لارينژيت ( التهاب حنجره )

گويا ناچاريد از خواندن آواز صبحگاهي در زير دوش چشم پوشي کنيد. صدايي که به زحمت از گلويتان خارج مي شود. بيشتر به غارغار يا صداي قورباغه شباهت دارد تا آواز تک خوان. صدايتان را صاف مي کنيد و دوباره آواز را سر
يکشنبه، 2 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لارينژيت ( التهاب حنجره )
 لارينژيت ( التهاب حنجره )

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

16روش بهبود بخش

گويا ناچاريد از خواندن آواز صبحگاهي در زير دوش چشم پوشي کنيد. صدايي که به زحمت از گلويتان خارج مي شود. بيشتر به غارغار يا صداي قورباغه شباهت دارد تا آواز تک خوان. صدايتان را صاف مي کنيد و دوباره آواز را سر مي دهيد. ولي صدايي که از حنجره شما خارج مي شود، به همه چيز شباهت دارد جز آواز و موسيقي و اگر اين وضعيت ادامه يابد، به طور کلي صدايي از گلويتان خارج نخواهد شد. مي خواهيد علت اين مشکل را بدانيد؟ «ارتعاش نامناسب تارهاي صوتي». براي آنکه صداي خارج شده از حنجره واقعاً به صداي خودتان شبيه باشد، لازم است هواي بازدمي هنگام خروج از حنجره - يا همان اتاقکي که اغلب سيب آدم ناميده مي شود - ضمن عبور از تارها يا به عبارت بهتر پرده هاي صوتي، به شکل درست و هميشگي خود خارج شود. اگر به تارها صدمه اي وارد آيد و يا دچار التهاب و تورم شوند، فرم طبيعي محفظه مانند خود را از دست مي دهند. همين امر موجب فرار و گير نيفتادن هوا مي گردد. کوچک ترين تغيير در شکل تارهاي صوتي صداي اصلي فرد را به کلي تغيير مي دهد. تارهاي صوتي از يک سوي ماهيچه در مرکز، لايه هاي مختلف بافت پيوندي و نيز پوشش پوست مانندي به نام غشاي مخاطي (1) تشکيل شده اند. هرگونه تغيير در هر يک از لايه ها مانع از ارتعاش بهينه ي بافت مي گردد. آسيب ديدن تارهاي صوتي به عوامل مختلفي بستگي دارد. استفاده نامناسب و نابجا از صدا مي تواند موقتاً به تارهاي صوتي آسيب وارد کند. عفونت دستگاه تنفسي فوقاني و يا حساسيت از ديگر عوامل آسيب رسان به تارهاي صوتي مي باشند. حتي خشکي هوا مي تواند موجب چسبيدن ترشحات مخاطي به تارهاي صوتي گردد. نتيجه؟ نتيجه آنکه هر يک از عوامل مذکور به بروز لارينژيت منتج مي گردند. حال بهترين راه درمان تارهاي صوتي جهت بازگشت صداي عادي چيست؟ به توصيه متخصصان در اين زمينه توجه بفرماييد.

صحبت نکنيد

به نقل از دکتر «لارنس لوين» عامل مولّد لارينژيت هر چه باشد بهترين کار صحبت نکردن و استراحت دادن به تارهاي صوتي است. سعي کنيد به مدت يکي دو روز از حرف زدن اجتناب کنيد.

نجوا کردن ممنوع!

اگر ناچاريد با ديگران ارتباط برقرار کنيد مي توانيد مطالب خود را براي آنان بنويسيد. زيرا آهسته صحبت کردن نيز درست به اندازه ي فرياد زدن تارهاي صوتي را به حرکت درآورده، باعث برخورد آن ها به يکديگر مي شود.

آسپيرين نخوريد

اگر در اثر فرياد زدن در شب گذشته صداي خود را از دست داده ايد احتمالاً برخي از مويرگ هاي گلو پاره شده اند و بايد از مصرف آسپيرين بپرهيزيد. آسپيرين مدت زمان لخته شدن خون را افزايش مي دهد و به اين ترتيب مانع از تسريع روند بهبودي مي گردد.

دستگاه هاي توليد هواي سرد و مرطوب

بايد تارهاي صوتي را که از ترشحات مخاطي پوشيده شده اند مرطوب نگه داشت. هنگامي که اين ترشحات رطوبت خود را از دست مي دهند، به صورت چسبنده درآمده، زمينه ي تحريک فراهم مي آيد. با استفاده از دستگاه هاي توليد هواي سرد و مرطوب مي توان بر اين مشکل فائق آمد.

بخار آب

بخار آب به بازگشت رطوبت کمک مي کند. دکتر «رابرت فدر» خم کردن سر بر روي يک ظرف آب داغ به مدت 5دقيقه روزي دوبار را توصيه مي کند.

