خودتان یک ناودان نصب کنید

ناودان‌ها محیط اطراف خانه شما را پاکیزه نگه می‌دارند و آب کثیف را به دور از خانه‌تان هدایت می‌کنند. بنابراین، نصب یک سیستم ناودانی مناسب در محل اقامت‌تان ضروری است. این نوشته دقیقاً به شما می‌گوید که چگونه این کار را انجام دهید.
چهارشنبه، 29 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خودتان یک ناودان نصب کنید
خودتان یک ناودان نصب کنید

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
ناودان‌ها محیط اطراف خانه شما را پاکیزه نگه می‌دارند و آب کثیف را به دور از خانه‌تان هدایت می‌کنند. بنابراین، نصب یک سیستم ناودانی مناسب در محل اقامت‌تان ضروری است. این نوشته دقیقاً به شما می‌گوید که چگونه این کار را انجام دهید.
ناودان باران، که هم چنین به آن آب رو بند نیز می‌گویند، عمدتاً مسئول تخلیه آب باران از سقف خانه یا آپارتمان شما است و نصب صحیح آن امری است ضروری. این کار مانع از ایجاد بوی کثیف آب راکد باران در اطراف‌تان می‌شود و خانه‌تان را تمیز نگاه می‌دارد. نصب و راه اندازی آنها کار دشواری نیست، شما می‌توانید این کار را خودتان انجام دهید. تمام آن چه بدان نیاز دارید، برنامه ریزی مناسب، آگاهی از نحوه انجام کار، و تمام مصالح و مواد مورد نیاز است.
دستور العمل
وسایل مورد نیاز
دستگاه دریل
سر مته‌های آچار پیچ گوشتی
تیغه اره آهن بری
متر
نردبان
پیچ ضد زنگ
چسب سیلیکون
تلمبه‌ی چسب (تفنگ چسب)
گچ خط کشی
تراز نجاری
ریسمان تراز
قطعه‌های ناودانی و اجزاء دیگر آن همانند زانو، لوله‌ی انتهایی، کناره‌ها و مجراهای خروج آب
روش
نقشه
نگاهی به خانه خود بیاندازید و محلی را که می‌خواهید در آنجا آب رو بند یا ناودانی را سرهم کنید، مشخص نمایید. ببینید آیا محلی را انتخاب کرده‌اید که آب باران از پشت بام به طرف آن جاری شده و آب را مستقیماً به جایی دور از خانه‌تان هدایت می‌کند؟
خودتان یک ناودان نصب کنید
محاسبه
طول سقف را اندازه بگیرید، به طوری که بتوانید قطعات ناودانی را تکه کرده و آنها را به طور صحیح در زیر سقف قرار دهید. یک قطعه به طور معمول در حدود 10 فوت (هر فوت معادل 48ر30 سانتی متر است.) طول دارد. با دانستن طول هر قطعه و هم چنین طول لبه پشت بام، شما قادر خواهید بود که تعداد قطعاتی که باید به لبه پشت بام بچسبانید را تعیین کنید. اکنون، نگاهی به نقشه بیاندازید، طوری که بتوانید تعداد قطعات اضافی که برای اتصال به آنها نیاز دارید را برآورد کنید. بعد از هر 20 اینچ (هر اینچ معادل 54ر2 سانتی متر است) یا کمی بیشتر صفحات لچکی (براکت) را نصب کنید تا به درستی وزن بار را در تمام قسمت‌ها پخش کند.

چسباندن اجزاء ناودان

قبل از تثبیت اجزاء، نقطه‌ای حدوداً 5ر0 یا 1 اینچ در زیر لبه پشت بام را علامت گذاری کنید، که با ناودانی فاصله داشته باشد و هم چنین در جهت ناودانی باشد.
ببینید که آیا این نقاط به درستی علامت گذاری شده‌اند. می‌توانید این کار را به کمک ریسمان تراز انجام دهید.
اکنون، گام بعدی تعیین شیب می‌باشد، تا آب بتواند از طریق آن آرام حرکت کند.
شیب را از اولین علامت‌هایی که در انتهای ناودانی گذاشته‌اید، محاسبه نمایید.
علامت گذاری این فاصله را به کمک گچ در امتداد هر دو انتها (ابتدای ناودان تا زمین) انجام دهید.
اکنون، به انتهای ناودانی رفته و اجزاء ناودانی مثل صفحات براکت، گوشه‌ها و غیره را به کمک دستگاه دریل و پیچ گوشتی و چند عدد پیچ ضد زنگ نصب نمایید.
نردبانی برداشته و از آن بالا روید و قطعات صفحات براکت را با کمک اتصال دهنده‌ها به یک دیگر متصل نمایید. مطمئن شوید که قطعاتی که به کمک اره آهن بری بریده‌اید،‌ تنظیم شده باشند.
به منظور جلوگیری از وجود نشتی در‌ لوله‌ها، مقداری چسب سیلیکون را به کمک تفنگ چسب در تمام طول ناودانی بمالید و با چسب آن را درز بندی نمایید. تمام قطعات و اتصالات را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که هیچ چیز شل نباشد.
قطعه‌ی زانو را در زیر خروجی آب ثابت کنید و مجدداً اندازه گیری کرده و ناودانی را برش دهید. آن را در پایین خروجی آب بچسبانید.
در نهایت، پایه‌های صفحات براکتی را به ناودانی بسته تا آن را سر جای خود نگه دارد.
به عنوان پیشنهاد، از فردی در بین اعضای خانواده‌ یا همسایه‌تان کمک بگیرید. انجام کارها توسط خودتان به این معنا نیست که شما باید کار را به تنهایی انجام دهید. به این دلیل که چون بر روی نردبان کار می‌کنید ممکن است گاهی دست‌تان به نقاط دور نرسد. اگر فکر می‌کنید که می‌توانید خودتان به تنهایی این کار را انجام دهید، مطمئن شوید که تمام اقدامات احتیاطی لازم را لحاظ کرده‌اید‌.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.