 (22 خرداد 93) در برزیل آغاز خواهد شد و 32 تیم راه یافته به این رقابت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرطرفدار توپ گرد را خواهند نوشت.
در ادامه سلسله گزارش‌های خود با نگاهی متفاوت به وقایع جام جهانی در ادوار مختلف نگاه کرده و با کمک از حروف الفبا به نتایج جالبی رسیده‌ایم و قصد داریم در بخش‌هایی جداگانه این وقایع را شرح دهیم به این صورت که به ترتیب از A تا Z که هر کدام حرف اول یک رویداد جالب یا اول اسم یک شخصیت هستند را به صورت تفصیلی تقدیم شما خواهیم کرد:
بخش چهاردهم:No match
در ورزش زیبا و پرطرفدار فوتبال گاهی لحظات زشت و مشمئز کننده ای رقم می خورد که تا ابد در ذهن هواداران خواهد ماند؛ بسیاری از این حرکات و لحظات شرم آور در معتبرترین آوردگاه فوتبال یعنی جام جهانی فوتبال رقم خورده و موجب تاسف هواداران شده است.
احتمال تبانی در فوتبال یک امر همیشگی بوده و در جام جهانی نیز این احتمال خصوصاً در آخرین مسابقات مرحله گروهی زیاد است به طوری که پیش از مسابقات برخی از تیم‌ها با توجه به قدرت تیمی آنها از قبل حذف شده محسوب می شوند و بازیکنان همین تیم ها هم بیشتر از دیگران در معرض دریافت رشوه قرار دارند و فیفا بارها نگرانی خود را از این بابت اعلام کرده است، البته این امر پس از همزمان شدن بازی های آخر مرحله گروهی بسیار کم شده و کمتر شاهد اعتراض تیمی بوده ایم.
رویدادهای جالب جام جهانی ؛ قسمت چهاردهم

صحنه ای از دیدار تیم های آلمان غربی و اتریش در جام جهانی 1982 اسپانیا

به نظر می رسد هیچ بازی در تاریخ جام جهانی مشمئز کننده تر از دیدار آلمان و اتریش در جام جهانی 1982 نبوده است. برد 1-0 آلمان دو همسایه را به مرحله بعد می رساند و الجزایر حذف می شد، آلمان طی ده دقیقه به گل اول خود رسید و پس از آن هر دو تیم بازی را با پیاده روی ادامه دادند.
رویدادهای جالب جام جهانی ؛ قسمت چهاردهم

اعتراض تماشاگران الجزایری به تبانی تیم های آلمان غربی و اتریش در جام جهانی 1982 اسپانیا

هواداران حاضر در ورزشگاه اعتراض خود را با هو کردن بازیکنان و نشان دادن پول نشان دادند و حتی یک هوادار آلمانی پرچم کشور خودش را آتش زد. بازی به پایان رسید و اعتراض الجزایر به تبانی صورت گرفته رد شد. از آن سال به بعد بازی آخر مرحله گروهی همزمان برگزار شد.