نوشيدن زياد مايعات

مصرف 8تا 10ليوان مايعات بخصوص آب بسيار مؤثر است. به توصيه ي دکتر «فدر» بهتر است از ريختن عسل يا ليمو در چاي خودداري نماييم.

عدم مصرف يخ

مصرف مايعات گرم بسيار خوب است. نوشيدن مايعات سرد باعث وخامت وضعيت تارهاي صوتي مي شود.

تنفس از راه بيني

در حقيقت تنفس از راه بيني يکي از روش هاي مرطوب کردن هوا به طور طبيعي است. دکتر «کسلر» مي گويد: «افرادي که انحراف بيني دارند حين خواب از راه دهان تنفس مي کنند. اين کار تارهاي صوتي را در معرض هواي سرد و خشک قرار مي دهد». ارزيابي چگونگي تنفس، از جهت درک ماهيت گرفتگي صدا، اهميت بسزايي دارد.

به هيچ وجه سيگار نکشيد

سيگار از عمده ترين عوامل خشکي گلو بشمار مي رود.

مصرف نارون

چاي پوست درخت نارون نرم کننده خوبي براي گلو و بازگرداندن آن به وضعيت عادي محسوب مي شود. نوشيدن چاي نارون اثر مستقيمي بر نرم شدن تارهاي صوتي ندارد. زيرا هنگام بلع، دريچه ي اپيگلوت بسته شده و روي تارهاي صوتي قرار مي گيرد. اما مصرف چاي باعث مي شود غدد ترشح کننده ي مخاط موجود در حنجره در اثر رسيدن آب بيشتر به آن ها، ماده نرم کننده اي بر روي تارهاي صوتي توليد کنند.

انتخاب عاقلانه قطره هاي ضد سرفه

دکتر«فدر» استفاده از فرآورده هاي ضد سرفه حاوي ترکيبات نعناع را منع و مصرف قطره هاي ملايم محتوي ميوه يا عسل را توصيه مي کند.

هواي هواپيما

صحبت کردن حين پرواز با هواپيما باعث اختلال صدا مي شود. زيرا هواي فشرده شده داخل هواپيما بسيار خشک است. به منظور مرطوب نگه داشتن تارهاي صوتي حين پرواز از راه بيني تنفس نماييد. از آدامس يا قرص هاي مکيدني استفاده کنيد تا مجبور شويد دهان خود را بسته نگه داريد. به علاوه اين کار باعث افزايش ترشح بزاق مي گردد.

هشدار پزشکي

چه وقت لارينژيت خطرناک است؟

در صورتي که قطع صدا با درد بسيار شديد حين بلع بزاق توأم باشد مراجعه فوري به پزشک ضروري است. التهاب و تورم قسمت فوقاني حنجره به انسداد راه تنفسي منجر مي گردد. هم چنين در صورت مشاهده ي خون در سرفه، شنيدن صداي اضافي هنگام تنفس، و يا بهبود نيافتن و ادامه پيدا کردن گرفتگي صدا علي رغم اجتناب از حرف زدن بايد حتماً به پزشک مراجعه نمود. به درازا کشيدن لارينژيت ممکن است خبر از وجود تومور در ناحيه گلو و حلق دهد، لذا در صورت عدم بازگشت صدا به حالت طبيعي پس از 3تا5روز با پزشک خود مشاوره کنيد.

کنترل داروهاي مصرفي

کارشناسان معتقدند داروهاي خاصي سبب خشکي شديد تارهاي صوتي مي شوند. پس اگر به داروهاي خود ظنين هستيد حتماً نظر پزشک خود را در اين زمينه جويا شويد. داروهايي که احتمال مي رود در ايجاد خشکي تارهاي صوتي مؤثر باشند عبارتند از: داروهاي ضد فشار خون، تيروييد و آنتي هيستامين ها.

استفاده از سيستم هاي تقويت صدا

اگر شغلتان ايجاب مي کند که با صداي بلند صحبت کنيد بهتر آن است که از وسيله اي جهت بلند کردن صدا استفاده کنيد. دکتر«لوين» مي گويد: «ما اغلب استفاده از سيستم هاي تقويت صدا را جهت محافظت از تارهاي صوتي فراموش مي کنيم».

به صداي خود احترام بگذاريد

اگر مجبور به سخنراني هستيد و دچار گرفتگي صدا شده ايد بهتر است سخنراني خود را به وقت ديگري موکول کنيد. در غير اين صورت شانس آسيب دايمي تارهاي صوتي را افزايش مي دهيد.

تعليم صدا

اگر مجبور به حرف زدن زياد هستيد بهتر است به فکر تعليم و تقويت صداي خود باشيد. عدم تعليم و تقويت صدا باعث انقباض و قرار گرفتن ماهيچه هاي نگه دارنده ي حنجره در مقابل يکديگر مي شود. در حاليکه با تعليم صدا مي توان کاري کرد که همه ي ماهيچه ها به طور هم نوا و گروهي عمل کنند.

پي نوشت ها :

Mucosa.

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.