الگوهای اثر ‌انگشت

اثر انگشت، طرح‌هایی ظریف روی کفِ دست و کفِ پای انسان است. این طرح‌ها را می‌توان به کمک روش‌های مختلف ثبت کرد و می‌توانند کمک بزرگی برای شناسایی افراد باشند.
پنجشنبه، 13 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
الگوهای اثر ‌انگشت
الگوهای اثر ‌انگشت

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
اثر انگشت، طرح‌هایی ظریف روی کفِ دست و کفِ پای انسان است. این طرح‌ها را می‌توان به کمک روش‌های مختلف ثبت کرد و می‌توانند کمک بزرگی برای شناسایی افراد باشند.
الگوهای اثر ‌انگشت
وقتی از نزدیک به نوکِ انگشتان خود نگاه می‌کنید، متوجه خواهید شد که خطوط مختلف زیادی وجود دارد که گاهی به عنوان شیارهای سایشی شناخته می‌شوند که تا کف دستتان گسترده شده‌اند. این خطوط در تمام بدنتان گسترش یافته‌اند اما با برجستگی کمتر. شیارهای روی انگشتان از همه واضح‌تر است و هیچ دو نفری طرح های یک سانی از ان‌ها ندارند.
پزشکی قانونی شاخه مهمی از تحقیقات است که برای دست گیری مجرمان، از این الگوها بهره می‌برد. روش طبیعی که بسیاری از سازمان‌های جنایی در سراسر دنیا دنبال می‌کنند، ایجاد یک بانک داده از اثر انگشت‌ مجرمان شناخته شده است.

الگوهای مشهور

سه نوع الگو و تقسیم‌بندی وجود دارد که به طور مداوم و مکرر در افراد مختلف مشاهده شده است. سه الگویِ تکراری از شیارها شامل کمان، حلقه و مار پیچ است.

کمان‌ها

معمولاً کمان‌ها در وسطِ اثر انگشت‌ها مشاهده می‌شود و دارای شیارهای سایشی است که به شکل سهمی و بدون باز گشت، از یک طرفِ الگو به طرفِ دیگر حرکت می‌کنند. در بعضی از الگوها، شیارها به صورت منحنی به طرح بر می‌گردند. معمولاً هیچ دلتا (تکه‌ی مثلثی شکل) در این الگو، وجود ندارد. بعضی از انواعِ کمان‌های مهم شاملِ کمان‌ مسطح،‌ شعاعی، زین ‌اسبی و کمان‌ خیمه شکل است که مبتنی بر الگوهای باز گشتی، مثلثی و ساختارهای هسته هستند.

حلقه‌ها

حلقه‌ها، نسخه‌ی توسعه‌ یافته‌ی سهمی هستند که روی نوک انگشتان اکثر مردم - تقزیباً 60% جمعیت - وجود دارد. این الگوها دارای یک دلتای مستطیلی و هسته‌ا‌ی به شکل یک حلقه هستند. هسته مانند یک لوبیا به نظر می‌رسد. دو نوع از حلقه‌ها عبارتند از حلقه‌های خیمه شکل و شعاعی. در حلقه‌ها‌ی شعاعی، دلتا به صورت ثابت و روان است اما حلقه‌های خیمه شکل، دارای دلتاهای انسدادی‌ هستند.

مار پیچ‌ها

الگوهای مار پیچی نیز رایج بوده و تقریباً در 25% مردم وجود دارد. در الگوی مار پیچی، شیارها هم مرکز هستند. اختلال‌های مختلفی در دوایر متحد المرکز وجود دارد، به صورتی که دلتاها و هسته‌ها تمایل به نوسان و خروج از مرکز دارند. برخی از انواع متداولِ مار پیچ‌ها شاملِ مار پیچِ مسطح، مار پیچِ حفره‌ی مرکزی، مار پیچِ دو حلقه‌ای و مار پیچِ تصادفی است.
لازم به ذکر است که زیر الگوها و ترکیبات بیشتری نیز ممکن است وجود داشته باشد. موارد نام برده شده در بالا، فقط الگوهایِ مشترکی هستند که به دست آمده‌اند. منبع مقاله :
متن منابع



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.