آینده‌ی فن ‌آوری تلفن همراه

صفحه نمایش‌های انعطاف ‌پذیر همیشه ما را مجذوب کرده و اکنون به نظر می‌رسد که بیش از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک شده است. اما آیا واقعاً آینده‌ی فن ‌آوری تلفن همراه این‌ گونه است؟ این مقاله، نگاهی به ویژگی‌های خوب و
پنجشنبه، 19 تير 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آینده‌ی فن ‌آوری تلفن همراه
آینده‌ی فن ‌آوری تلفن همراه

 

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 
صفحه نمایش‌های انعطاف ‌پذیر همیشه ما را مجذوب کرده و اکنون به نظر می‌رسد که بیش از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک شده است. اما آیا واقعاً آینده‌ی فن ‌آوری تلفن همراه این‌ گونه است؟ این مقاله، نگاهی به ویژگی‌های خوب و نه چندان خوب صفحه نمایش‌های انعطاف ‌پذیر دارد.
آینده‌ی فن ‌آوری تلفن همراه
ساعت فلکسی، طیف گسترده‌ی ساعت SVRD001 بود که در دسامبر 2005 توسط سیکو عرضه شد، این ساعت، اولین دستگاه تجاری بود که صفحه نمایش انعطاف ‌پذیر را به رخ می‌کشید (صفحه نمایشِ الکترو فورزی انعطاف‌ پذیر). صفحه نمایش تلفن همراه‌تان باید چقدر فوق العاده باشد که آن را خم کرده یا کارهای دیوانه وار با آن انجام دهید؛ بدون اینکه نگران شکستن آن باشید؟ حتی بهتر از آن، امکاناتی است که احتمالاً بعضی از دستگاه‌های تلفن همراه نشان می‌دهند، شما ممکن است تلفن همراهی داشته باشید که بتواند به یک ساعت مچی عالی تبدیل شود. ناگهان به نظر رسید که صحبت‌های زیادی در مورد صفحه نمایش‌های انعطاف ‌پذیر و این که چگونه می‌توانند فن‌ آوری تلفن همراه را متحول کنند، وجود دارد. اما در واقع، اگر و زمانی که این صفحه‌های نمایش به واقعیت بپیوندند،کار بردی خواهند بود و به سادگی، آخرین مدل دستگاه‌های تلفن همراه را تزئین خواهند کرد. در نهایت، آیا چیزی بیش از یک حیله‌ی بازار یابی خواهند بود؟
در این جا نگاهی به تمام تبلیغات غلو آمیزی که در این باره وجود دارد می‌اندازیم، و اگر واقعاً این کار را انجام دهیم محصولی خواهیم داشت که به واقعیت نزدیک است.

صفحات نمایش انعطاف ‌پذیر چگونه کار می‌کنند؟

صفحه نمایش‌های انعطاف ‌پذیر بیشتر بر مبنای فن‌آوری OLED هستند، در این فن ‌آوری، صفحه نمایش از ترکیباتی آلی ساخته می‌شود که وقتی نور از آن‌ عبور می‌کند، روشن می‌شود. بزرگترین مزیت OLED ها نسبت به LCD معمولی در این است که نیازی به نور اضافی پس زمینه ندارند. مداری که روشنایی پیکسل‌های صغحه نمایش OLED را کنترل می‌کند معمولاً شیشه را ذوب می‌کند. در نمایشگرهای انعطاف‌ پذیر در دست رسِ کنونی، شیشه‌ی سخت به سادگی با یک لایه‌ی پلاستیکی انعطاف ‌پذیر جای گزین می‌شود.

موارد استفاده‌ی صفحه‌های انعطاف ‌پذیر چیست؟

صفحه‌های انعطاف ‌پذیر می‌توانند راه را برای نسل جدید ابزار و دستگاه‌های الکترونیکی هموار کنند. نمایشگرهای انعطاف ‌پذیر، جدا از قابلیت خم شدن، روشن بوده و نسبت به نمونه‌‌های شیشه‌ای خود مقاومت بیشتری دارند.
دستگاه‌هایی که ویژگی‌هایشان بر شمرده شد، ممکن است خودشان انعطاف ‌پذیر نباشند اما می‌توان دستگاه با دوام‌تری پیرامون آن‌ها ساخت. دستگاه‌هایی که از صفحه‌های لمسی استفاده می‌کنند، بیش از این، از فن‌آوری جدید بهره می‌برند، مانند نمایشگرهای انعطاف ‌پذیر که از یک روش کاملاً جدید برای تعامل با دستگاه استفاده می‌کنند. می‌توانیم گوشی‌های هوشمندی داشته باشیم که توانایی تبدیل شدن به شکل‌های مختلف مانند ساعت، تبلت و غیره را داشته و می‌توانند اهداف متفاوتی را تأمین کنند. نمایشگرهای انعطاف ‌پذیر با وجود نازک بودن، به نوبه‌ی خود در اصلاح اندازه‌ی دستگاه‌ها کمک‌کننده هستند. این نمایشگرها برای دستگاه‌های تلفن همراه عالی بوده و زمانی که صفحه نمایش اصلی خراب می‌شود، می‌تواند یک بخش مجزا از صفحه را برای نمایش اخطار تشکیل دهد.

مشکلات صفحه‌های انعطاف ‌پذیر چیست؟

در حال حاضر، بیشتر نمایشگرهای انعطاف ‌پذیر از صفحه‌ای پلاستیکی برای ایجاد قابلیت خم شدن، استفاده می‌کنند. از شیشه‌ی قدیمی نمی‌توان برای این صفحات استفاده کرد، زیرا چنین انعطافی را نداشته و بسیار مستعد شکستن است. دلیل اصلی استفاده از شیشه در اغلب نمایشگرها این واقعیت است که نسبت به پلاستیک قابل اعتماد‌تر است. شیشه در مقایسه با پلاستیک مقاومت بیشتری در مقابل خراشیدگی دارد. شیشه یک پوشش محافظتی عالی در مقابل رطوبت ایجاد می‌کند که مانع از صدمه دیدن مدار می‌شود. شیشه هم چنین از پلاستیک شفاف‌تر است. پس یک انتخاب بی‌نقص برای صفحه نمایش خواهد بود. پلاستیک به خوبی در مقابل تغییرات دما واکنش نشان نمی‌دهد و مستعد خراشیده شدن است. همان طور‌که صفحات پلاستیکی به وضوح صفحات شیشه‌ای نیستند، زاویه‌ی دید آن‌ها نیز کمتر از نمونه‌های شیشه‌ای است. همیشه این خطر وجود دارد که نمایشگر بعد از خم شدن، دیگر شکل اولیه و اصلی خود را حفظ نکند. هم چنین در طی زمان، با چندین بار خم شدن، ممکن است نمایشگر بسیار سریعتر از صفحات غیر قابل انعطاف فرسوده شود.

راه حل‌های ممکن

شیشه گوریل، از کورنینگ، بهترین انتخاب برای محافظت بیشتر دستگاه‌های صفحه لمسیِ کنونی است. شیشه‌ی ویلو، تولید کننده‌ی شیشه، به تازگی آخرین محصول خود را معرفی کرد. شیشه‌ی ویلو، شیشه‌ی خاص پرداخت ‌شده‌ای است که به شدت انعطاف ‌پذیر و با دوام است. این شیشه، گزینه‌ی خوبی برای نمایشگرهای انعطاف ‌پذیر است که به خوبی، از آن در مقابل عوامل مختلف محافظت می‌کند. اخیراً موفقیت مهمی در جزء دیگری از ابزارهای انعطاف‌ پذیر رخ داده است: دانشمندان کُره‌ای یک باتری انعطاف ‌پذیر اختراع کرده‌اند.
هر چند صنعت نمایشگرهای انعطاف ‌پذیر ممکن است صفحات شیشه‌ی منحنی را روی بعضی از دستگاه‌ها، نمایش دهد اما هنوز راه درازی تا یافتن روش‌هایی برای نصب روی دستگاه‌های تلفن همراه شما در پیش دارد. در دهه‌ی گذشته، گام‌های سریعی در توسعه‌ی نمایشگرهای انعطاف پذیر بر داشته شده است. با این وجود، هنوز سایر اجزاء سخت ‌افزاری دستگاه‌ها، به قدر کافی انعطاف ‌پذیر نیستند تا یک دستگاه کاملاً انعطاف ‌پذیر ساخته شود. با این حال می‌توان با اطمینان گفت که هیچ ابزار انعطاف ‌پذیری، دقیقاً روش شما را سر لوحه‌ی خود قرار نداده است؛ آن‌ها مطمئناً هنوز در بوته‌ی آزمایش هستند.
نمایشگرهای انعطاف ‌پذیر، توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند و کمی شگفت‌آور است که نام‌های بزرگ صنعت الکترونیک نیز به این ابزار جدید چشم دوخته‌اند. سامسونگ، بزرگترین سازنده ی OLED در جهان، پیش از این نسخه‌ی نمایشگرهای انعطاف ‌پذیر خود، به نام یوم را در معرض نمایش قرار داده بود. OEM نیز نام تجاری واژه‌ی FAMOLDE (دو قطبیِ فعال و انعطاف ‌پذیرِ سازمان یافته‌ی ساطع کننده‌ی نور) است. سایر شرکت‌ها مانند توشیبا، ال جی، سونی و اپل نیز در صدد هستند که روی این فن ‌آوری کار کنند، هر چند در حال حاضر، ما مجبور خواهیم بود فعلاً با انعطاف‌پذیری LCD و LED‌های معمولی خودمان کار کنیم.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.