اندومتريوز

سال هاست که درد مثل دزد خانگي در اوقات روزانه ي شما پيش رفته و زمان، آرامش ذهني و شادي را از شما مي دزدد. قسمت پايين کمر شما، بيشتر روزها بدون هيچ دليل واضحي درد مي کند. حرکات روده و مقاربت جنسي همراه با
شنبه، 18 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اندومتريوز
اندومتريوز

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

14روش درماني اندومتريوز

سال هاست که درد مثل دزد خانگي در اوقات روزانه ي شما پيش رفته و زمان، آرامش ذهني و شادي را از شما مي دزدد. قسمت پايين کمر شما، بيشتر روزها بدون هيچ دليل واضحي درد مي کند. حرکات روده و مقاربت جنسي همراه با درد است. گرفتگي عضلاني شديد در روزهاي اول و دوم قاعدگي، شما را بر آن مي دارد تا مثل مار به خود بپيچيد. دکتر متخصص زنان، اين مسأله را که به طور تدريجي شما را آزار مي دهد، اندومتريوز (1) مي نامد. بافت اندومتر که داخل رخم را پوشانده و هر ماه با شروع دوران قاعدگي بيرون ريخته مي شود، در خارج از رحم و روي تخمدان ها، اطراف لوله هاي رحم يا در امتداد ليگامان هايي که نگه دارنده ي رحم مي باشند، رشد مي کند. هنگامي که اين بافت در نقاط فوق قرار گرفت، زخم هاي عنکبوتي شکل ايجاد کرده و به بافت هاي داخلي ريشه مي دواند. آن گاه مانند اندومتريوز معمولي در مدت قاعدگي، تورم و خونريزي مي کند و ترشحي دارد که نمي تواند از بدن خارج شود و ممکن است موجب التهاب و زخم شود. شايد دکتر شما براي کنترل اندومتريوز، مبادرت به انجام يکي از چند روش پزشکي کند. در اين فاصله کارهايي مي توانيد انجام دهيد که کمتر احساس ناراحتي کنيد.
- پيامدهاي بارداري
پزشکان مي گويند که بارداري و شيردهي، عامل تغييرات هورموني در زنان داراي اندومتريوز شناخته شده اند و مي توانند بعضي از علايم اين بيماري دردناک رحم را براي مدتي پايان ببخشند. با اين حال مطالعات نشان مي دهد که زنان داراي اندومتريوز (نسبت به زنان سالم ديگر) استعداد بيشتري براي ناباروري دارند. زناني که آبستن مي شوند احتمال بيشتري براي دچار شدن به سقط يا حاملگي نابه جا (خارج از رحم) دارند. حتي با وجود محو شدن احتمالي علايم اندومتريوز در خلال بارداري، پس از تولد نوزاد، اغلب اين علايم عود مي کنند.
- ديگران را در درد خود سهيم کنيد
«مري سين» مي گويد: «بعضي مواقع همين که مي شنويد بقيه هم درد شما را دارند، فايده بخش است. اين مسأله مي تواند يک منبع اطلاعاتي نيز به شمار رود. هيچ وقت همه چيز براي شخص هماهنگ نمي شود. ولي مي توان براي به دست آوردن آن تلاش کرد. برخي از زنان مي گويند: «آن مسکن را مصرف کرديم و به راستي کار خود را کرد». «مري لوبالوگ» مي گويد: «شما بايد از بيماري خود خيلي چيزها بدانيد. اگر فقط به دکتر خود متکي باشيد کار زيادي از پيش نمي بريد. زناني موفق خواهند بود که خودشان به دنبال راه حل باشند». «سين» ادامه مي دهد: «زناني که به واسطه ي اندومتريوز داراي مشکل ناباروري مي باشند ممکن است، به کمک بيشتري از طرف گروه مشاوران ناباروران نياز داشته باشند».
- روزانه ي ثبت کنيد
«رکي ايوانز» که داراي اندومتريوز مي باشد، مي گويد: «زمان هاي شروع قاعدگي خود را ثبت کنيد و توجه داشته باشيد که چه زماني علايم شما وخيم تر و چه زماني قابل صرف نظر است. رژيم غذايي و فعاليت خود را نيز زير نظر داشته باشيد. سپس ميزان تأثير نحوه ي خوردن و ورزش را بر قاعدگي خود تحت نظر بگيريد». شما با پرهيز از چيزهايي که برايتان دردناک است و با مشاهده ي آنچه احساس شما را بهتر مي کند، مي توانيد مشکل خود را تحت کنترل درآوريد.
- مانع ترشح پروستا گلاندين شويد
