شب ادراري

شب ادراري از يک طرف باعث ناراحتي و آزار کودک مي شود و از طرف ديگر موجب شرمندگي او. خوشبختانه اين مشکل با افزايش سن کودک مرتفع مي گردد. اما به هر حال در اين فاصله بايد کاري کرد. آنچه در زير به آن مي
پنجشنبه، 9 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شب ادراري
 شب ادراري

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

5 راه درمان شب ادراري

شب ادراري از يک طرف باعث ناراحتي و آزار کودک مي شود و از طرف ديگر موجب شرمندگي او. خوشبختانه اين مشکل با افزايش سن کودک مرتفع مي گردد. اما به هر حال در اين فاصله بايد کاري کرد. آنچه در زير به آن مي پردازيم از جمله بهترين روش هاي درماني شب ادراري اند که در طول اين دوره مي توان از آن ها بهره جست.

واقع بين باشيد

کودک را نه تشويق کنيد و نه تنبيه. تنها جاي او را بدون اين که حرفي بزنيد تعويض کنيد. چرا که اين مشکل به خودي خود برطرف خواهد شد. کودکان به طور ارادي اين کار را انجام نمي دهند. بنابراين نه آنها را در صورت خشک بودن جا تشويق نماييد و نه به علت تر بودن آن را تنبيه کنيد.

بهبود بخشيدن شرايط

به منظور رساندن فشار روحي به حداقل، اتاق خواب کودک را طوري بچينيد که او خود قادر به تعويض ملافه باشد. يک تکه مشمع را با روکش پارچه اي کنار تخت کودک قرار دهيد تا در صورت لزوم بتواند آن را روي قسمت خيس پهن کند. در ضمن يک شلوار خواب اضافه هم در اتاق براي او بگذاريد تا در صورت نياز شلوار خود را تعويض نمايد. به اين ترتيب فرزند شما حداقل احساس "بچه بودن" نمي کند.

عدم استفاده از اخطار دهنده ها

بنا به گفته ي دکتر «برايان» اخطاردهنده هاي حساس به رطوبت رختخواب مي توانند مفيد واقع شوند اما بهتر است که از اين اخطاردهنده ها استفاده نکرده، مدتي اين مسأله را تحمل کنيد. از آنجا که صداي اين اخطار دهنده ها بلند است احتمال بيدار شدن ساير افراد خانواده زياد است. صداي اخطاردهنده ها به صورت زنگ آژير است که در صورت خيس شدن جاي کودک فعال مي شود. به صدا درآمدن اخطاردهنده باعث شرطي شدن کودک مي شود تا بتواند در صورت نياز به تخليه ادرار، از خواب بيدار شود. پس از مدتي استفاده از اخطاردهنده بالاخره اين مشکل برطرف مي شود و کشيدگي مثانه در اثر تجمع ادرار موجب بيدار شدن کودک مي گردد. اغلب کودک ظرف 60 روز به اين نوع شرطي شدن پاسخ مثبت مي دهند. زماني مي توان گفت شب ادراري درمان شده که کودک 21 شب متوالي جاي خود را خيس نکرده باشد. نسل جديد اخطاردهنده ها نسبت به تشک هاي بزرگ و پيچيده قبل بسيار کوچک تر و حساس تر ساخته شده اند. اخطاردهنده هاي امروزي با باتري کار مي کنند و حتي مي توان آن ها را مستقيماً به لباس زير کودک وصل نمود. در ضمن امکان بازگشت شب ادراري در صورت استفاده از اخطاردهنده هاي جديد 10 تا 15 درصد است در حالي که اين امکان در اخطاردهنده هاي قديمي 50% بود.

تقويت ماهيچه هاي مثانه

اگر کودک در طول روز نسبتاً زياد به دستشويي مي رود ممکن است تقويت مثانه از طريق انجام يک سري تمرين ها مؤثر واقع شود. به کودک در طور روز مايعات زيادي بخورانيد و سپس از او بخواهيد تا جايي که ممکن است ادرار را نگه دارد و سپس مثانه را تخليه کند.

صبر داشتن و عشق ورزيدن

فراموش نکنيد که در همه کودکان مشکل شب ادراري سالانه 15% بهبود يافته و کاهش مي يابد. بدين معني که تنها يک تا دو درصد از آنان در سنين بلوغ نيز دچار شب ادراري اند. بنابراين صبور باشيد و حامي کودک. زيرا هيچ کودکي دوست ندارد جاي خود را خيس کند. اين مسأله ناخوشايند و آزاردهنده است. به علاوه " فقط مختص کودکان است". به خاطر داشته باشيد که هيچ کودکي مايل نيست کودک باشد. پس در يک کلام مي گوييم: صبور باشيد و کودک را سرزنش نکنيد.
منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.