آیا انسان‌ها هم چنان در حال تکاملند؟

فرآیند تکامل در بشر حتی امروزه هم ادامه دارد، هر چند که با سرعت کمی رخ می‌دهد و به همین دلیل است که ما متوجه تغییرات تکاملی که در بازه‌ی زمانی کوتاهی رخ می‌دهند نمی‌شویم. با این وجود انسان‌های امروزی هم چنان تکامل
يکشنبه، 29 تير 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا انسان‌ها هم چنان در حال تکاملند؟
آیا انسان‌ها هم چنان در حال تکاملند؟

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 
فرآیند تکامل در بشر حتی امروزه هم ادامه دارد، هر چند که با سرعت کمی رخ می‌دهد و به همین دلیل است که ما متوجه تغییرات تکاملی که در بازه‌ی زمانی کوتاهی رخ می‌دهند نمی‌شویم. با این وجود انسان‌های امروزی هم چنان تکامل پیدا می‌کنند، و نشانه‌های تکامل بشر در شرح زیر آمده است.
آیا انسان‌ها هم چنان در حال تکاملند؟

یک دستی ژنتیکی بیشتر

یکی از دلایل این که چرا تصور می‌شود تکامل انسان مدت‌ها قبل متوقف شده است این است که انسان یک دستی ژنتیکی بیشتری نسبت به بسیاری از گونه‌ها دارد. به هر حال نیروهای طبیعت به ایجاد تغییرات تکاملی در خصلت‌ها و ویژگی‌های انسانی ادامه می‌دهند. تکامل فرآیندی است که مدام در حال انجام است. در ‌واقع بر طبق "تعادل هاردی – واینبرگ" تغییراتی که ناشی از تکامل‌اند یک ضرورت بسیار دقیق و حساب شده هستند. این تغییرات تنها به وسیله‌ی جهش، انتخاب طبیعی، جریان ژنی یا جفت گیری غیر تصادفی است که ممکن است دچار وقفه بشوند یا تحت تأثیر قرار بگیرند.
بر طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه شفیلد، انسان‌ها حتی امروزه هم در حال تکامل هستند. بنا بر این قانون "بقای سازگارترین گونه" در مورد انسان‌های مدرن امروزی هم صدق می‌کند. اگر در این مورد فکر کنیم، این واقعیت که انسان‌ها امروزه هم در حال تکامل هستند اصلاً نباید تعجب بر انگیز باشد. انسان‌ها درست مثل هر گونه‌ی دیگری بر روی زمین در معرض نیروهای طبیعت قرار دارند. پس، تقریباً طبیعی است که انسان‌ها هم چنان در حال تغییرات جسمی و بیو لوژیکی هستند. پی بردن به این که چگونه روند تکامل هم چنان بر انسان تأثیر می‌گذارد جالب خواهد بود.

نشانه‌های تکامل انسان

نشانه‌های مختلف تکامل انسان‌ها در زیر لیست شده است. توضیحات مربوط به این نشانه‌ها به ما کمک می‌کند به شیوه‌ی بهتری روند مستمر تکامل در انسان‌ها را متوجه شویم.

کشاورزی

کشت و کار نقطه‌ی عطف روند تکامل بشری بوده است و تأثیر بسیار زیادی بر رفتار، زندگی اجتماعی و بسیاری از دیگر جنبه‌های زندگی انسان داشته است. 4 جنبه‌ی زندگی انسان که تا حد بسیار زیادی تحت تأثیر کشاورزی قرار گرفته‌اند – زنده ماندن تا بزرگ سالی، دست رسی به همسر ، موفقیت در آمیزش، و باروری هر کدام از زن و مرد هستند. هم چنین، مواد غذایی مازاد تولید شده از طریق کشاورزی، عشایر را از مشقّات زندگی عشایری رهانیده است. بنا بر این هیچ شکی نیست که کشاورزی بر فرآیند تکاملی انسان‌ها تأثیر بسیار زیادی گذاشته است.
آیا انسان‌ها هم چنان در حال تکاملند؟

مقاوم بودن در برابر بیماری‌های قلبی

انسان‌های آینده در برابر بیماری‌های قلبی مقاوم‌تر خواهند بود. دیده می‌شود که بیماری‌های قلبی بر انسان‌هایی که در دوره‌ی مدرن امروزی زندگی می‌کنند بیشترین تأثیر را دارد. دلیل این مسئله مصرف غذاهای حاوی میزان بالای چربی است. در طی تکامل، سازگارترین موجودات زنده (ارگانیسم‌ها) جان به در می‌برند و باقی می‌مانند. بنا بر این انسان‌های آینده سازگاری بیشتری خواهند داشت و بهتر از پس این بیماری‌ها بر خواهند آمد.
آیا انسان‌ها هم چنان در حال تکاملند؟

