تبخال تناسلي

ناگهان متوجه زخم هايي در دستگاه تناسلي خود مي شويد و به دنبال آن احساس سوزش شديد مي کنيد و دچار ضعف و تب مي شويد. پزشک پس از گرفتن چند آزمايش تشخيص مي دهد به تبخال تناسلي (1) که به «هِرپِس سيپملکسll (2)»
پنجشنبه، 9 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تبخال تناسلي
 تبخال تناسلي

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

14 راهکار کنترل تبخال هاي تناسلي

ناگهان متوجه زخم هايي در دستگاه تناسلي خود مي شويد و به دنبال آن احساس سوزش شديد مي کنيد و دچار ضعف و تب مي شويد. پزشک پس از گرفتن چند آزمايش تشخيص مي دهد به تبخال تناسلي (1) که به «هِرپِس سيپملکسll (2)» نيز معروف است مبتلا شده ايد. پزشک بيماري شما را لاعلاج توصيف مي کند و مي گويد که اين بيماري تا آخر عمر با شما خواهد بود. در اين لحظه احساسي که شما پيدا مي کنيد مانند احساس فردي است که بليط يک طرفه و بدون برگشت جهنم را به دست او داده اند. اما در حقيقت چنين نيست، پس نگذاريد اين احساسات و افکار بر شما غلبه کنند. زيرا در واقع ما در اين جا بليط برگشت به خانه را براي شما مهيا کرده ايم.

روحيه خود را از دست ندهيد

حتماً مي پرسيد چرا؟ به دو دليل: اول آن که اگر شما هم مثل بيشتر مردم باشيد، پس از اولين حمله (که ظرف 2 تا 3 هفته پايان مي يابد)، حمله هاي بعدي غير متوالي بوده و به احتمال قوي به شدت دفعه اول نخواهند بود. دوم آن که اگر جزو دسته اي باشيد که بيماري برايشان مشکل ايجاد مي کند، امروزه دارويي به نام آسيکلووير (3) وجود دارد که تا 90% از احتمال بروز حمله هاي بعدي مي کاهد. به طور خلاصه مي توان گفت چه بيماري به سير طبيعي خود ادامه دهد و چه از دارو کمک گرفته شود بروز اين بيماري نبايد موجب نااميدي فرد شود.

تقويت سيستم ايمني بدن

متخصصان هنوز به درستي نمي دانند چه چيز سبب مي شود ويروس هرپس به مدت طولاني در بدن مقيم شود، يکباره فعال شده و توليد بيماري و مشکل کند. اما بسياري بر اين عقيده اند که تضعيف سيستم ايمني بدن درست مانند يک کلانتر پير مست در يک شهر غربي است که از سارقان و راهزنان مسلح دعوت به بازگشت مي کند. صحت و سقم وجود رابطه بين تضعيف سيستم ايمني و بروز بيماري به هر ميزان که باشد، عاقلانه است که سيستم ايمني خود را با مصرف غذاهاي مناسب، آرامش، استراحت و ورزش منظم، قوي نگه داريد.

استفاده از آب و صابون

به محض کشف و رؤيت زخم بر روي دستگاه تناسلي احتمالاً سعي مي کنيد عامل مولد بيماري را با انواع داروهاي موجود در قفسه داروي خود بمباران کنيد. دست نگه داريد، اين کار را نکنيد. در مورد زخم هاي ناحيه تناسلي نيز مانند بقيه زخم ها، احتمال بروز عفونت ثانويه وجود دارد و تنها چيزي که براي پاکيزه نگه داشتن موضع از باکتري ها نياز داريد مقداري آب و صابون است. با داروهاي موجود در قفسه دارويي خود هرگز قادر به کشتن ويروس هرپس نخواهيد بود و تنها ممکن است وضع را وخيم تر کنيد. آسيکلووير تنها دارويي است که در درمان اين بيماري مؤثر واقع مي شود.

عدم استفاده از پمادها

زخم هاي ناحيه تناسلي براي بهبود به هواي زيادي نياز دارند. ژل هاي هيدروکربني و پمادهاي آنتي بيوتيک مانع از رسيدن هوا به زخم و کند شدن روند بهبودي مي گردند. هرگز از کرم هاي کورتيزون که مانع از فعاليت سيستم ايمني مي شوند و به اين ترتيب موجب رشد بيشتر ويروس مي گردند استفاده نکنيد.

