قولنج روده (دل پيچه)

دانشمندان قولنج (يا دردهاي حاد و متواتر شکمي) کودکان را اول بار در قرن ششم تعريف و توصيف کردند. امروزه تعريف قولنج کودکان به هيچ وجه براي والدين دشوار نيست. آنان قولنج را چنين توصيف مي کنند: بچه گريه مي کند،
سه‌شنبه، 28 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قولنج روده (دل پيچه)
 قولنج روده (دل پيچه)

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

10روش براي تسکين گريه نوزاد

دانشمندان قولنج (يا دردهاي حاد و متواتر شکمي) کودکان را اول بار در قرن ششم تعريف و توصيف کردند. امروزه تعريف قولنج کودکان به هيچ وجه براي والدين دشوار نيست. آنان قولنج را چنين توصيف مي کنند: بچه گريه مي کند، زانوهايش را خم کرده، به طرف شکم مي برد و به نظر مي آيد از درد شديدي رنج مي برد. ممکن است متعاقب دفع گاز مدتي آرام شود و دوباره گريه را از سر گيرد. اين توصيف طي قرن ها دستخوش تغيير چنداني نشده، هم چنان که در روش هاي درماني آن نيز چندان پيشرفتي حاصل نگرديده است. دردهاي شکمي در اطفال معمولاً با غذا دادن يا تعويض جاي کودک (به دنبال دفع ادرار) تسکين نمي يابند و ممکن است تا ساعت ها ادامه پيدا کنند. اين دردها بيشتر در 4تا6هفته ي اول تولد شايعند وظرف 3تا4ماه بتدريج برطرف مي شوند. اگرچه هيچ يک از روش هاي ارائه شده ي زير درمان قولنج ودردهاي شکمي محسوب نمي شوند. ولي بيشتر آن ها حداقل تا حدودي باعث آرامش خاطر والدين کودک مي گردند. شما هم در صورت تمايل مي توانيد اين روش ها را امتحان نماييد. فراموش نکنيد که اين دردها گذرا هستند و بالاخره برطرف مي شوند. دردهاي شکمي همان طور که يکباره ظاهر مي شوند يکباره نيز ناپديد مي گردند.

طريقه در آغوش گرفتن کودک

نحوه ي در آغوش گرفتن کودک در تخفيف دردهاي شکمي نقش مهمي دارد. بازوي خود را به سمت جلو دراز کنيد به طوري که کف دست رو به بالا قرار گيرد. کودک را روي بازو بگذاريد به نحوي که سينه ي او به سمت پايين، سر او روي کف دست و پاهاي کودک در دو طرف بازوي شما قرار گيرند. با دست ديگر کودک را نگه داريد و به همين حالت کودک را در منزل راه ببريد. مطمئن باشيد اين کار مؤثر واقع خواهد شد.

آروغ زدن

به گفته ي يکي از کارشناسان دست کم برخي از کودکان به دليل تجمع گاز بيشتري نسبت به حد طبيعي در معده سخت تر از کودکان ديگر آروغ مي زنند. پس به حالت قرار گرفتن کودک حين شير خوردن (کودک را به حالت تاق باز قرار دهيد) و آروغ زدن او بلافاصله پس از خوردن شير توجه داشته باشيد. اگر کودک با شيشه شير تغذيه مي شود لازم است پس از خوردن هر يک اونس (30ميلي ليتر) شير آروغ بزند. در ضمن سعي کنيد سرشيشه هاي مختلف را امتحان کنيد و بهترين را انتخاب نماييد. گويي برخي از والدين با خود عهد بسته اند هميشه از يک نوع سرشيشه خاص براي کودکان خود استفاده نمايند.

قطع شير گاو

بسياري از متخصصان کودک معتقدند دردهاي قولنجي کودک ناشي از مصرف شير گاو توسط مادر است. هرچند بررسي هاي اخير وجود چنين رابطه اي را به طور کامل تأييد نمي کنند، ولي به عقيده ي کارشناسان پرهيز از مصرف شير گاو توسط مادر به خصوص در خانواده هايي که سابقه ي آلرژي (حساسيت) شديد وجود دارد ارزش امتحان کردن را دارد. خانم پرستاري به نام «پرايس» در اين باره مي گويد: «من به رابطه ي دردهاي شکمي کودک و مصرف شيرگاو توسط مادر (البته در مورد کودکاني که با شيرمادر تغذيه مي شوند) به شدت معتقدم. توصيه مي کنم اين مادران از مصرف شيرگاو خودداري نمايند و سپس خود نتيجه را مشاهده کنند. اگر تأثير مثبتي مشاهد شد بايد از مصرف آن بپرهيزند و اگر اين پرهيز در تخفيف درد کودک تأثيري نداشت مي توانند به قطع ساير محصولات لبني بپردازند.

