کورک ( دمل )

دمل ها را مي توان به آتشفشان بدن تشبيه کرد. دمل ها مانند کوه آتشفشاني « پاپوکاتپل »(1) و « آتنا »(2) فوران مي کنند. مانند آتشفشان « کيلوآ »(3) سرازير مي شوند و مثل دهانه ي کوه « کاراکوتوا »(4) (واقع در شرق جاوه) از
يکشنبه، 12 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کورک ( دمل )
 کورک ( دمل )

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

12 نکته براي پيشگيري از دمل

دمل ها را مي توان به آتشفشان بدن تشبيه کرد. دمل ها مانند کوه آتشفشاني « پاپوکاتپل »(1) و « آتنا »(2) فوران مي کنند. مانند آتشفشان « کيلوآ »(3) سرازير مي شوند و مثل دهانه ي کوه « کاراکوتوا »(4) (واقع در شرق جاوه) از خود اثر به جاي مي گذارند. ولي هيچ وقت به زيبايي کوه فوجي(5) نمي رسند. واقعيت زيست شناختي در مورد کورک ها به اين قرار است: باکتري هاي استافيلوکوکوس طي يک حمله به پوست نفوذ مي کنند و موجب عفوني شدن غده هاي چربي يا فوليکول هاي مو مي شوند. سيستم ايمني بدن براي مبارزه با باکتري هاي گلبول هاي سفيد خود را به آنجا مي فرستد تا به کشتن مهاجمان بپردازند؛ در نتيجه ي اين جنگ (يعني التهاب) چرک توليد مي شود. يک آبسه ي پر از چرک نزديک به سطح پوست شروع به رشد کرده، مرتفع، دردناک و قرمز رنگ مي شود. گاهي اوقات بدن کورک را جذب مي کند. کورک ها غالباً دردناکند و ظاهر خوب و خوشايندي ندارند. گاهي اوقات جاي آن ها پس از خوب شدن بر روي پوست باقي مي ماند. در موارد نادري کورک ها خطرناک مي شوند. اما در بيشتر موارد مي توان آن ها را در منزل با استفاده از روش هاي زير درمان کرد.

به سطح آوردن محتويات کورک

کمپرس گرم بهترين روش براي درمان کورک محسوب مي شود. با اين کار محتويات کورک به سطح آمده، خارج مي شوند و درمان آن سريع تر انجام مي گيرد. با مشاهده ي اولين علايم بروز کورک روزي 3 تا 4 بار، هر بار به مدت 20 تا 30 دقيقه از کمپرس آب گرم استفاده نماييد. هنگام انجام کمپرس مرتباً حوله را در آب گرم فرو ببريد و دوباره روي کورک بگذاريد تا از گرماي حوله کاسته نشود. اگر براي آوردن محتويات کورک به سطح 5 تا 7 روز مجبور به ادامه ي کمپرس آب گرم شديد امري عادي است و جاي نگراني نيست.

ادامه ي کمپرس آب گرم

ادامه ي آب گرم تا سه روز پس از باز شدن و تخليه ي کورک از اهميت بسياري برخوردار است. چرک داخل کورک بايد به طور کامل خارج شود. علاوه جهت تميز نگه داشتن کورک مي توان آن را پانسمان کرد. ولي اين کار ضروري نيست. پانسمان کورک مانع ازريختن چرک و عفونت داخل آن بر روي لباس ها مي شود.

تخليه ي کورک

هنگامي که چرک کورک به سطح مي آيد به شرط آن که کورک کوچک باشد و احتمال انتشار و پخش شدن عفونت وجود نداشته باشد، ترکاندن آن به وسيله ي سوزني که روي شعله آتش سترون شده است، مانعي ندارد. مي توان به منظور تخليه ي کامل چرک، کورک را فشارداد. پزشکان اغلب از انتشار عفونت به بافت هاي زيرين پوست و وارد شدن عفونت به سيستم لفني در اثر فشار دادن کورک واهمه دارند. اما در حقيقت اين اتفاق به ندرت رخ مي دهد. گاهي صبر کردن براي آن که سر کورک خود به خود باز شود و تخليه گردد، موجب آلودگي و عفونت بيشتر مي شود. زيرا اغلب هنگام خواب مي ترکد. اگر ساکنان شهر پمپي(6) هم مي توانستند در کوه حفره اي ايجاد کنند حالا شهرشان زير گدازه مدفون نشده بود!

استفاده از مواد ضدعفوني در صورت دلخواه

در حقيقت مصرف اين گونه مواد پس از باز شدن سر کورک لزومي ندارد. مي توان گفت اين کار تقريباً هيچ ارزشي ندارد چون عفونت موضعي است. بهترين کار آن است که عفونت داخل کورک تخليه شود. اما دکتر « آدريان کانولي » مصرف پمادهاي آنتي بيوتيک مجاز بدون نسخه، ازقبيل Neosporinويا Sterile Baciteracin را جهت اطمينان بيشتر توصيه مي کند.

کشتن باکتري هاي استافيلوکوک

به گفته ي دکتر « کانولي » چنانچه مستعد ابتلا به کورک باشيد، مي توانيد از احتمال بروز آن بکاهيد. البته پيشگيري از بروز کورک به طور کامل ممکن نيست. اما به کمک صابون هاي ضدعفوني کننده نظير صابون بتادين مي توان پوست را تميز نگه داشت و به اين ترتيب از رشد و تکثير باکتري هاي استافيلوکوک کاست. حال يک توصيه ديگر: کورک ها معمولاً کيست هايي هستند که عفونت در آن ها تجمع کرده است. دستکاري کيست مطمئن ترين راه براي بروز کورک است. بنابراين کيست ها را دستکاري نکنيد و يا برداشتن آن را به پزشک واگذار کنيد.

مانع از انتشار باکتري ها شويد

هنگامي که کورک در حال تخليه است اطراف آن را تميز نگه داريد. در اين قبيل مواقع به منظور کاهش احتمال انتشار عفونت به ساير نقاط بدن، به جاي حمام کردن فقط دوش بگيريد. پس از تخليه کورک و قبل از تهيه ي غذا دست ها را کاملاً بشوييد. زيرا باکتري هاي استافيلوکوک مي توانند غذا را آلوده کرده، باعث مسموميت غذايي شوند.

استفاده از روش قديمي

دکتر « وارو اي. تايلر » استفاده از ضمادي که در قديم از شير گرم، نان و برگ گياه باباآدم، يا موم کندوي زنبور (بي عسل) - که البته اگر زنبورها مشغول کار و يا در گردش نباشند کمي خطرناک است - تهيه مي شد را توصيه مي کند. هر يک از اين مواد در به سطح آوردن چرک کورک نقش دارند و به احتمال زياد اثر آن ها به اندازه ي تأثير کمپرس آب گرم به وسيله ي يک حوله است.

روشي متفاوت

غذا تنها براي خوردن نيست

در قديم گفته مي شد درمان هاي خانگي کورک به نزديکي ظرف ميوه به شما هستند. موارد زير همگي توسط « مايکل بلِيت » توصيه شده اند و در واقع جايگزين کمپرس آب گرمند. هرچند ساعت يک بار بايد از يکي از آن ها استفاده کرد.
0 يک ورقه گوجه فرنگي گرم.
0 يک ورقه پياز خام.
0 سير کوبيده شده.
0 برگ هاي بيروني کلم.
0 يک کيسه چاي سياه.

هشدار پزشکي

چنانچه باکتري هاي داخل کورک وارد جريان خون شوند، مسموميت خوني ايجاد مي شود. پس فشار دادن کورک دراطراف بيني و لب ها خطرناک است. زيرا اين کار باعث راه يافتن باکتري ها به مغز مي شود. نقاط ديگري از بدن که فشار دادن کورک در آن ها خطرآفرين است عبارتند از: زير بغل، کشاله ي ران و سينه ي زنان شيرده. در صورت وجود حساسيت و درد شديد کورک يا قرار داشتن آن زيرقسمت هاي ضخيم پوست مانند پشت و نيز در صورتي که سن فرد خيلي کم يا خيلي زياد بوده و يا فرد بيمار باشد، براي درمان کورک بايد به پزشک مراجعه نمود. در صورت مشاهده ي خطوط قرمز رنگ به صورت شعاعي در اطراف کورک و يا هرگونه علايم عمومي از قبيل تب و لرز و يا تورم غدد لنفاوي، مراجعه به پزشک به دليل احتمال انتشار عفونت به ساير نقاط بدن الزامي است. بنا به گفته ي دکتر « آدريان » افراد مبتلا به مرض قند بيش از سايرين مستعد ابتلا به کورک و خطرات ناشي از آن بوده و ممکن است به مصرف يک دوره آنتي بيوتيک داشته باشند. گاهي اوقات کورک ها علامتي از بيماري هاي جدي ديگرند.
1. Popocatepetl.
2. Etna.
3. Kilauea.
4. Krakatau.
5. Fuji.
6. Pompeii شهري در ايتاليا که به طور کامل زيرگدازه هاي آتشفشان «وِزوو» دفن شد. «ويراستار پزشکي»
منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.