چگونه از آلودگی آب بکاهیم

آلودگی آب یکی از عاجل‌ترین مشکلات زمانه‌ی ما است و نیاز به یافتن راه کاری برای این مشکل به خوبی برجسته‌تر گردیده است. ما در رابطه با حل مشکل آلودگی آب چه می‌توانیم بکنیم و چگونه باید این مشکل را تحت کنترل خود
سه‌شنبه، 28 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه از آلودگی آب بکاهیم
چگونه از آلودگی آب بکاهیم

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
آلودگی آب یکی از عاجل‌ترین مشکلات زمانه‌ی ما است و نیاز به یافتن راه کاری برای این مشکل به خوبی برجسته‌تر گردیده است. ما در رابطه با حل مشکل آلودگی آب چه می‌توانیم بکنیم و چگونه باید این مشکل را تحت کنترل خود بگیریم؟ برای آشنایی با راه‌هایی جهت متوقف ساختن آلودگی منابع آبی به مطالعه‌ی این مقاله ادامه دهید.

آیا می‌دانستید؟

تنها یک پیمانه از روغن موتور که به آب‌های زیر زمینی نشت می‌کند می‌تواند 250000 گالن آب آشامیدنی را آلوده کند.
دنیا در گیر مشکلات زیادی است که هر کدام از دیگری سخت‌تر و نا گوارتر است. آلودگی زیست محیطی، گرمایش جهانی، جنگل زدایی، و . . . از جمله این مشکلات هستند. شاید فکر کنید آلودگی آب تنها یک مشکل هم چون بقیه‌ی مشکلات است، اما این مشکل می‌تواند ویرانگر بوده و باعث بروز بحران شود. آیا می‌توانید زندگی را بدون آب تصور کتید؟ بدون آب زندگی وجود ندارد. به این خاطر هم که شده ضروری است که شیوه‌های پیش گیری از آلودگی آب شناسایی شوند ـ و مهم‌تر از این، اجرایی گردند. بیایید برخی از این شیوه‌ها را در قسمت بعد مورد بررسی قرار دهیم.

آلودگی آب و اثرات آن

آلودگی آب چیست؟

آلودگی آب به همه‌ی چیزهایی اطلاق می‌شود که ترکیب و خواص فیزیکی، بیو لوژیکی و شیمیایی آب را تغییر می‌دهند. این تأثیرات می‌توانند ناشی از آلوده شدن آب به مواد زیان‌ آور باشند.

اثرات

آلودگی آب علاوه بر این که ما را از آب آشامیدنی سالم محروم می‌سازد هم چنین می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال از طریق آب هم چون اسهال و اسهال خونی شده و در موارد حادتر می‌تواند حتی باعث مرگ و میر شود. تنها انسان‌ها نیستند که از آلودگی آب آسیب می‌بینند. آلودگی آب هم چنین باعث وارد شدن آسیب کلی به اکوسیستم و ارگانیزم‌های گوناگون موجود در اکوسیستم می‌شود. گیاهان، حیوانات، ماهی‌ها و دیگر ارگانیزم‌ها هم تحت تأثیر قرار می‌گیرند ـ با از بین رفتن زیستگاه‌ها یا منابع آبی، گونه‌های بیشتری منقرض می.‌شوند.
تخریب اکوسیستم و ارگانیزم‌های گوناگون آن تأثیر مستقیمی بر نژاد انسان نیز دارد. به همین دلیل است که کسب آگاهی در باره‌ی چگونگی پیش گیری از آلودگی آب دارای اهمیت است.
چگونه از آلودگی آب بکاهیم

گام‌های ساده در راستای پیش گیری از آلودگی آب

پیش گیری و کاهش آلودگی آب تنها وظیفه‌ی دولت و مقامات دولتی نیست. هر فردی باید به نوبه‌ی خود گام‌های مشخصی بر دارد تا آلودگی را کاهش داده یا از بروز آن جلو گیری کند. در حقیقت، چند گام هست که هر فردی می‌تواند و می‌باید بر دارد. برخی از راه‌های پیش گیری از آلودگی آب در این جا ارائه می‌گردند.

صرفه جویی در مصرف آب

این کار تا کنون مهم‌ترین و در عین حال ساده‌ترین راه کاهش آلودگی آب قلمداد گردیده است. اما سؤال این است که چگونه صرفه جویی در مصرف آب باعث کاستن از آلودگی آب می‌شود؟ هر چه بیشتر در مصرف آب صرفه جویی کنید آب کمتری آلوده شده و در نتیجه آب کمتری را باید تصفیه کرد. این امر به نوبه‌ی خود فشار بر منابع را کاهش می‌دهد. صرفه جویی در مصرف آب کار چندان سختی نیست ـ تنها لازم است در این باره آگاهی داشته باشید. با انجام کارهای ساده‌ای هم چون بستن شیر آب هنگام شستن ظروف یا مسواک زدن دندان‌ها، عدم استفاده از ماشین لباس شویی هنگام کم بودن لباس‌ها، و استفاده از زمین‌ شوی یا یک تکه پارچه برای شستن حیاط به جای استفاده از شلنگ آب می‌توانید در مصرف آب صرفه جویی کنید. هنگامی که به راه‌های صرفه جویی فکر می‌کنید چند راه است که می‌توانید انتخاب کنید.

