کار بردهای رادیو اکتیویته

رادیو اکتیویته به طرز شگفت ‌آوری در حیطه‌های بسیاری از پزشکی گرفته تا نگه داری مواد غذایی دارای کار برد است. اگر دوست دارید بیشتر در این باره بدانید پس به خواندن ادامه دهید.
سه‌شنبه، 4 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کار بردهای رادیو اکتیویته
کار بردهای رادیو اکتیویته

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
رادیو اکتیویته به طرز شگفت ‌آوری در حیطه‌های بسیاری از پزشکی گرفته تا نگه داری مواد غذایی دارای کار برد است. اگر دوست دارید بیشتر در این باره بدانید پس به خواندن ادامه دهید.
رادیو اکتیویته را می‌توان به عنوان یک فرآیند فیزیکی تعریف کرد که در آن عناصر دارای هسته‌های اتمی نا پایدار از هم فرو پاشیده و یک هسته‌ی اتمی کوچک‌تر را شکل می‌دهند. در جریان این فرآیند سه نوع اشعه‌ی مختلف ساطع می‌شوند که عبارتند از آلفا (α)، بتا (β) و گاما (γ). برخی از عناصری که به طور معمول یافت می‌شوند و از خواص رادیو اکتیو برخوردارند عبارتند از اورانیوم، توریوم، پولونیوم، و غیره.

رادیو اکتیویته چگونه به کار گرفته می‌شود؟

پزشکی

هنگامی که از اشعه‌های رادیو اکتیو جهت درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود این فرآیند را رادیو تراپی می‌نامند. در جریان این فرآیند، دوز بالایی از اشعه‌های گاما به درون سلول‌های سرطانی نا رس و دارای سرعت رشد بالا تابانده می‌شود تا این سلول‌ها را از بین ببرد. این کار باعث کشته شدن سلول‌های بد خیم می‌شود اما به سلول‌های معمولی آسیبی وارد نمی‌کند. یک فرآیند درمانی مشابه نیز در راستای از بین بردن تومورها انجام می‌گیرد. این فرآیند هم چنین با هدف تشخیص چند بیماری استفاده می‌گردد. قرص‌های رادیواکتیو در راستای تشخیص این امر استفاده می‌شوند که آیا اندام‌های بدن دارای کار کرد نرمال هستند یا نه. رادیو اکتیویته به تعیین مکان دقیق تومور یا لخته خون در بدن کمک می‌کند. اشعه‌ی رادیو اکتیو موسوم به آیودین 123 به طور گسترده برای تشخیص مشکلات تیروئیدی استفاده می‌شود. کبالت 67 برای تشخیص کم خونی کشنده مفید و مؤثر است. رادیو اکتیوته هم چنین به ضد عفونی کردن ابزارهای پزشکی کمک می‌کند.
کار بردهای رادیو اکتیویته

تعیین عمر سنگ‌ها

سنگ‌ها حاوی رگه‌هایی از کربن 14 هستند و کربن 14 ذاتاً دارای اندکی خواص رادیو اکتیو است. در طول یک دوره زمانی، هسته‌ی اتمی نا پایدار رادیو ایزوتوپ رو به زوال گذاشته و ایزوتوپ‌های پایدار را تشکیل می‌دهد. به ایزوتوپ نا پایدار اولیه ایزوتوپ مادر می‌گویند و ایزوتوپ پایدار حاصله را ایزوتوپ دختر می‌نامند. با مقایسه‌ی نسبت مقادیر این دو ایزوتوپ که در نمونه‌ی جمع آوری شده‌ی سنگ وجود دارند می‌توان سن دقیق سنگ را تعیین کرد. هر چه سن سنگ بیشتر باشد مقدار کربن 14 موجود در آن کمتر است.

کار بردهای دیگر

راکتور اتمی ابزاری است که به تولید تشعشعات رادیو اکتیو به شکل کنترل شده کمک می‌کند. میزان عظیم انرژی که در جریان واکنش شکافت هسته‌ای در درون راکتور تولید می‌شود در راستای تولید انرژی الکتریکی به کار گرفته می‌شود. محصولات شکافت پذیر جدید و سودمندی نیز در جریان این فرآیند به دست می‌آیند. رادیو اکتیویته به شکل گسترده با هدف تحقیق و آنالیز فرآیندهای گوناگون فیزیکی، شیمیایی و بیو لوژیکی به کار گرفته می‌شود. رادیو اکتیویته هم چنین از کار بردهای فراوانی در صنایع مختلف تولیدی در سر تا سر دنیا برخوردار است. برای آزمایش استحکام محصولات تولیدی مانند جوش اتصال لوله‌ها، قطعات هواپیما، دیگ‌های بخار و غیره از رادیو اکتیویته استفاده می‌شود.
رادیو اکتیویته هم چنین در مطالعات تحقیقی در بخش کشاورزی از کار بردهای گوناگونی برخوردار است. فسفر 32 به کود فسفات افزوده می‌شود تا بتوان میزان دقیق فسفات موجود در کود که توسط گیاه جذب می‌شود را مشخص ساخت. کبالت 60 در راستای ارتقای کمّی و کیفی تولیدات کشاورزی استفاده می‌شود. رادیو اکتیویته هم چنین با هدف ضد عفونی کردن مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این راستا، اشعه‌های متمرکز بر محصولات غذایی تابانده می‌شوند تا بدین طریق بتوان میکرو ارگانیزم‌های عامل آلودگی در این محصولات را به طور مؤثر از بین برد. این در واقع یک شیوه کاملاً ایمن است که باعث هیچگونه مسمومیتی نمی‌شود.
رادیواکتیویته را باید به شیوه‌ای بسیار کنترل شده به کار گرفت، زیرا از خطرات بالقوه‌ای برخوردار است. اگر بدن انسان در معرض تشعشعات رادیواکتیو قرار بگیرد این تشعشعات می‌توانند باعث بروز بیماری سرطان و هم چنین جهش ژنتیکی شوند.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.