کهير

کهير روشي است که پوست گاهي براي واکنش نشان دادن به آلرژي، تحريک فيزيکي، اضطراب يا هيجان ها برمي گزيند. سلول هاي خاصي شروع به ترشح و آزاد ساختن هيستامين که موجب خروج مايع و آب از عروق خوني به عمقي
يکشنبه، 12 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کهير
کهير

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

10 روش متوقف کردن خارش

کهير روشي است که پوست گاهي براي واکنش نشان دادن به آلرژي، تحريک فيزيکي، اضطراب يا هيجان ها برمي گزيند. سلول هاي خاصي شروع به ترشح و آزاد ساختن هيستامين که موجب خروج مايع و آب از عروق خوني به عمقي ترين لايه هاي پوست مي شود، مي کنند. کهير که غالباً با خارش شديد همراه مي باشد ممکن است ظرف چند دقيقه يا چند ساعت و معمولاً طي چند روز ناپديد گردد. اما شايد با کهير، پوست کاملاً متورم و در حال خارش مايل به ظاهر شدن در انظار نباشيد. در اينجا به نکاتي اشاره مي کنيم که احتمالاً به شما در رهايي از خارش و تورم ناشي از کهير کمک مي کنند. اين روش ها هم مثل روش هاي درماني ديگر ممکن است در مورد برخي افراد مؤثر بر عده اي ديگر بي تأثير باشند. بنابراين بايد به ترتيب مورد امتحان قرار گيرند.

آنتي هيستامين را به کمک بفرستيد

آنتي هيستامين هاي مجاز بدون نسخه تقريباً جزء بهترين داروهايي هستند که مي توانند بدون در دست داشتن نسخه به شما کمک کنند. ديفن هيدرامين و کلر فنيرآمين بيش از ساير داروها در اين گونه موارد مصرف مي شوند و اغلب در داروهاي مخصوص سرماخوردگي و تب يونجه وجود دارند.
هشدار: اکثر آنتي هيستامين ها موجب خواب آلودگي مي شوند.

خنک کردن بدن

به اعتقاد « لئونارد گريسون »، کمپرس سرد يا حمام آب سرد تقريباً بهترين و تنها درمان موضعي کهير به شمار مي رود. يک روش ديگر براي خنک کردن بدن عبارتست از: ماليدن يک قطعه يخ بر روي کهيرها. سرما موجب انقباض عروق خوني و مانع از باز شدن آن ها و بروز تورم و آزاد شدن بيش از حد هيستامين مي گيرد. هر چند اين تأثير موقتي است. اگر مانع از رسيدن هوا و آب سرد به کهير شويد شانس زيادي نخواهيد داشت. آب داغ تنها بر شدت تحريک و خارش مي افزايد.

استفاده از محلول کالامين براي رفع خارش و تحريک

اين داروي قابض به جهت تأثيري که بر حساسيت ناشي از پيچک سمي دارد معروف است. اما مي تواند به رفع موقت خارش ناشي از کهير نيز کمک کند. از آنجا که مواد قابض ترشح را کاهش مي دهند، مي توانند مانع از ترشح مايع و هيستامين از عروق خوني به خارج شوند. از ديگر مواد قابضي که ممکن است در رفع کهير مؤثر باشند مي توان از نارون کوهي (به ويژه اگرسرد باشد) و اکسيد روي نام برد. (1)

کمک گرفتن از قليا

هر چيزي که داراي خاصيت قليايي باشد معمولاً به رفع خارش و تحريک ناشي از کهير کمک مي کند. بنابراين روي کهيرها شير منيزي (هيدروکسيد منيزيم) بماليد. به عقيده ي دکتر « گريسون » از آنجا که اين ماده نسبت به کالامين رقيق تر است احتمالاً مؤثرتر واقع مي شود.