مواظب باشید چه چیزی را دور می‌ریزید

حواستان باشد که چه چیزی را دور می‌ریزید. هیچ وقت نفت، رنگ، آشغال، چربی غذا، و دارو ـ چه داروهای مایع و چه قرص ـ را به درون ظرف شویی یا دست شویی نریزید. این مواد نهایتاً با منابع آبی مخلوط شده و بر میزان آلودگی می‌افزایند. به علاوه، هرگز محصولات بهداشتی را به درون دست شویی نریزید، زیرا این محصولات باعث گرفتگی سیستم فاضلاب شده و می‌توانند در نهایت باعث تخریب ساحل دریاها و رودخانه‌ها شوند. از طریق مشورت با مسئولان مربوطه راهی برای دفع این محصولات بیابید. بسیاری از شهرها دارای سیستم‌های مشخصی هستند که با هدف دفع این نوع زباله‌ها تعبیه شده‌اند. تلاش کنید این سیستم‌ها را پیدا کرده و از آنها بهره بگیرید.
به جز این، در فصل زمستان برای خلاص شدن از شر برف در راه‌ها نمک نپاشید. نمک راه خود را به نزدیک‌ترین پهنه‌ی آبی یافته و باعث مرگ و میر ماهی‌ها می‌شود. یک نکته‌ی مهم دیگر این که فضولات حیوانات خانگی خود را جمع آوری کنید. اگر فضولات این حیوانات به درون سیستم زه کشی آب راه پیدا کنند می‌تواند باعث آلودگی آب شوند.

از اتومبیل خود نگه داری کنید

اتومبیل خود را به طور مرتب سرویس کنید. نشت روغن، مواد شیمیایی، ضد یخ، خنک کننده‌ها، و دیگر مواد خطرناک که از اتومبیل نشت می‌کنند می‌تواند باعث آلودگی ساحل رود خانه‌ها، شاخابه‌ها، و دیگر منابع آبی شده و در نتیجه به آلودگی آب آشامیدنی بیانجامد.
یک کار دیگر که می‌توانید انجام دهید این است که اتومبیل خود را برای سرویس نزد یک مرکز سرویس اتومبیل ببرید. با این کار نه تنها آب را جهت شستشوی اتومبیل به هدر نمی‌دهید بلکه از آلودگی آب هم جلو گیری می‌کنید، زیرا مراکز سرویس اتومبیل ملزم هستند که فاضلاب خود را در سیستم لوله کشی فاضلاب تخلیه نکنند.

از هدررفت آب جلو گیری کنید

تا آن جا که ممکن است کف حیاط خود را با سیمان نپوشانید، زیرا در غیر این صورت آبی که برای آبیاری باغچه استفاده می‌شود یا آب باران جذب زمین نمی‌شود. یادتان باشد گیاهان زیادی را در باغچه‌ی خود بکارید. این امر یاعث می‌شود آب جاری جذب زمین شود.

از مواد شیمیایی استفاده نکنید

همه‌ی آفت ‌کش‌ها و کودهایی که در باغچه‌ی خود استفاده می‌کنید هنگامی که با آب مخلوط می‌شوند واقعاً زیان‌ آور و سمی می‌شوند. اساساً این مواد برای مصرف انسان مناسب نیستند. اما این به موضوع چه ربطی دارد؟ این آفت‌ کش‌ها و مواد شیمیایی به درون منابع آب راه می‌یابند و آب را آلوده‌تر می‌کنند. به جای استفاده از این مواد شیمیایی باید ترجیحاً از کودهای طبیعی هم چون کمپوست، کود دامی، و امثال اینها استفاده کرد. به همین منوال، میزان آب مورد نیاز باغچه‌تان را اندازه گیری کنید و سیستم‌های آب‌پاش را تنها جاهایی نصب کنید که به صورت دستی قابل آبیاری نیستند. آبیاری باغچه قبل از طلوع خورشید و بعد از غروب خورشید از تبخیر آب جلو گیری می‌کند و نه تنها تضمین کننده‌ی این موضوع است که باغچه به طور مرتب میزان آب مورد نیازش را دریافت می‌کند بلکه از هدر رفت آب نیز جلو گیری می‌کند.

از محصولات طبیعی استفاده کنید

به جای استفاده از محصولات شیمیایی که باعث آلودگی آب می‌شوند از محصولات طبیعی استفاده کنید که غیر سمی و تجزیه پذیر هستند. استفاده از محصولات غیر سمی تضمین کننده‌ی این موضوع است که کمترین فشار بر منابع آبی وارد می‌شود و این که در هزینه‌های تصفیه‌ی آب صرفه جویی می‌شود. این موضوع در مورد همه‌ی مواد شوینده، صابون‌ها، کودهای شیمیایی و دیگر موادی که با آب تماس پیدا می‌کنند صادق است.

وضع قوانین برای آلودگی صنعتی

در راستای اشاعه‌ی شیوه‌های صحیح دفع زباله‌های صنعتی باید قوانین سخت گیرانه‌ای وضع گردند. هم چنین باید با کسانی که از این قوانین پیروی نمی‌کنند به شدت برخورد شود.

تعبیه‌ی مخازن فاضلاب

یک سیستم مناسب تعبیه کنید که اجرای شیوه‌های مناسب دفع زباله را امکان پذیر می‌سازد و نفوذ زباله‌ها به منابع آبی را غیر ممکن می‌کند. در ارتباط با نگه داری از مخازن فاضلاب و پاکیزه سازی آنها نیز باید روی کرد مشابهی اتخاذ گردد.
تنها هنگامی می‌توان به کاهش آلودگی آب امیدوار بود که گام‌هایی جدی در رابطه با جل وگیری از آلودگی آب بر داشته شوند. محیط زیست خود را بشناسید، از نقش خود در ایمن نگاه داشتن محیط زیست آگاهی یابید و ببینید آیا این کار ارزشش را دارد یا نه. تنها آن هنگام است که یاد می‌گیرید چگونه از آلودگی آب بکاهید و راه خود را با قدرت ادامه دهید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط