بوي دهان

تازه ناهار خورده ايد و در حال انجام مصاحبه براي بدست آوردن شغل مهمي هستيد. با اطمينان در حال سپري کردن مصاحبه اي و همه چيز به خوبي پيش مي رود. پاسخ هاي سؤالات مصاحبه کننده به آرامي از دهانتان خارج مي شوند.
شنبه، 18 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بوي دهان
 بوي دهان

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

16روش غلبه بر بوي دهان

تازه ناهار خورده ايد و در حال انجام مصاحبه براي بدست آوردن شغل مهمي هستيد. با اطمينان در حال سپري کردن مصاحبه اي و همه چيز به خوبي پيش مي رود. پاسخ هاي سؤالات مصاحبه کننده به آرامي از دهانتان خارج مي شوند. بعد به اتفاق مصاحبه کننده مي خنديد. به يکديگر لبخند مي زنيد. زبان بدن شما مي گويد که دروضعيت آرام و راحتي هستيد و اعتماد به نفس کامل داريد. با خود فکر مي کنيد: اين شغل را به دست آوردم.
حالا وقت آن رسيده که برخيزيد. با مصاحبه کننده دست بدهيد و بگوييد: «از مصاحبت شما خوشوقت شدم و مشتاقانه چشم انتظار پاسخ شما هستم».
- اُهوا
مصاحبه کننده کمي تظاهر مي کند. لب بالايش جمع و جور مي شود. لبخند خشک و کوتاهي مي زند و خود مي توانيد ببينيد که يک جاي کار خراب شده. بله. او مورد حمله ي بوي دهان شما واقع شده است. نمي خواستيد اين طور شود. آيا به خاطر نوع غذايتان اين اتفاق افتاد؟ شايد. اما شايد هم به ناهاري که ديروز خورديد مربوط بود. براي آنکه علت را دريابيد و از وقوع دوباره چنين لحظات شرم آوري پيشگيري کنيد، به خواندن اين فصل ادامه دهيد.
- نخوردن گياهان خانواده ي سير براي ناهار
عطر و طعم غذاهاي پرادويه تا مدت زيادي پس از اتمام ميهماني بجاي مي ماند. ادويه جات تمايل به ماند در بدن و انتشار مجدد دارند و اين کار از طريق روغن هاي ساده اي که در دهان بجاي مي مانند، ممکن مي شود. بوي اين غذاها بسته به اينکه چه مقدار مصرف شوند و البته صرف نظر از اين که چند بار مسواک بزنيد، تا 24ساعت در دهان باقي مي ماند. غذاهايي که بايد در مواقع ضروري از آن ها پرهيز نمود عبارتند از: پياز، فلفل تند و سير.
- خوردن گوشت پخته شده ي حاضري
در فرصتي ديگر گوشت هاي پخته شده ي آماده مصرف نظير سالامي (1)، پاسترامي (2) و پيروني (3) که در فروشگاه ها عرضه مي شوند. نيز تا مدتي پس از مصرف، چربي از خود بجاي مي گذارند. اگر موقعيتي در پيش رو داريد که لازم است دهانتان خوشبو باشد، از خوردن اين قبيل گوشت ها 24ساعت قبل از آن که آن ها بجاي شما با فرد مقابل صحبت کنند و بر قضاوت او تأثير گذارند، اجتناب نماييد.
- بگوييد "لطفاً پنير نه!"
پنيرهاي کامِمبرت (4)، رکفورت (5) و پنير آبي (6) بنا به دليل معقولي قوي ناميده مي شوند - اين پنيرها مهار نفس شما را در دست گرفته و به آن اجازه خروج نمي دهند. ساير محصولات لبني نيز مي تواند داراي همين خاصيت باشند.
- ماهي نخوريد
برخي از ماهي ها مانند ماهي کولي که بر روي پيتزا ريخته مي شود يا حتي ماهي تن که در کيف خود قرار مي دهيد ممکن است اثر ماندگار از خود به جاي گذارند.
- آب بنوشيد
قهوه، آبجو، شراب و ويسکي در صدر فهرست نوشيدني هاي آزاردهنده قرار دارند. هر يک از اين مايعات آثاري به جاي مي گذارند که به پلاک هاي موجود در دهان مي چسبند و به سيستم هاضمه ي شما نفوذ مي کنند.
- يک مسواک همراه خود داشته باشيد
بعضي از بوها - بطور موقت يا دايم - با مسواک زدن بلافاصله پس از غذا قابل حذفند. علت اصلي بوي بد دهان چسبيدن لايه ي نرم و چسبنده اي متشکل از باکتري هاي زنده و مرده و بر روي دندان ها و لثه هاست. به اين لايه ي نازک پلاک گفته مي شود. در هر لحظه 50 تريليون از اين ارگانيسم هاي ميکروسکوپي در دهان موجودند. اين موجودات در هر کنج تاريخ قرار گرفته و از هر لقمه غذايي که از لب ها گذاشته و وارد دهان مي شود تغذيه مي کنند و به مقدار کمي موجب جذب بو مي شوند و از سوي ديگر بوي کمي از خود منتشر مي کنند. با نفس کشيدن شما باکتري ها هم تنفس کرده و بو را انتشار مي دهند.
بنابراين پس از خوردن هر وعده ي غذا، اين پلاک ها را با مسواک زدن از دهان دور کنيد و خود را لااقل تا حدودي از اين مشکل برهانيد.
- شستشوي دهان
هنگامي که مسواک زدن برايتان مقدور نيست مي توانيد دهان را بشوييد. پس از غذا به دستشويي برويد. دهان را پر از آب کنيد. آن را در دهان بچرخانيد و بوي غذا را بدين وسيله از دهان دور سازيد. بديهي است که پس از شستشوي دهان لازم است آب را از دهان خارج نماييد.
- خوردن سه وعده غذا در روز
گاهي علت بوي دهان غذا نخوردن است. يکي از اثرات جانبي روزه داري يا رژيم هاي نامناسب بوي بد دهان است.
- چرخاندن آب در دهان و فرو بردن آن
گاهي در رستوان هستيد و به مسواک و نخ دندان دسترسي نداريد. در ضمن نمي توانيد ميز را ترک کنيد. پس يک جرعه آب از ليوان خود بنوشيد و آن را در دهان بچرخانيد و سپس ذرات غذاي بالقوه مزاحم را ببلعيد.
- غرغره کردن با محلول هاي دهان شويه ي نعناعي
اگر لازم است 20 دقيقه از بوي دهان رهايي يابيد، شستشوي دهان با يک محلول دهان شويه بسيار مؤثر است. اما هنگامي که اين 20دقيقه سپري مي شود اثر سحرآميز محلول مانند کالسکه ي سيندرلا ناپديد مي شود و دوباره مجبور مي شويد هنگام صحبت کردن پشت دست خود پنهان شويد.
- از دهان شويه هاي رنگين و معطر استفاده نمائيد
دهان شويه هاي با طعم عنبر و دهان شويه هاي دارويي معطر محتوي روغن هاي ساده نظير آويشن، اوکاليپتوس، نعناع، آمرودي کوچک، به انضمام سديم بنزوات يا اسيد بنروييک هستند. دهان شويه هاي قرمز رنگ و تند ممکن است حاوي ترکيبات روي باشند. هر دو نوع محلول، مواد بودار تند شده توسط باکتري ها را خنثي مي کنند.
- جويدن قرص يا آدامس نعناع
قرص يا آدامس نعناعي هم مانند دهان شويه براي يک مصاحبه ي کوتاه، نشستن در مجاورت ديگران و يک قرار ملاقات کوتاه مفيدند.
- برخي ادويه ها خوبند
گياهان و ادويه هاي خاصي که در آشپزخانه يافت مي شوند، خوشبو کننده هايي طبيعي هستند. يک کيسه ي کوچک ميخک، رازيانه يا تخم باديان رومي جهت جويدن پس از مصرف غذاهاي بو دار در منزل نگهداري کنيد.
- مسواک زدن زبان
دکتر «شاپيرا» مي گويد: «بيشتر مردم زبان خود را ناديده مي گيرند. زبان از پرزهاي مو مانند ظريفي پوشيده شده که زيرميکروسکوپ مانند جنگلي از قارچ ديده مي شوند. زيرا کلاهک قارچ ها جايگاهي براي به دام انداختن پلاک و برخي چيزهاي ديگري که مي خوريم وجود دارد و همين مسأله موجب بو گرفتن دهان مي شود». توصيه ي او چيست؟ هنگام مسواک زدن به آرامي روي زبان خود را نيز مسواک کنيد. اجازه ندهيد باکتري ها و خرده هاي غذا با ماندن روي زبان موجب توليد بوي بد شوند.
- چگونه بوي دهان را آزمايش کنيم؟
بوي دهانتان چقدر بد است؟ اگر دوستي نداريد که حقيقت را به شما بگويد مي توانيد از روش هاي زير براي آزمايش بوي دهان خود بهره جوييد.
- دميدن در دست ها
دست ها را به شکل فنجاني مقابل دهان نگه داريد و با شدت در آن "ها" کنيد. سپس هوي باز دم را ببوييد. اگر بو به نظرتان زننده آمد مطمئن باشيد که براي ديگران کشنده است.
- نخ دندان
نه به منظور تميز کردن دندان ها - هرچند اين کار هم بسيار مفيد است - بلکه براي آن که بفهميد دهانتان چقدر بو مي دهد نخ دندان را به آرامي بين دندان ها قرار دهيد و سپس آن را خارج کرده و ببوييد. اگر نخ دندان نامطبوعي بدهد بدان معناست که از دهان شما هم بوي بدي استشمام مي شود.

هشدار پزشکي

- بوي بد دهان ممکن است حالي از يک مشکل جدي باشد
0 استمرار و تداوم بوي نامطبوع دهان به معني خوردن مقدار زيادي پياز نيست. به گفته ي دکتر «راجرلوين» بوي دهان يکي از علايم بيماري هاي لثه است.
0 هم چنين ممکن است مشکلات مربوط به معده و روده منشأ خروج گازها و بوي نامطبوع از دهان باشند. چنانچه بوي دهان بدون هيچ علت مشخصي بيش از 24ساعت ادامه يابد، بايد به نزديک پزشک رفت.
0 برخي از بيماري هايي که منجر به بوي بد دهان مي شوند عبارتند از: سرطان، سل، سيفيليس، دهيدراسيون (کم شدن آب بدن) و کمبود عنصر روي. بعضي از داروها نظير پني سيلامين و ليتيوم نيز ممکن است موجب بد بو شدن دهان گردند.

پي نوشت ها :

1. کالباس پرادويه داراي گوشت خوک و گاو و يا فقط گاو. «ويراستار پزشکي»
2. گوشت دودي شده ي شانه گاو. «ويراستار پزشکي»
3. نوعي کالباس ادويه دار ايتاليايي. «ويراستار پزشکي»
4. فرآورده ي شمال فرانسه. «ويراستار پزشکي».
5. نام تجاري پنير فرانسوي با طعم تند و داراي کپک آبي خام از شير بز يا گوسفند تهيه مي شود. «ويراستار پزشکي».
6. Blue cheese.

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.