همجنس گرايي

همجنس خواهي در همه ي فرهنگها وجود دارد. با وجود اين مفهوم «شخص همجنس خواه» کسي که آشکارا از لحاظ سليقه جنسي اش از اکثريت جمعيت جدا گرديده- مفهوم نسبتاً جديدي است. پيش از قرن هجدهم به نظر نمي رسد که
پنجشنبه، 16 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همجنس گرايي
همجنس گرايي

 

نويسنده: آنتوني گيدنز
مترجم: منوچهر صبوري





 

همجنس خواهي در همه ي فرهنگها وجود دارد. با وجود اين مفهوم «شخص همجنس خواه»(1)- کسي که آشکارا از لحاظ سليقه جنسي اش از اکثريت جمعيت جدا گرديده- مفهوم نسبتاً جديدي است. پيش از قرن هجدهم به نظر نمي رسد که اين مفهوم وجود داشته است. عمل لواط توسط مقامات کليسا و قانون محکوم گرديده بود؛ در انگلستان و چندين کشور ديگر مجازات مرگ براي آن تعيين شده بود. اما لواط به طور اخص به عنوان يک تخلف همجنس خواهانه تعريف نگرديده بود. اين عمل به روابط بين مردان و زنان، مردان و حيوانات و نيز مردان در بين خودشان تطبيق مي کرد. اصطلاح «همجنس خواهي»(2) در دهه ي 1860 ابداع گرديد، و از آن پس همجنس خواهان بيش از پيش به عنوان نوع جداگانه اي از افراد که داراي انحراف جنسي خاصي هستند در نظر گرفته شدند. (Weeks, 1986) کاربرد اصطلاح «زن همجنس خواه»(3) اندکي بعد از اين زمان آغاز مي گردد.
مجازات مرگ براي «اعمال غيرطبيعي»(4) در ايالات متحده آمريکا پس از استقلال و در اروپا در اواخر قرن هجدهم و اوايل قرن نوزدهم لغو گرديد. (Greenberg & Bystryn, 1984; Katz, 1976; Hyde, 1970) اما، تقريباً تا چند دهه پيش در بريتانيا و تقريباً همه ي کشورهاي ديگر غربي همجنس خواهي همچنان عملي تبهکارانه به شمار مي رفت.

پي‌نوشت‌ها:

1. homosexual person
2. homosexuality
3. lesbian
4. unnatural acts

منبع مقاله :
گيدنز، آنتوني، (1376)، جامعه شناسي، ترجمه ي منوچهر صبوري، تهران: نشر ني، چاپ بيست و هفتم: 1391.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.