دکتر «کامران نزهت»، مي گويد: «يکي از علل گرفتگي عضلاني، به ويژه در هنگام قاعدگي، توليد پروستا گلاندين بيش از حد در بدن است». پروستا گلاندين يکي از هورمون هاي اندومتريوز مي باشد و با وارد کردن فشار بر عضلات رحم، آن ها را بيش از حد تحريک مي کند. تا بيشتر فعاليت داشته باشند. مانند هر عضله اي که فعاليت بيش از حد دارد، رحم نيز دچار گرفتگي مي شود.
آسپيرين - يکي از داروهاي ضد التهاب - ممکن است اين گرفتگي عضلاني را آرام کند. اما بهترين مسکن ايبوپروفن است که يک داروي ضد پروستا گلاندين مي باشد. دو قرص را همزمان مصرف کنيد.
- ماهي زياد بخوريد
دکتر «نزهت» توصيه مي کند که يک ضد پروستا گلاندين طبيعي به همراه ماهي به رژيم غذايي خود بيفزاييد. در ماهي اسيدهاي چرب امگا - 3 وجود دارد که مانع توليد پروستا گلاندين مي شود.
- از گرما بهره بگيريد
«سين» مي گويد: «برخي از داروهاي سنتي گرفتگي عضلاني دوران قاعدگي و کمر درد، تسکين بخش زنان مبتلا به اندومتريوز خواهند بود. استراحت در بستر، حرارت مربوط يا يک تشک حرارتي و نوشيدني هاي گرم، براي آرام شدن گرفتگي هاي عضلاني ناحيه ي شکم مؤثر هستند».
- از يک کيسه ي يخ استفاده کنيد
«سين» مي افزايد «اگر گرما مؤثر نبود، شايد از آن دسته زناني باشيد که سرما، مايه ي آرامش شماست. کيسه ي يخ را روي ناحيه ي پايين شکم خود قرار دهيد».
- براي رهايي از درد ورزش کنيد
ورزش ميزان استروژن را کاهش مي دهد. کاهش استروژن مي تواند رشد اندومتريوز را کند. ورزش هم چنين توليد اندورفين ها را که موادي طبيعي براي جلوگيري از درد مي باشند، بالا مي برد.
به ورزش هاي ملايمي مانند پياده روي بپردازيد. زيرا ورزش هاي ناموزون ممکن است پيوندها و بافت زخمي را بکشند. «نانسي فلچر» که در سال 1980 مبتلا به اندومتريوز تشخيص داده شد. روزانه 2 کيلومتر پياده روي مي کند و هفته اي 3 روز حدود 4 کيلومتر مي دود. او حس مي کند که ورزش توأم با نگاهي مثبت به زندگي، مي تواند علايم بيماري او را از بين ببرد.
- کافئين مصرف نکنيد
طبق گفته ي دکتر «نزهت» به نظر مي رسد که کافئين موجود در آب معدني گازدار، چاي يا قهوه، درد را در برخي از زنان حادتر کند. او به اين قبيل از زنان پرهيز از مصرف کافئين را توصيه مي کند.
- آسوده خاطرباشيد
دکتر«نزهت» مي گويد: «عدم ايجاد مانع در روند جريان قاعدگي مي تواند جهت جلوگيري از ايجاد اندومتريوز، مفيد باشد. ممکن است تامپون مانند يک چوب پنبه عمل کرده و با بستن مهبل به گرفتگي جريان قاعدگي کمک کند. بهتر است به جاي تامپون از نوار بهداشتي استفاده شود. به ويژه اگر مهبل باريک يا سوراخ آن کوچک باشد».
- موقعيت خود را عوض کنيد
زنان مبتلا به اندومتريوز ممکن است داراي رحمي پايين افتاده نيز باشند و اغلب هنگام مقاربت جنسي احساس درد کنند. دکتر «نزهت» مي گويد: «هنگام مقاربت جنسي، آلت تناسلي مرد به رحم و رشته هاي اعصاب فشار مي آورد». او مي گويد: «براي حل اين مشکل موقعيت هاي جديدي را امتحان کنيد». در موقعيت پيشنهادي او که امکان نفوذ آلت تناسلي بدون درد فراهم مي شود، مرد در پشت زن و بر روي زانوهايش ايستاده و زن در اين حال بر روي دست ها و زانوهايش قرار مي گيرد. (يعني در حالت چهار دست و پا).
- از يک چرب کننده ي طبيعي استفاده کنيد
دکتر«نزهت» مي گويد: «براي از بين بردن درد در حين مقاربت جنسي، استفاده از چرب کننده ضرورت دارد. زناني که براي باردار شدن دوران سختي را مي گذرانند، (مشکل بسياري از مبتلايان به اندومتريوز) بجاي وازلين بايد از سفيده ي تخم مرغ استفاده کنند». وي مي گويد: «وازلين مي تواند اسپرم را بکشد ولي سفيده ي تخم مرغ چنين نيست. سفيده ي تخم مرغ مي تواند اسپرم را به سمت تخمک هدايت کند».