کنترل رژيم غذايي

گهگاه اتفاق مي افتد که ناآرامي کودک با خوردن بعضي غذاها توسط مادر پايان مي يابد. مادراني که کودکان خود را با شير خود تغذيه مي کنند بايد همواره به رابطه ي بين غذا و تشديد يا تخفيف دردهاي شکمي کودکشان توجه داشته باشند. برخي از غذاهايي که مشکل ساز به نظر مي رسند عبارتند از: نوشيدني هاي کافيئن دار، شکلات و کاکائو، موز، پرتقال، توت فرنگي و غذاهاي پرادويه.

قنداق کردن

يکي از پرستاران کودک قندان کردن کودک را توصيه مي کند. هم چنين مي توان از کيسه هاي مخصوصي که به پشت مادر بسته مي شود و کودک داخل آن قرار مي گيرد استفاده کرد تا مادر علاوه بر نگهداري و مراقبت از کودک به کارهاي خود نيز رسيدگي نمايد. بنا به دلايلي پيچيدن نوزاد در يک پتوي گرم اثر آرام بخش دارد. در بسياري از فرهنگها اين روش بسيار متداول است و گاهي واقعاً باعث تسکين دردهاي شکمي مي شود. از طرف ديگر با بستن کودک به پشت، تماس فيزيکي کودک با مادر نيز قطع نمي شود.

جاروبرقي به جاي لالايي

هرچند که طبيعت اصلاً صداي جاروبرقي را دوست ندارد اما چنين به نظر مي آيد که نوزادان مبتلا به دردهاي شکمي عاشق صداي جاروبرقي هستند. علم تاکنون قادر به توضيح علت اين مسأله نبوده است. به گفته ي دکتر «گرين» صداي جاروبرقي، کودک مبتلا به درد شکمي را آرام مي کند. برخي از والدين صداي جارو برقي را روي نواري ضبط مي کنند و در مواقع لزوم از آن استفاده مي کنند. برخي ديگر واقعاً شروع به جاروکردن فرش مي کنند با اين اميد که پس از جارو کردن قسمتي از فرش کودک آرام گيرد. خانم «پرايس» روش ديگري را پيشنهاد مي کند. وي مي گويد: «اگر کودک را به جاي پشت به جلو ببنديد و جارو بزنيد اثر صداي جارو دو برابرخواهد شد. و نوزاد مانند چراغي که يکباره خاموش شود آرام مي گيرد».

خشک کن

نوزاد را در صندلي خود بنشانيد و پشت صندلي او را به يک طرف ماشين لباس خشک کن تکيه دهيد به طوري که کودک لرزش و صداي ماشين خشک کن را از طريق صندلي خود احساس کند. باورش مشکل است؟ اين روش را امتحان کنيد و آنگاه خواهيد ديد که کودک حدوداً تا سه ساعت آرام خواهد گرفت زيرا لرزش باعث تسکين دردهاي شکمي حاد مي شود.

شکم کودک را گرم کنيد

يک بطري آب داغ و يا تشکچه حرارتي را روي درجه کم روشن کنيد و روي شکم کودک قرار دهيد. اين روش گاهي مؤثر است. (بطري آب داغ را در يک حوله بپيچيد تا از سوختن نوزاد پيشگيري شود).

ثبت زمان

ثبت زمان هاي دل درد کودک بسيار مفيد است. اغلب اتفاق مي افتد که والدين تصور مي کنند کودک دوساعت ناآرامي کرده و در حالي که واقعاً اين طور نبوده و تنها 45دقيقه ناآرام بوده است. يادداشت کردن اين زمان ها باعث مي شود دريابيد کودک چه مدت گريه مي کند و مهم تر اين که چه عاملي باعث شروع گريه او مي شود.

تاب دادن کودک

استفاده از وسايلي که کودک را تاب مي دهند به قطع گريه کودک کمک مي کند. اين وسايل حداقل کودک را در طول زماني که والدين مشغول صرف غذا هستند آرام نگه مي دارد. تاب هاي خودکار مي توانند تا20دقيقه کودک را آرام نگه دارند.
منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.