کبودي دور چشم

آيا کبودي دور چشمتان باعث آزار شما مي شود؟ چقدر شانس آورديد که چشمتان در اوايل قرن نوزده کبود نشد. سال ها پيش، براي رفع کبودي و مکيدن خون اطراف چشم، از زالو استفاده مي کردند. درمان کبودي چشم با زالو، با علاقه
دوشنبه، 13 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کبودي دور چشم
 کبودي دور چشم

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

5 روش براي رفع کبودي دور چشم

آيا کبودي دور چشمتان باعث آزار شما مي شود؟ چقدر شانس آورديد که چشمتان در اوايل قرن نوزده کبود نشد. سال ها پيش، براي رفع کبودي و مکيدن خون اطراف چشم، از زالو استفاده مي کردند. درمان کبودي چشم با زالو، با علاقه مند شدن مردم به درمان کبودي چشم به کمک احشام به جاي زالو، به تدريج منسوخ شد. قصابي به نام « جيمي » مي گويد: « پدرم هميشه براي رفع کبودي دور چشم، از گوشت کبابي استفاده مي کرد. وقتي که بچه بودم، دور چشمم زياد کبود مي شد و پدرم که قصاب بود، هميشه يک تکه گوشت کبابي روي چشم هايم مي گذاشت و واقعاً هم مؤثر بود ». خدا را شکر که امروز پزشکان براي کبودي دو چشم ديگر از زالو استفاده نمي کنند. در ضمن لازم به هدر دادن گوشت کبابي هم نيست. بهترين و مؤثرترين روش هاي درماني کبودي چشم، بسيار ساده تر از آنند که تصور مي کنيد. اين روش ها به قرار زيرند:
- کمپرس چشم با يخ
ايده ي پدر « جيمي » درست بود، اما آنچه باعث رفع کبودي چشم مي شود، خود گوشت نيست. بلکه خنکي آن باعث برطرف شدن کبودي مي گردد. در حقيقت اگر يک فرد گياهخوار هم يک تکه کاهوي سرد و يخ زده را روي چشم خود بگذارد، همان نتيجه را خواهد گرفت. سرما به دو روش عمل مي کند. اول اينکه باعث کم شدن ورم شده و ديگر آن که رگ هاي خوني را منقبض مي کند. که اين مسأله از خونريزي داخلي کاسته و در نتيجه کبودي هم کم مي شود. دکتر « جک جفرز » استفاده از يخ ظرف 24تا48 ساعت نخست را توصيه مي کند.
وي مي گويد: « اگر چشم ها در نتيجه ي تورم شديد بسته شده باشند، طي روز اول بايد هر دو ساعت يک بار، ده دقيقه يخ بر روي چشم گذاشت. براي اين کار مقداري يخ خرد شده را در کيسه پلاستيکي بريزيد و آن را روي پيشاني قرار دهيد. با اين کار مانع از وارد آمدن فشار مستقيم به چشم مي شويد ».
- روش آقاي تاي سون « مايک تاي سون » قهرمان بوکس، تاکنون دفعات زيادي به کبودي دور چشم دچار شده است. يکي از پزشکان که حريفان « تاي سون » را معاينه مي کرد مي گويد: « مربيان بوکس براي رفع کبودي اطراف چشم، روش خاصي دارند که شما نيز مي توانيد خارج از تشک بوکس آن را به کار گيريد ». دکتر « ديو اسميت » که تاکنون اين روش را بر روي بيش از 300 نفر آزموده است مي گويد: « مربيان بوکس از يک وسيله ي کوچک اتومانند، بر روي چشم بوکس باز استفاده مي کنند. اين جسم فلزي فوق العاده سرد است و براي کنترل فوري خونريزي و به حداقل رساندن تورم، مورد استفاده واقع مي شود. شما هم مي توانيد از اين روش با گذاشتن متناوب يک قوطي نوشابه سرد (به مدت 5تا10دقيقه هر 15دقيقه يکبار) کمک بگيريد. البته قبل از استفاده، از تميز بودن قوطي نوشابه اطمينان حاصل کنيد. سپس آن را به آرامي و نه با فشار مقابل گونه - نه روي چشم - نگه داريد. مراقب باشيد که به کره چشم فشار وارد نيايد ».
- از اين تغيير رنگ لذت ببريد!
تا زماني که بافت هاي اطراف چشم کبودند کار زيادي به جز کنترل تورم چشم نمي توان انجام داد. حتي با آرايش کردن هم نمي توان کبودي چشم را به طور کامل مخفي نمود.
در بيشتر مواقع کبودي چشم تا يک هفته به طول مي کشد و رنگ بافت هاي اطراف چشم در اين مدت دايماً تغيير مي کند. رنگ دور چشم در ابتدا و پس از وارد شدن ضربه، سياه مي شود. سپس هنگامي که چشم به تدريج بهبود مي يابد، بافت هاي اطراف چشم به رنگ سبز و پس از آن به رنگ زرد متمايل مي شوند و در نهايت پوست به رنگ طبيعي خود باز مي گردد و کبودي به کلي برطرف مي شود.
- از مصرف آسپيرين پرهيز کنيد
آسپيرين ممکن است حامل خبرهاي بدي براي فرد با چشم کبود باشد و در اين موارد، توسط پزشکان بيشتر، استامينوفن تجويز مي شود. آسپيرين يک داروي ضد انعقاد خون است. يعني مانع از لخته شدن خون مي گردد. در صورت مصرف اين دارو، بيمار مشکل بيشتري براي کنترل خون ريزي که مسبب تغيير رنگ است خواهد داشت و ممکن است کبودي بزرگ تر شود. در صورتي که فرد مبتلا، نياز به تسکين درد داشته باشد، استفاده از استامينوفن مناسب است.
- لطفاً فين نکنيد
اگر ضربه ي بسيار شديدي به چشم وارد شده (ضربه اي شديدتر از اصابت در به چشم) فين کردن و تخليه ي بيني منجر به تورم شديد صورت خواهد شد. در مواقعي که ضربه باعث شکسته شدن استخوان کاسه ي چشم مي شود فين کردن هوا را با فشار از سينوس مجاور چشم به سمت کاسه ي چشم مي راند. اين هوا وارد فضاي زير پوست مي شود و بر تورم پلک ها مي افزايد. به علاوه تجمع هوا در زير پوست احتمال ابتلا به عفونت را افزايش مي دهد.

هشدار پزشکي

- وضعيت ديدتان چطور است؟
در مورد کبودي چشم بايد گفت که هر زمان در ديدن مشکل داشتيد مراجعه به پزشک ضروري است!
چنانچه دچار اختلال ديد، درد چشم، درد بيني يا ديد لرزان و حرکت موجي اشيا در ميدان ديد شديد حتماً به پزشک مراجعه کنيد. اين که ظاهر چشمانتان چگونه به نظر مي رسند چندان مهم نيست، مهم آن است که از ديد شما اشيا چگونه به نظر مي رسند.

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.