بزرگترین معمای تاریخ فوتبال؛ تبانی آرژانتین و پرو: جام جهانی 1978

به گزارش مشرق، در جام جهانی 1978 آرژانتین، 16 تیم در 4 گروه چهار تیمی مرحله گروهی را برگزار کرده و در پایان دو تیم برتر هر گروه به دور بعد صعود کردند. در مرحله دوم 8 تیم نهایی به دو گروه 4 تیمی تقسیم شدند بدین صورت که تیم اول هر گروه به فینال و تیم دوم به رده بندی می رسیدند. از گروه اول هلند مقتدرانه به فینال رسید اما رقابت میان دو تیم آرژانتین و برزیل در گروه دوم با شدت بیشتری ادامه داشت. برزیل با شکست 3-0 پرو (که یکی از تیم های قدرتمند جهان در آن دوره به شمار می رفت و با هلند یکی از فینالیست ها به تساوی رسیده بود و اسکاتلند قدرتمند را 3-1 برده بود) و تساوی مقابل آرژانتین تقریبا از حضور خود در فینال مطمئن بود اما آرژانتین می‌بایست برای رسیدن به فینال پرو را در آخرین مسابقه خود با اختلاف حداقل چهار گل شکست می داد. "دانیل پاسارلا" و هم تیمی هایش ‎ 6 بار دروازه پرو را گشودند تا با امتیاز برابر با برزیل و تفاضل (8+) بالاتر از طلایی پوشان با تفاضل (5+) قرار بگیرند و در خانه خود به فینال برسند. از این میان دو گل سهم "ماریو کمپس" معروف ترین بازیکن آرژانتین بعد از مارادونا بود.
این نتیجه مشکوک به تبانی در حالی به دست آمد که حکومت آرژانتین به ریاست خورخه ویدلا با دخالت سیاسی و تبانی با فرانسیسکو برمودز رئیس جمهور پرو در دهه 70 ، موجبات برد پرگل تیمش را فراهم کرد. تیم آرژانتین در دیدار نهایی نیز 3 - 1 تیم هلند را شکست داد. در همین رابطه جنارو لدسما سناتور سابق پرو با فاش کردن این موضوع گفت دولت آرژانتین در ازای این نتیجه حاضر شد 13 پناهنده مخالف دولت را به پرو بازگرداند. لدسمای 80 ساله با حضور در دادگاهی در آرژانتین گفت‌: « ویدلا در تلاش بود تا چهره زشت آرژانتین در جهان را با قهرمانی در جام جهانی پاک کند، برای همین او حاضر شد در برابر شکست سنگین تیم پرو مخالفان را به دولت پرو تحویل دهد.»
فیلم گلهای دیدار جنجالی آرژانتین، پرو در جام جهانی 1978 را می‌توانید از لینک زیر دانلود کنید:

http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1393/1/3/528194_152.flv

در آن زمان شکست سنگین پرو، موجب شد تا رسانه های جهان با تردید از سلامت این نتیجه صحبت کنند، عملکرد ضعیف دروازه بان تیم پرو این تردید را به وجود آورده بود که وی از مسئولان آرژانتینی رشوه گرفته است. از طرفی پیگیری بازگرداندن مخالفان به دولت پرو در 35 سال گذشته یکی از موضوعات جالب توجه برای مورخان بوده است. لئوپولدو لوکه مهاجم تیم آرژانتین در جام جهانی 1978 در واکنش به این مساله گفت :« دیگر نمی توانم بگویم برای این قهرمانی به خود افتخار می کنم اما ما همگی در زمین فوتبال بازی می کردیم و توجهی به این موضوع نداشتیم که تیم پرو بازی خود را انجام نمی دهد.»

کره جنوبی در مظان اتهام ماتادورها؛ جام جهانی 2002

در جام جهانی 2002 نیز شایعات زیادی در مورد برد کره جنوبی مقابل اسپانیا در مرحله یک چهارم نهایی منتشر شد. اسپانیا که در جام جهانی 2002 بدون شکست در مرحله گروهی و با 9 امتیاز به دور بعد صعود کرده بود، با شکست ایرلند در ضربات پنالتی به مصاف کره جنوبی میزبان بازیها رفت، کره ای که موفق شده بود با حذف ایتالیای بزرگ در یک هشتم نهایی البته با یک گل مشکوک به جمع 8 تیم نهایی برسد.
رویدادهای جالب جام جهانی ؛ قسمت چهاردهم

خواکین با از دست دادن این پنالتی موجب حذف اسپانیا و صعود کره جنوبی به نیمه نهایی جام جهانی 2002 شد

اسپانیایی ها در این دیدار پس از تساوی بدون گل در پایان 120 دقیقه در ضربات پنالتی 5-3 باختند و از دور رقابت ها کنار رفتند. آن ها معترض بوده و ادعا داشتند که کره با کمک داوران به این مرحله رسیده است!

پرسش راسخون از خوانندگان: آیا به نظر شما بازی‌های فوتبال در سطح بین‌المللی از سلامت لازم برخوردارند؟ یا دست های پشت پرده نتایج را آن‌طور که می‌پسندند رقم می‌زنند؟

منبع مقاله : مشرق


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.