روشي متفاوت

- يک توصيه چيني
«کي ايوانز» يک روان درمان گر و از جمله افراد مبتلا به اين بيماري، مي گويد: «به گفته ي برخي از زنان، روش درماني چيني مي تواند علايم دردناک اندومتريوز را تسکين ببخشد. اين روش موکسي باسيون نام دارد و نحوه ي کار آن در اينجا آمده است. چوب هاي موکسا - گياه موگ که به طور درهم تنيده اي، مانند يک سيگار برگ چوبي لوله مي شود- از يک طرف مي سوزد تا در اثر گرما نور توليد کند. آن گاه چوب برگ دار سفيد و در حال سوختن، نزديک نقاط ماساژ درماني طب فشاري که با قسمت هاي دردناک ارتباط دارد، نگه داشته مي شود و تا صورتي شدن پوست و احساس داغي اين عمل ادامه پيدا مي کند. اما بايد مراقب بود که پوست نسوزد». به نقل از زناني که از اين روش درمان استفاده کرده اند، ساعت ها وقت لازم است تا بهبودي حاصل شود. «ايوانز» مي گويد: «قبل از اين که روش مذکور را امتحان کنيد، بايد ياد بگيريد که چوب هاي موکسا را در کجا قرار دهيد و چگونه به طور مناسب از آن ها استفاده کنيد. يک متخصص درمان با ماساژ و طب سوزني مي تواند در خصوص دستيابي به دستورالعمل صحيح اطلاعات مناسبي به شما بدهد».
- وقتي درد مي گيرد فشارش دهيد
ماساژ درماني طب سوزني بدون دارو درد را تسکين مي دهد. اين مسأله براي «سوزان آندرسون» حائز اهميت مي باشد. با شروع درد، دو نقطه وجود دارند که او براي تسکين، فشارشان مي دهد. «آندرسون» مي گويد: «يک نقطه روي پاي شما حدود 5 سانتي متر بالاتر از مچ قرار دارد. نقطه ي ديگر فشار، محل تماس استخوان هاي شست و انگشت اشاره ي شماست. آنجا را تا حد ممکن محکم فشار دهيد».

پي نوشت :

1. کاسته شدن بافت لايه ي دروني رحم در نقاط مختلف بدن. «ويراستار پزشکي»

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
درعالم قیامت بین اهل بهشت با اهل جهنم چند نوع گفتگو وجود دارد ؟
درعالم قیامت بین اهل بهشت با اهل جهنم چند نوع گفتگو وجود دارد ؟
نحوه کاشت و نگهداری از گل پیله آ میکروفیلا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پیله آ میکروفیلا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل خفاش: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل خفاش: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
play_arrow
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
play_arrow
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
play_arrow
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی
play_arrow
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی