تغذيه ي نامناسب شيرخوار

معمولاً از بدو تولد، کودکان براي شيرخوردن نياز به آرامش دارند. گاهي عواملي اين آرامش را مختل ساخته منجر به سوء تغذيه ي نوزاد يا شيرخوار مي گردند. يکي از اين عوامل رابطه ي مختل مادر - کودک است. مثلاً مادراني که
چهارشنبه، 8 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تغذيه ي نامناسب شيرخوار
 تغذيه ي نامناسب شيرخوار

 

نويسنده: دکتر عباس عطاري





 

آيا وضعيت نامناسب شيرخوار در موقع شير خوردن به اختلال تغذيه منجر مي گردد؟

معمولاً از بدو تولد، کودکان براي شيرخوردن نياز به آرامش دارند. گاهي عواملي اين آرامش را مختل ساخته منجر به سوء تغذيه ي نوزاد يا شيرخوار مي گردند. يکي از اين عوامل رابطه ي مختل مادر - کودک است. مثلاً مادراني که اضطراب، افسردگي يا بيماري جسمي دارند، يا تحريک پذير هستند و زود از کوره در مي روند، نمي توانند شرايط مناسبي براي آرامش کودک ايجاد کنند. از اين رو ممکن است نوزاد هم به تبع آن بي قرار شده، زياد گريه کند يا برعکس، بيش از حد لزوم بخوابد. نوزاد يا شيرخواري که زياد گريه مي کند و بي قرار است و يا زياده از حد مي خوابد، نمي تواند به خوبي تغذيه شود و دچار مشکل تغذيه يا سوء تغذيه مي گردد و به وزن مطلوب نمي رسد.
گاهي بعضي بيماري هاي جسمي کودک منجر به اين حالات مي شوند. نارس بودن، بيماري هاي گوارشي، قلبي يا ريوي مي توانند منجر به بي قراري و يا خواب بيش از حد شوند و اختلال تغذيه ايجاد کنند. حتي يک سرماخوردگي ساده که موجب گرفتگي بيني شود، مي تواند مانع شيرخوردن و تغذيه ي شيرخوار گردد.
بعضي کودکان از نظر خلق و خو ( مزاج ) از ابتداي تولد بچه هاي مشکلي هستند و ساعات خواب و بيداري و گرسنگي آن ها نظم ندارد و نسبت به ساير کودکان تحرک بيش تري دارند و زود به گريه مي افتند. در اين شرايط هم اگر مادر نتواند خود را با وضعيت مزاجي کودک تطبيق دهد، ممکن است اختلال تغذيه در کودک ايجاد شود.
بايد توجه داشت که مشکلات تغذيه ي کودکان در ماه هاي اول تولد باعث اضطراب و نگراني مادر مي شود که اين نگراني به نوبه ي خود منجر به تشديد مشکل تغذيه ي کودک مي گردد.
ديگر اين که بيش تر کودکاني که در ماه هاي اول دچار مشکل تغذيه هستند، در سال هاي بعد هم ( حتي در بزرگسالي ) مشکلاتي در زمينه ي غذا خوردن خواهند داشت.
براي درمان اين اختلال لازم است:

الف) کودک از نظر بيماري هاي داخلي به خصوص بيماري هاي گوارشي، قلبي و ريوي مورد ارزيابي قرار گيرد.
ب) مادر از نظر هيجانات و اضطراب و افسردگي مورد مشاوره و درمان قرار گيرد.
ج) رابطه ي مادر و کودک اصلاح شود.
د) در موارد حاد که به سوء تغذيه و کاهش وزن شيرخوار منجر مي گردد، لازم است براي تغذيه ي وي از لوله ي معده ( نازو گاستريک ) استفاده شود.

فيلم برداري از کودک حين غذا خوردن و بازبيني آن توسط مادر باعث افزايش سطح آگاهي مادر از عوامل تشديد کننده و بازدارنده ي مشکل تغذيه ي فرزندش مي شود. به اين وسيله مادر بهتر مي تواند روش تغذيه ي کودک را اصلاح کند و شرايط توأم با آرامش را براي وي به وجود آورد.
منبع مقاله :
عطاري، عباس؛ (1387)، اختلالات تغذيه اي (مشکلات رفتاري تغذيه در کودکان)، تهران: نشر قطره، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.