اهمیت تغذیه

خوردن مواد غذایی مغذی برای رشد مناسب و تندرستی ضروری‌تر از همه چیز می‌باشد. هدف از این مقاله توضیح در مورد اهمیت تغذیه است.
دوشنبه، 17 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهمیت تغذیه
اهمیت تغذیه

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
خوردن مواد غذایی مغذی برای رشد مناسب و تندرستی ضروری‌تر از همه چیز می‌باشد. هدف از این مقاله توضیح در مورد اهمیت تغذیه است.
اهمیت تغذیه
همه ما به هنگام جوانی در مدارس و هم چنین در خانه درسهای زیادی در مورد اهمیت تغذیه آموخته‌ایم. حتی از بزرگ سالانی که از بیماری‌های مختلف رنج می‌برند خواسته می‌شود تا از مواد غذایی با کیفیت استفاده کنند. حقیقت این است که بخش مهمی از زندگی هر فرد، تغذیه است - هم برای کودکان، نو جوانان، بزرگ سالان و سالمندان. چیزی که بسیاری از پزشکان و متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند این است که تنها یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند مواد مغذی ضروری و مواد معدنی لازم برای رشد و ترمیم فرسودگی بدنمان را فراهم آورد. اهمیت مواد غذایی مغذی برای ورزش کاران مشخص است، به این دلیل که آنها تنها پس از خوردن غذاهای سالم قادر خواهند بود به قدرت بدنی بالا و سطوح استقامت برسند.

چرا خوردن مواد غذایی مغذی ضروری است؟

یک رژیم غذایی می‌تواند این گونه توصیف شود، رژیمی که تغذیه مناسب بدن را تنها زمانی فراهم می‌سازد که بدن درشت مغذی‌های (مواد غذایی پرمصرف) ضروری مانند پروتئین‌ها، چربیها و کربو هیدراتها و ریز مغذی‌هایی مانند ویتامینها و مواد معدنی را دریافت کند. عمل کرد درشت مغذی‌ها بدین گونه است که انرژی و استحکام بدن را فراهم می‌کنند، در حالی که ریز مغذی‌ها در عمل کرد سلولهای بدن نقش مهمی دارند. مصرف مقدار مناسب و متناسب از کربو هیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها که ترکیبات مواد غذایی هستند، جهت دوری از عفونتها، بیماریهای قلبی، عروقی و مسری بسیار ضروری می‌باشند. وظیفه‌ی پروتئین ساختن بافت عضلات و هم چنین نگه داری و باز سازی آنهاست. با مصرف غذاهای غنی از پروتئین، می‌توانید برای عمل کرد مناسب بدن اسیدهای آمینه مورد نیاز را تأمین کنید. می‌توانید پروتئین مورد نیاز بدنتان را به وسیله‌ی خوردن مواد غذایی هم چون شیر، محصولات لبنی، زرده تخم مرغ، گوشت، بادام، و غیره تأمین نمایید.
کربو هیدراتها برای تأمین انرژی مورد نیاز بدن بسیار مفیدند، اما در عین حال، نباید آنها را بیش از حد مصرف کنیم، زیرا این کار می‌تواند به افزایش مقدار چربی در بدن منجر شود. چنان چه کربو هیدراتهایی که مصرف شده‌اند دست نخورده باقی بمانند، چربی در بدن ذخیره‌ می‌شود. کربو هیدراتها در واقع دو نوعند: کربو هیدراتهای ساده و کربو هیدراتهای پیچیده. کربوهیدراتهای ساده در تأمین فوری انرژی مورد نیاز بدن مفیدند، آنها به عنوان منابع انرژی سریع می‌باشند. از سوی دیگر، کربو هیدرات‌های پیچیده انرژی‌ای را برایتان فراهم می‌کنند که در طی یک دوره‌ی زمانی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. عمل کرد اصلی چربی‌ها محافظت از اندام‌های ظریف و مهم بدن است. چربی‌ها عایق‌های بدن انسان می‌باشند و از این رو مصرف آنها به مقدار کافی بسیار ضروری است.
اکنون، در مورد مواد معدنی و کلسیم صحبت می‌کنیم که در انقباض مناسب عضلات و لخته شدن خون که بی‌شک مهمترین جنبه‌ی بدن انسانند، نقش مؤثری دارند. به غیر از کلسیم، فسفر، که به رشد استخوانها و دندان‌ها کمک می‌کند، آهن نیز به همان اندازه برای بدن انسان مهم است چون به ریه‌ها، اکسیژن رسانی می‌کند. سدیم به میزان مناسب نیز برای رشد کلی بدن ضروری است. پدرها و مادران بایستی به ارزش غذایی مواد پی برده تا بتوانند به درستی در مورد آن چه برای تغذیه فرزندانشان مناسب است، تصمیم گیری نمایند. تغذیه‌ی مناسب برای سلامت جسمی و هم چنین رشد ذهنی کودکان ضروری است. مشاهده شده است که کودکانی که دچار سوء تغذیه هستند یعنی غذای آنها فاقد ترکیبات غذایی است که در بالا ذکر شد، از بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات رنج می‌برند و اغلب به رشد کامل نمی‌رسند. سازمانهای بهداشتی برنامه‌های آگاهی بخش زیادی را اجرا کرده‌اند که در آنها علت مهم بودن امر تغذیه توضیح داده شده است. همراه با خوردن غذاهای مغذی، مهم است که برای سوزاندن کالری و حفظ تندرستی و تناسب اندام، به خوبی ورزش نمایید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.