ایزوتوپهای هیدروژن

کدام ‌یک از ایزوتوپهای هیدروژن در طبیعت حضور دارد؟ این مقاله پوشش دهنده‌ی بعضی اطلاعات است که به شما کمک خواهدکرد که در این زمینه بیشتر بدانید . . .
سه‌شنبه، 18 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ایزوتوپهای هیدروژن
ایزوتوپهای هیدروژن

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
کدام ‌یک از ایزوتوپهای هیدروژن در طبیعت حضور دارد؟ این مقاله پوشش دهنده‌ی بعضی اطلاعات است که به شما کمک خواهدکرد که در این زمینه بیشتر بدانید . . .
ایزوتوپهای هیدروژن
هیدروژن، عنصری شیمیایی است که به وفور در طبیعت یافت میشود. این عنصر یکی از ترکیبات اصلی آب است. عدد اتمی هیدروژن 1 است، و وزن اتمی آن 1.00794 است. اتمهایی از همین عنصر با تعداد نوترون متفاوت شناخته شده‌است. اساساٌ، همهی عنصرهای یافت شده در طبیعت ایزوتوپهای متفاوت دارند. آنها خواص شیمیایی مشابه عنصر دارند، ولی در خصوصیات فیزیکی متفاوت هستند. سه ایزوتوپ هیدروژن که به طور طبیعی وجود دارند پروتیوم، دوتریوم و تریتیوم هستند.

هیدروژن - 1

هیدروژن -1 و یا پروتیوم ، هم چنین به عنوان 1H نوشته شده است. این ایزوتوپ به وفور در طبیعت یافت می‌شود. این عنصر از 1 پروتون و بدون نوترون تشکیل شده است.

هیدروژن - 2

هیدروژن - 2 و یا دوتریوم است، هم چنین به عنوان 2H نوشته میشود، و"D" نیز به عنوان یک نماد برای دوتریوم استفاده می شود. این عنصر شامل یک پروتون و یک نوترون در هسته است.
دوتریوم یک مولکول رادیو اکتیو نیست. هنگامی که 2H به مولکول های آب اضافه شود، به آن آب سنگین گفته می‌شود. این آب به عنوان کند کننده‌ی یک نوترون و خنک کننده برای رآکتورهای هسته‌ای استفاده می‌شود.

هیدروژن - 3

هیدروژن - 3 هم چنین به عنوان تریتیوم شناخته شده است، که شامل 1 پروتون و 2 نوترون در هسته است. هم چنین به صورت 3H نوشته میشود، و گاهی اوقات به طور نمادین به عنوان ' T ' نامیده می‌شود.
این عنصر یکی از ایزوتوپهای رادیو اکتیو هیدروژن است که از طریق β- فرو پاشی تبدیل به هلیوم - 3 میشود، و دارای نیمه عمر 12.32 سال میباشد. از آن معمولاً به عنوان یک بر چسب رادیو اکتیو در آزمایشات شیمیایی و بیو لوژیکی استفاده میشود.
از این عنصر هم چنین به عنوان یک سلاح ذوب گرمای هستهای و رد یاب در ژئو شیمی ایزوتوپ استفاده میشود.

هیدروژن - 4

هیدروژن - 4 و یا 4H، یکی از نا پایدارترین ایزوتوپهای هیدروژن است. این عنصر شامل 1 پروتون و 3 نوترون در هسته است. این عنصر طور طبیعی وجود ندارد، و با بمباران تریتیوم و هستهی سریع ‌الحرکت دوتریوم ساخته میشود.

هیدروژن - 5

هیدروژن - 5 یا 5H، یکی دیگر از ایزوتوپهای نا پایدار است. این ایزوتوپ نیز توسط بمباران تریتیوم با هستهی سریع الحرکت تریتیوم سنتز میشود. این عنصر شامل یک پروتون و 4 نوترون در هسته است.

هیدروژن - 6

هیدروژن 6 یا 6H ، دارای 1 پروتون و 5 نوترون است. این ایزوتوپ با نشر نوترون سهگانه متلاشی میشود، و دارای نیمه عمر 1022×3 ثانیه است.

هیدروژن - 7

هیدروژن - 7 یا 7H، شامل 1 پروتون و 6 نوترون است.
اینها ایزوتوپ‌های هیدروژن هستند، از بین آنها، تنها سه تای آنها به طور طبیعی یافت می‌شوند. پروتیوم و دوتریم ایزوتوپهای پایدار هستند. در حالیکه 3H، 4H، 5H، و7H ایزوتوپهای رادیو اکتیو هستند.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.