تسکين موضع بوسيله گرما

در پي اولين حمله و يا حمله شديد ثانويه، دوش گرفتن يا حمام کردن با آب گرم به منظور رساندن آب گرم به ناحيه تناسلي 3 تا 4 بار در روز بسيار تسکين دهنده است. (اين روش در مورد بيشتر افراد مؤثر است اما مورد علاقه برخي واقع نمي شود.) پس از استحمام، ناحيه تناسلي را با سشواري که روي درجه خنک يا ملايم تنظيم شده کاملاً خشک نماييد و احتياط کنيد که با اين کار موجب سوختگي ناحيه تناسلي نشويد. هواي سشوار هم چنين باعث تسکين موضع شده، احتمالاً روند بهبودي زخم را تسريع مي کند.

رابطه فکر و بدن

چرا برهي از افراد سال ها بدون آنکه دچار بيماري شوند حامل ويروس هرپس اند، در حالي که بقيه افراد حامل ويروس مرتباً مورد حمله آن واقع مي شوند؟ دکتر «کريستوفر استات» (4) پاسخ به اين سؤال را تا حدود زيادي مرتبط با افکار و ذهن افراد مي داند. وي مي گويد: « افرادي که تحت فشارند و يا افسرده هستند و بيش از ديگران تنفر و دشمني را در وجود خود مي پرورند و به راحتي عصباني مي شوند بيشتر در معرض ابتلا به اين بيماري قرار دارند. اين قبيل افکار منفي موجب تضعيف سيستم دفاعي بدن مي شوند.» « جودي هرست» (5) در اين باره مي گويد:« براي من مهم نيست که چه ميزان تحقيق در طول هزار سال بر روي اين مسأله صورت گرفته، من متقاعد شده ام که فشار روحي هميشه اولين و مهم ترين عامل بروز بيماري است.» اما اگر تاکنون و قبل از دانستن در مورد ويروس هر پس هيچ نگراني نداشته ايد، هم اکنون ممکن است واقعاً احساس نگراني کنيد. اين آگاهي ممکن است موجب بروز فشار روحي و نگراني شود و نگراني نيز به نوبه خود سبب بروز بيماري گردد و بروز بيماري باعث تشديد نگراني شود و اين حلقه همچنان ادامه يابد. اکنون سؤال اين است که چگونه مي توان بر اين مشکل فائق آمد؟

کسب آگاهي در مورد بيماري

به مطالعه در مورد بيماري بپردازيد، با پزشکان در اين مورد صحبت کنيد، سعي کنيد، تا حد ممکن افکار منفي را از خود دور کنيد و هر چه بيشتر به خود مسلط شويد.

استفاده از درمان هاي کوتاه مدت

به دنبال ابتلا به بيماري و اطلاع يافتن از آن ممکن است احساس گناه، غم و اندوه، عصبانيت و يا افسردگي کنيد. يک روانشناس ماهر طي چند جلسه گفتگو قادر است به شما کمک زيادي نمايد.

آموختن فنون آرام سازي

فنون آرام سازي انواع مختلفي دارند از جمله: تمرکز، درمان از طريق آرام سازي، تصويرسازي و پس نوردِ زيستي (6). هر کدام که برايتان مناسب تر است و بهتر پاسخ مي دهد، انتخاب کنيد.

لباس زيرنخي و گشاد

از آنجا که رسيدن هوا براي بهبود زخم هاي ناحيه تناسلي الزامي است، لازم است حتماً از لباس هاي زير گشاد و نخي (نه مصنوعي) استفاده شود. اگر ناگزيريد از جوراب شلواري هاي نايلوني استفاده کنيد قبل از هر چيز از نخي بودن قسمت بالاي آن اطمينان حاصل کنيد. اگر مي خواهيد از مايو، بدون اهميت دادن به مدل آن استفاده کنيد قسمت بالاي يک لباس زيرنخي را ببريد و آن را به قسمت پايين مايو بدوزيد.

چگونگي تخليه مثانه

تخليه ادرار براي مبتلايان تبخال تناسلي مي تواند به دليل اسيدي بودن ادرار و تماس آن با زخم، توليد درد و ناراحتي کند. اين مسأله به ويژه در مورد زنان بيشتر صادق است. سعي کنيد به کمک يک تکه دستمال لوله شده از برخورد ادرار با زخم جلوگيري کنيد. يا مي توانيد پس از استحمام در آب موجود در وان حمام عمل تخليه مثانه را انجام دهيد.

پرهيز از دست زدن به زخم باز

هر چند اين بيماري به تبخال تناسلي معروف است اما امکان انتقال ويروس به نقاط ديگر بدن از طريق لمس زخم باز و تماس انگشتان با دهان يا چشم وجود دارد. به همين دليل دست نزدن به زخم بسيار حائز اهميت است. اگر احتمال مي دهيد که حين خواب دستتان با زخم تماس پيدا کند به کمک يک پارچه توري مانند، مثل گاز از زخم محافظت کنيد.

مصرف مکمل ها

برخي از مردم و حتي پزشکان معتقدند موادي مانند روي (7) که به شکل پماد و کپسول در دسترس است، اسيدآمينه ليزين و هيدروکسي تولوئن بوتيله، اگر به عنوان مکمل غذايي مصرف شوند، مي توانند از بروز حملات ويروس جلوگيري کنند. بر خلاف مطالعات پراکنده که در خصوص تأثير اين مواد بر ويروس صورت گرفته، اين درمان ها، درمان هاي به اثبات رسيده و قابل قبولي براي همه پزشکان نيستند. اگر تصميم داريد از اين روش استفاده کنيد لازم است بدانيد که دوز بالاي اين مواد خطرناک است و مصرف آن ها تنها بايد تحت نظر پزشک صورت گيرد.

پيشگيري از انتقال بيماري به ديگران

فراموش نکنيد که شما چگونه به بيماري مبتلا شديد. اکنون وظيفه شماست که از انتقال آن به ديگران جلوگيري نماييد. هنگامي که در ناحيه تناسلي زخم ديده مي شود بيماري بسيار مسري است، پس از آميزش اجتناب کنيد. ولي هنگامي که زخم ها قابل رؤيت نيستند احتمال انتقال ويروس به ديگري کمتر است. با اين وجود جهت احتياط بيشتر بايد از کاندوم استفاده نمود. توجه داشته باشيد که اگر در حال حاضر به اين بيماري مبتلاييد بدان معني نيست که هرگز به نوع ديگري از اين بيماري مبتلا نخواهيد شد.
هر چند اين مساله اغلب اتفاق نمي افتد، اما احتمال بروز تبخال تناسلي با بيش از يک نوع ويروس غير ممکن نيست.

هشدار پزشکي

درمان با آسيکلووير

اگر به نوع شديد و عودکننده تبخال مبتلاييد، لازم است جهت درمان با داروي آسيکلووير که اثر آن در تسريع بهبود زخم و کاهش شدت بيماري به اثبات رسيده به پزشک مراجعه نماييد. اگر براي اولين يا چندمين بار دچار بيماري شده ايد، يا اگر فکر مي کنيد بيماري شما از نوع عودکننده آن خواهد بود بايد گفت که پزشک بهترين فردي است که قادر است شما را در اين زمينه ياري دهد. اگر بارداريد مطلع کردن پزشک از اهميت بسياري برخوردار است زيرا ويروس تبخال تناسلي مي تواند موجب آلوده شدن نوزاد گردد. زماني تصور مي شد بين زخم هاي تبخالي ناحيه تناسلي و سرطان دهانه رحم رابطه ي مستقيمي وجود دارد. اگرچه امروزه احتمال وجود چنين رابطه اي کمتر است اما عاقلانه است که براي زنان مبتلا به تبخال سالي يک بار تست «پاپ اسمير (8)» انجام شود.

روشي متفاوت

آيا درمان با روغن کرچک امکان پذير است؟

روي شکم روغن کرچک بماليد. حتماً مي پرسيد چرا؟ زيرا يک سيستم ايمني قوي مي تواند مانع از فعال شدن ويروس هرپس شود و روغن کرچک موجب تقويت سيستم دفاعي بدن مي شود. به منظور استفاده ي بهينه از روغن کرچک جهت تقويت ايمني، دکتر «شِلي» پيشنهاد مي کند که ابتدا با يک فنجان روغن کرچک شروع کنيد و يک قطعه پارچه پشمي (فلانل) را در آن بخيسانيد. پارچه ي اشباع شده از روغن را روي شکم قرار دهيد و آن را با يک تکه نايلون بپوشانيد و در نهايت روي پوشش نايلوني از يک تشکچه ي حرارتي استفاده کنيد و درجه آن را تا آنجا که باعث ناراحتي شما نشود زياد کنيد.
يک ساعت به همان حال بمانيد. در ابتدا اين عمل را روزي يک بار، به مدت يک ماه تکرار کنيد. سپس تعداد دفعات را به سه بار در هفته تقليل دهيد اما در صورت شدت گرفتن بيماري دفعات را افزايش دهيد.

پي نوشت ها :

1- Genital Herpes
2- Herpes Simplex ll
3- Acyclovir
4- Christopher Stout
5- Judy Hurst, R.N
6- bio feed back
7- Zinc
8- Pop Smear

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.