نمودار چرخه آب

به منظور این که مفهوم چرخه آب را برای درک شما ساده‌تر کنیم، در این جا دیاگرامی را همراه با توضیح مختصر هر مرحله‌ی درگیر ارائه کرده‌ایم.
جمعه، 20 تير 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نمودار چرخه آب
نمودار چرخه آب

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 
به منظور این که مفهوم چرخه آب را برای درک شما ساده‌تر کنیم، در این جا دیاگرامی را همراه با توضیح مختصر هر مرحله‌ی درگیر ارائه کرده‌ایم.
نمودار چرخه آب
چرخه آب را به عنوان چرخه هیدرو لوژی نیز می نامند، که اساساً حرکت آب در سیاره است. این شامل حرکت آب . . . در سطح زمین (جریان های سطحی)، . . . بالاتر از سطح زمین (تبخیر و بارش)، . . . و در زیر سطح زمین (جریان آب زیرزمینی) می‌شود.
مقدار آب در این سیاره اساساً پایدار است، اما این مقدار در حرکت چرخه ای مداوم است و از این رو، آن را چرخه آب می نامند.
آب از نهادهای مختلف آبی با تبدیل شدن به بخار آب، تبخیر می گردد. این بخار آب هم چنان در آسمان به بالا می رود، تا به نقطه ای برسد که متراکم شده و به شکل ابر در بیاید. سپس ابرها می بارند تا آب را دو باره به سطح سیاره بر گردانند و این فرایند یک سان د وباره آغاز می شود .
این ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد، اما با نگاهی به نمودار ارائه شده در زیر، که هر مرحله از چرخه آب را بر جسته می کند، همه چیز بسیار روشن خواهد شد.
نمودار چرخه آب

تبخیر

تبخیر فرایندی است که در آن، هر مایع (آب) به دلیل یک عامل اساسی به حالت گاز (بخار آب) تبدیل می شود و به تدریج در اتمسفر نا پدید می گردد. این مرحله، یکی از مهم ترین مراحل چرخه آب است. در این مورد، عامل اساسی خورشید است، که آب را در نهادهای مختلف آبی این سیاره، مانند اقیانوس ها، رود خانه ها، دریاچه ها و یا چاه ها گرم می کند. حتی یک سطل آب که در خارج از منزل نگه داری می شود، در معرض تبخیر است. همان طور که آب به بخار آب تبدیل می شود، شروع به صعود در جو می کند.

تبخیرتعرق

در مفهوم تبخیر، یک فرآیند به نام تبخیرتعرق وجود دارد. در این فرایند، آب از گیاهان در فرآیند تعرق با توجه به تابش خورشید تبدیل به بخار آب شده، و در اتمسفر نا پدید می شود. اگر چه ممکن است مقدار آب تبخیر شده توسط این فرایند به اندازه میزان تبخیر از اقیانوس ها نباشد، ولی تبخیرتعرق در چرخه آب شرکت می کند.

چگالش

چگالش روندی است که در آن هر ماده در حالت گاز (بخار آب) زمانی که انرژی گرمایی لازم برای حرکت را از دست می دهد، تبدیل به مایع (قطرات آب) می شود. در چرخه آب، تبخیر، بخار آب را به ارتفاع مشخصی می برد، که در آن مولکول ها انرژی لازم برای حرکت در اطراف را از دست داده و با کمک گرد و غبار یا ذرات معلق دود در جو، به شکل یک ابر متراکم در می‌آیند.

بارش

همان طور که در شکل بالا می توانید ببینید، گام بعدی فرایند، بارش است که در آن بخار آب تغلیظ شده، در اشکال مختلف به سطح زمین می آید. بارش زمانی که تجمع آب در ابر بیش از ظرفیت واقعی آن باشد و ابرها دیگر توانایی نگه داشتن آب را نداشته باشند، رخ می دهد. اگر چه بارش انواع کمی دارد، ولی باران و برف شایع ترین نوع آن است، و هر دو دارای چند زیر - نوع می باشند.

جمع آوری

در این مرحله از چرخه آب، تمام آبی که به شکل بارش پایین می آید، در نهادهای مختلف آبی جمع آوری می شود، همان جا که در نهایت تبخیر می گردد. اگر بارش بر هر نهاد آبی، مانند اقیانوس ها، رودخانه ها یا دریاچه ها رخ دهد، آب به طور مستقیم در آن انباشته می شود. با این حال، اگر بارندگی روی زمین رخ دهد، آب در سطح زمین جریان پیدا کرده، یا به داخل زمین نفوذ می کند. جریان آب بر روی سطح زمین، روان آب سطحی نامیده می شود، حال آن كه جریان در زیر زمین جریان آب زیر زمینی نامیده می شود. در هر صورت، هر آبی به سمت نهادهای آبی حرکت می کند، از جایی که در نهایت تبخیر شده، و کل چرخه دو باره از آن جا آغاز می شود.
این فرایند، که شامل حرکت آب توسط تبخیر، میعان، بارش، و جمع آوری است، از میلیون ها سال پیش اتفاق می افتد و نقش بسیار مهمی در ساخت زمین به عنوان تنها سیاره با شرایط حیات، بازی می کند. از میان مزایای مختلف چرخه آب، مهم ترین آن ها تصفیه طبیعی آب است، که در آن آب آلوده در سیاره به آب شیرین تبدیل می شود، در حالی که تمام آلوده کننده‌ها درطی فرایند تبخیر جا گذاشته می شوند.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.