تفاوت‌ نژاد وجود نخواهد داشت

در دنیای امروز، ژن‌های مردم سراسر دنیا با سرعت زیادی با هم در می‌آمیزد. قبلاً، به خاطر محدودیت‌های حمل و نقل، تعامل بین جمعیت‌های مختلف دنیا کم‌تر بود. امروزه تعامل بین جمعیت‌های منزوی هم افزایش یافته است. تفاوت‌های ژنتیکی مشاهده شده در نژادهای مختلف با گذشت زمان به علت افزایش زاد و ولدهای بین نژادی نا پدید خواهد شد.

از دست دادن دندان‌های عقل

اندازه‌ی فک‌های ما در مقایسه با فک‌های اجدادمان کوچک‌تر است. این کاهش در اندازه نتیجه‌ی روند تکامل است. دلیل این امر این است که بیشتر غذاهایی که انسان‌های دنیای مدرن امروز می‌خورند به راحتی جویده می‌شوند. در نتیجه‌ی کاهش یافتن اندازه‌ی فک‌ها، دندان‌های عقل کم کم به اندام‌های بازمانده‌ی بدون کاربرد (وستیجیال) تبدیل می‌شوند. به بیان ساده‌تر، فضایی در فک‌ها باقی نمانده که جای دندان عقل را داشته باشد. تخمین زده می‌شود که در حال حاضر 35% جمعیت، دندان عقل ندارند و دندان عقل هم در نخواهند آورد.
آیا انسان‌ها هم چنان در حال تکاملند؟

کوچک شدن مغز

مغز انسان در طول 30000 سال گذشته مدام در حال کوچک شدن است. فقط در 5000 سال گذشته مغز ما از 1500 سانتیمتر مکعب به 1350 سانتیمتر مکعب رسیده است. نظریه‌های مختلف، تغییرات شکل گرفته در مغز را به شیوه‌های مختلفی تفسیر می‌کنند. بعضی از این نظریه‌ها می‌گویند که کوچک‌تر شدن مغز، ما را کودن‌تر کرده است. به هر حال نظریه‌هایی هم هستند که می‌گویند کاهش در اندازه‌‌ی مغز باعث می‌شود مغز ما سریع‌تر کار کند، به این معنا که مغز در فضای کم‌تری جا می‌گیرد و هم چنین با سرعت بیشتری و به شیوه‌‌ی بهتری کار می‌کند.
آیا انسان‌ها هم چنان در حال تکاملند؟

چشمان آبی

پیش‌ترها، همه‌ی انسان‌ها چشمانی به رنگ قهوه‌ای داشتند. 10000 سال پیش بود که در انسان جهشی رخ داد که چشم‌های قهوه‌ای‌اش را آبی کرد. گفته می‌شود افرادی که در مناطق نزدیک به دریای سیاه سکونت دارند دچار این جهش شده‌اند، و این صرفاً نوعی تکامل است.

نشانه‌های دیگر

انسان‌ها در مقایسه با میمون‌ها که اجداد انسان گونه (هومینید) انسان هستند‌ موی کم‌تری روی بدنشان دارند. با گذشت زمان، شیوه‌ی زندگی مدرن امروزی موهای بدن انسان‌ها را حتی کمتر هم می‌کند. در دست رس بودن تکنولوژی تهویه‌ی مطبوع عایق طبیعی بدن یعنی موهای بدن را عملاً بی‌فایده کرده است. فراهم بودن دستگاه‌ها و ابزارهای مختلف انسان‌های دنیای مدرن امروز را کم جنب و جوش کرده است. امروزه ما مجبور نیستیم به اندازه‌ی نیاکانمان به انجام کارهای بدنی بپردازیم. در نتیجه انسان‌های آینده از نظر توانایی بدنی به طور فزاینده‌ای ضعیف خواهند شد. پدیده‌ی تکامل هم چنان به تأثیر خود بر همه‌ی اشکال زندگی بر روی کره‌ی زمین ادامه می‌دهد. سرعت تکامل در بشر از زمانی که کشاورزی را شروع کرد، افزایش یافته است. عصر ماشین آلات موجب شده است بشر زندگی نسبتاً راحتی داشته باشد. زندگی راحتی که فشار کارهای بدنی در آن بسیار کم‌تر است. روند تکامل در انسان‌ها علاوه بر عوامل محیطی به تصمیماتی که انسان‌ها در هنگام تعامل با محیط اطراف می‌گیرد نیز برمی‌گردد.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط