جاي زخم

دلتان مي خواهد خشن به نظر برسيد؟ کافي است لباس سياهي بر تن کنيد. سيگار بزرگي هم بکشيد. يک جعبه ويلون را برداريد و با خود حمل کنيد و مهم تر از همه اين که يک جاي زخم (1) بزرگ هم روي يکي از گونه هايتان داشته
جمعه، 10 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جاي زخم
 جاي زخم

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

10 روش براي کاهش آثار زخم

دلتان مي خواهد خشن به نظر برسيد؟ کافي است لباس سياهي بر تن کنيد. سيگار بزرگي هم بکشيد. يک جعبه ويلون را برداريد و با خود حمل کنيد و مهم تر از همه اين که يک جاي زخم (1) بزرگ هم روي يکي از گونه هايتان داشته باشيد(2). البته شايد مايل نباشيد چهره اي خشن و وحشي پيدا کنيد. اگر چنين است، پس راه درست را انتخاب کرده ايد. نوع درمان و برخورد با زخم، تعيين کننده مقدار به جاي ماندن اثر زخم است- البته اگر اثري به جاي مانده باشد- هم چنين سرعت و ميزان از بين رفتن اثر زخم، بستگي به نحوه مراقبت و توجه از زخم دارد.

جاي زخم را در نطفه خفه کنيد!

دکتر « جرالد ايمبر » جراح پلاستيک مي گويد: « اگر نمي خواهيد موهاي سگ روي کاناپه اتان بريزد، خب، سگ نگه نداريد. اگر نمي خواهيد دندانتان بپوسد، قند نخوريد و اگر نمي خواهيد جاي زخمتان باقي بماند، کاري کنيد که زخمي نشويد. بله راه حل اين مشکل به همين سادگي است. هر بار که پوست بريده مي شود جاي زخم بر روي آن باقي مي ماند. اما اثر زخم در بعضي افراد بيش از سايرين به جاي مي ماند. اين مسأله از يک فرد به فرد ديگر کاملاً متفاوت است. به هر حال جزو هر کدام از اين افراد که باشيد مي توانيد با پوشيدن دستکش شلوار بلند و لباس هاي آستين بلند ضمن کار با وسايل نوک تيز برنده و دندانه دار از پوست خود محافظت نماييد. »

به بهبود مناسب و صحيح زخم کمک کنيد

به گفته ي دکتر « جفري بين استوک »، احتمال به جا ماندن اثر زخمي که سريع و به نحو خوبي التيام مي يابد، نسبت به زخمي که چرکي مي شود بسيار کمتر است. اطمينان يابيد که همه زخم ها و خراش هاي ايجاد شده بر روي پوست را تميز کرده ايد. (آب اکسيژنه پاک کننده خوبي است) سعي کنيد زخم را با يک پماد آنتي بيوتيک- ضمن آن که اثر درماني دارد- اندکي مرطوب نگه داريد.

رويه ي زخم را نَکَنيد

دکتر « جان رومانو » مي گويد: « مادرها درست مي گفتند. کندن رويه زخمي که در حال بهبود است احتمال به جاي ماندن اثر زخم را افزايش مي دهد. »

دو لبه ي زخم را با باند پروانه اي به هم نزديک کنيد

در صورت ايجاد بريدگي و چنانچه بريدگي بزرگ باشد، بايد جهت بخيه زدن بريدگي به پزشک مراجعه نماييد؛ به خصوص اگر بريدگي در صورت ايجاد شده باشد. (زيرا زخم صورت بيش از جاهاي ديگر در معرض ديد است) اما اگر بريدگي کوچک است و نگراني به جا ماندن اثر زخم هستيد، زخم را با باندهاي پروانه اي ببنديد. اين باندها که در داروخانه به فروش مي رسد دو لبه ي زخم را به هم نزديک مي کنند و به بهبود هر چه بهتر زخم و به جاي ماندن اثر کمتر کمک مي کنند.

رژيم غذايي متعادلي برگزينيد

زخم وقتي خوب بهبود مي يابد که بدن آنچه را که براي التيام آن لازم است دريافت کند. بدن به چه چيزي نياز دارد؟ مصرف پروتئين ها و ويتامين ها- که از طريق يک رژيم غذايي متعادل تأمين مي گردند- ضروري است. هم چنين عنصر روي در شفاي زخم نقش بسيار مهمي دارد. منابع عمده تأمين روي عبارتند از: کدو تنبل تنوري، تخمه آفتاب گردان، نوعي دانه روغني معروف به جوز برزيلي، پنير چدار و سوئيسي، بادام زميني، گوشت ران بوقلمون و گوشت گاو بدون چربي.

با زخم با ملايمت رفتار کنيد

غدد عرق، چربي و غدد مو همگي در اثر زخم از بين مي روند و بيش از ديگر نقاط پوست عنان و اختيار را به دست اثر زخم مي دهند. دکتر « پل لازار » توصيه مي کند: « جاي زخم هاي وسيع از قبيل اثر سوختگي هاي درجه سه را به منظور جلوگيري از سايش آن ها با سطوح با استفاده از کرم هاي نرم کننده مناسب نرم نگه داريد. »

جاي زخم را با ملايمت بشوييد

يک عامل شايع سايش زخم، وجود يک ليف در دستان فردي است که با شور و حرارت و صرف انرژي زياد بدن خود را مي شويد. دکتر « لازار » توصيه مي کند جاي زخم را به ملايمت بشوييم.

جاي زخم را با کرم ضد آفتاب پوشش دهيد

دکتر « استفان کرتين » مي گويد: « رنگ دانه هاي پوست در محل زخم نسبت به نقاط ديگر کمترند. بنابراين پوست در اين نقاط قادر نيست با برنزه و قهوه اي شدن از خود حفاظت کند. به ويژه نسبت به آفتاب سوختگي آسيب پذير است. بنابراين در روزهاي آفتابي بايد قبل از خروج از خانه از پوشش دادن جاي زخم با يک کرم ضد آفتاب قوي اطمينان حاصل نماييد. »

زياد نگران نباشيد

جاي زخم تازه اغلب جلب توجه مي کند. اما اينقدر نگران نباشيد. به خاطر داشته باشيد که رنگ محل زخم معمولاً خود به خود و به مرور زمان از بين مي رود.

روشي متفاوت

ماليدن روغن به زخم
يک کپسول ويتامين E را باز کنيد و مايع داخل آن را بر روي زخم بريزيد. اين کار ساده و مؤثر به نظر مي آيد. بسياري از افراد همين کار را مي کنند. بعضي قسم مي خورند که ويتامين E از باقي ماندن جاي زخم جلوگيري کرده و حتي زخم هاي تازه را از بين برده و بهبود مي بخشد. اما آنچه اين ويتامين واقعاً انجام مي دهد از بين بردن زخم هاي کهنه است. دکتر « استفان کرتين » معتقد است که ويتامين E بهبود زخم را نسبت به وقتي که از هيچ چيزي استفاده نشود تسريع و احتمالاً به کاهش اثر زخم کمک مي کند. چه چيز در ويتامين E موجب التيام سريع تر زخم مي شود؟ به گفته دکتر « کرتين » در حقيقت روغن موجود در کپسول است که مفيد واقع مي شود. با مصرف ويتامين E زخم را مرطوب نگه مي داريد- و گرنه هيچ چيز سحرآميزي در اين ويتامين موجود نيست. اگر از همين روغن بدون ويتامين E استفاده نماييد، احتمالاً نتيجه مشابهي حاصل خواهد شد.

پي نوشت ها :

1- Scarring
2- اشاره است به «آل کاپون» گانگستر مشهور آمريکايي در دهه ي 30 ميلادي که به خاطر جاي زخم در صورتش به «صورت زخمي» يا Scar face هم معروف بود. «ويراستار پزشکي»

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.