استفاده از هيدروکورتيزون

به نظر دکتر « جروم ليث » اگر تنها چند کهير بر روي پوستتان ظاهر شده، يک کرم هيدروکورتيزون که مستقيماً بر روي کهيرها ماليده مي شود مي تواند براي مدتي خارش را متوقف سازد.(2)

داروهاي گياهي را به کمک بطلبيد

دم کردن برگ و چوبه ي توسکاي قرمز در چاي غليظ به رفع کهير کمک مي کنند. اين محلول را به موضع بماليد. مي توان چند قاشق غذا خوري از اين محلول را تناول کرد. اين کار را تا رفع کهير تکرار نماييد. توسکاي قرمز حاوي تانن قابض است. برگ گل تاجريزي سياه هم ممکن است مؤثر باشد. برگ ها را شسته و بجوشانيد. سپس مانند ضمادي بر روي کهيرها بماليد.

به خاطر داشته باشيد که کمي پيشگيري بهتر از کلي درمان است

دکتر « ليث » مي گويد: « عوامل بيشماري موجب بروز کهير مي گردند. بايد هشيار باشيد و اين عوامل را پيدا کنيد. برخي از شايع ترين علل بروز کهير عبارتند از: داروها، غذاها، سرما، نيش و گزش حشرات، گياهان و هيجانات، پس از پي بردن به علل سعي کنيد در معرض آن ها قرار نگيريد. اگر مي دانيد عاملي مي تواند منجر به بروز کهير شود قبل از قرار گرفتن در معرض آن آنتي هيستامين مصرف نماييد؛ شايد بدين ترتيب از بروز کهير پيشگيري شود ».

روشي متفاوت

طبيعت را لمس کنيد

براي آن عده که مايلند روش متفاوتي را امتحان کنند راه هاي زير را توصيه مي کنيم.

چاي بنوشيد و منتظر نتيجه شويد

اگر گمان مي کنيد که هيجانات سبب بروز کهير مي شوند، چنانچه مايل به مصرف داروهاي شيميايي خوراکي نظير آنتي هيستامين نيستيد مي توانيد نوعي چاي گياهي آرام کننده اعصاب بنوشيد. دکتر« توماس اسکوئي ير » مصرف چاي نعناع يا گل ساعت را توصيه مي کند. چاي بابونه، سنبل طيب و قطرم گربه اي(3) از ديگر چاي هاي گياهي تسکين دهنده مي باشند.

ضماد يا خمير تهيه کنيد

دستورهاي گياهي معمولاً از برگ کوبيده شده ي گياه علف نخودي(4) (يا دانه ي مرغ) جهت درمان خارش پوست نام مي برند. بعضي از مردم خميري متشکل از آب و کرم تار تار (5) براي ماليدن بر روي کهيرها درست مي کنند و آن را روي موضع قرار مي دهند تا زماني که خشک و خرد شده و از پوست جدا گردد.

فشار بدهيد

« مايکل بليت » مي گويد: « نتيجه ي فوري و موفقّي از وارد آوردن فشار بر روي نقاط خاصي جهت رهايي يافتن از کهير بدست آورده است. نقطه اي واقع در 3 سانتي متري نقطه مياني ماهيچه ي ذوزنقه اي پشت (حد فاصل گردن و شانه) را عميقاً بفشاريد. اگر با وارد کردن فشار قدري درد احساس نکنيد، يعني نقطه ي مورد نظر را نيافته ايد ».

هشدار پزشکي

منطقه ي خطر

کهير از طريق مسدود کردن راه هاي تنفسي ممکن است باعث مرگ شود. در صورت بروز کهير در دهان و گلو سريعاً با بخش فوريت هاي پزشکي تماس حاصل نماييد. چنانچه مي دانيد بدن شما چنين واکنشي نشان خواهد داد بايد تحت نظر پزشک بوده و دسترسي فوري به اپي نفرين داشته باشيد. افرادي که به کهير مزمن (طولاني تر از 6هفته) و يا کهير حاد و شديد دچار مي شوند بايد به پزشک مراجعه نمايند.

پي نوشت ها :

1. داروهاي فوق با نام هاي کرم کالامين - د و پماد اکسيد دوزنگ در ايران موجود است. «ويراستار پزشکي»
2. در صورت وسيع بودن ضايعات اين درمان توصيه نمي شود چون سبب جذب دارو از پوست شده و مي تواند عوارض ايجاد کند. «ويراستار پزشکي»
3. Catnip.
4. Chickweed.
5. Tartar cream.

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.