آلودگی زمین

زمین آلوده نتیجه ضایعات انباشته کارخانجات مختلف است که منجر به اثرات زیان بار می‌شود. جهت کسب اطلاعات در مورد این نوع آلودگی به شکل مفصل مطالب بیشتری را بخوانید.
سه‌شنبه، 18 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آلودگی زمین
آلودگی زمین

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
زمین آلوده نتیجه ضایعات انباشته کارخانجات مختلف است که منجر به اثرات زیان بار می‌شود. جهت کسب اطلاعات در مورد این نوع آلودگی به شکل مفصل مطالب بیشتری را بخوانید.
آلودگی زمین
به عبارت ساده، آلودگی می تواند به شکل آلودگی محیط زیست تعریف شود که تغییرات و اثرات منفی را برای اکوسیستم ارائه می کند. در حالت مشابه، زمانی که بخشی از زمین آلوده می شود (به علت عوامل مختلف)، این امر موجب زیان برای تنوع زیستی و بشر می شود که آلودگی زمین نام دارد. آلودگی شامل زباله و ضایعات می شود (همراه با خاک آلوده شده). خاک توسط مواد شیمیایی در آفت کشها و علف کشهای به کار رفته برای اهداف کشاورزی آلوده می‌شود (همراه با مواد زائد به جای مانده در نواحی شهر مانند جاده ها، پارکها و خیابانها).

منابع

آلودگی زمین می‌تواند نتیجه زباله‌ها، آب آلوده، خاک آلوده و مواد جامد زائد تشکیل شده (ناشی از فعالیتهای بسیار) باشد. از آن جا که ما عمدتاً مواد قابل دفع را تولید می کنیم محلهای انباشت زباله مملو از زباله‌اند که محیط را در این روند آلوده می‌کنند.
آلودگی زمین
آلودگی زمین

محل های انباشت زباله

رشد میزان محل های انباشت زباله یکی از دلایل عمده‌ای است که منجر به فرسایش زمین می شود.
محل‌های انباشت زباله قدیمی‌ترین روش انتخاب شده برای حل مشکل مواد زائد‌اند که در آنها مواد زائد توسط دفن دفع می‌شوند.
اگر این محل های انباشت زباله قبل از دفن مورد مراقبت قرار گیرند یا نفوذ ناپذیر شوند آنان منجر به فرسایش شدید زمین و آلودگی آب زیر زمینی موجود در زیر آن می‌شوند.

جنگل زدایی

حذف پوشش جنگلی دارای اثر مستقیم بر سستی خاک است. زمانی که خاک سست شود با آب به شکل آب زه کشی ترکیب می‌شود که این امر موجب می‌شود که خاک برای کار برد بیشتر مناسب نباشد.
غالباً زمین جنگلی برای اهداف کشاورزی فاقد پوشش درخت می‌شود. زمانی که این زمین به شدت تحت اثر آفت کشها و حشره کشها است برای مدتی بی حاصل می‌شود. این زمین بی حاصل فاقد خاک حاصل خیز است و نسبت به فرسایش ناشی از آب و باد آسیب پذیر است.
فعالیتهای معدنی نیز شامل جنگل زدایی می‌شوند که در آنها زمین پس از این که کار تکمیل می‌شود و معدن واگذار می‌شود (به شکل حالت اولیه) اغلب احیا نمی‌شود.

آلودگی خاک

آب فاضلاب یا آلوده که اغلب نتیجه فعالیتهای معدنی است (در زمان ترکیب با خاک) بر حاصل خیزی آن اثر گذار است. نشت سوخت خود روها با خاک ترکیب می شود یا وارد زمین می شود.
نیازی به ذکر نیست که کار برد بیش از حد چنین روشهایی منجر به آلودگی خاک می‌شود و در نهایت منجر به آن می‌شود که بخشی از زمین خالی از مواد مغذی شود.

آلودگی هوا

به همان اندازه‌ای که احتمالاً در ظاهر عجیب است، آلودگی هوا نقشی را در آلودگی زمین ایفا می کند تا حدی که بر اثر آن زمین بی حاصل می‌شود.
باران اسیدی یکی از اثرات شدید آلودگی هوا است که نه تنها برای گیاهان و جانوران روی کره زمین سمی است بلکه بر کیفیت خاک تا حد بسیاری اثر گذار است.
یونهای آلومینیوم در حالت غیر قابل حل و غیر سمی در خاکها وجود دارند که با کمک اجزای باران اسیدی حرکت می‌کنند یا تعامل دارند. این یونهای متحرک آلومینیم در زمان ترکیب با آب به شکل اثبات شده برای رشد گیاه زیان بار هستند و بر خاک و بدین جهت بر زمین اثر گذارند.

اثرات

آلودگی زمین
آلودگی زمین
زندگی در جوار محل انباشت زباله یا دفع زباله بر سلامت فرد عمدتاً اثر گذار است. اگر آب زیر زمینی (موجود در زیر) محل انباشت زباله آلوده شود (به علت مواد شیمیایی سمی) و همین آب مصرف شود بر روده‌ها اثر گذار است و موجب بروز مشکلاتی برای معده و استخوانها می‌شود.
فلوراید و آرسنیک دو عامل آلوده کننده عمده هستند که موجب آلودگی آب می‌شوند – موجب مسمومیت ناشی از فلور، تهوع و استفراغ و مشکلات مرتبط با سیستم غدد مترشحه می‌شوند.
اثر دیگر زمین بی حاصل آن است که تعادل اکوسیستم را بر هم می‌زند. این امر اثر مستقیم جنگل زدایی و انواع مختلف آلودگی‌هاست.
زمین بی حاصل درمعرض فرسایش ناشی از هوا است (غالباً توسط بادها). استنشاق ذرات گرد و غبار (که می‌توانند سمی باشند) می‌تواند موجب مشکلات تنفسی و سایر پیچیدگی‌های مرتبط با شش شود.
حفاظت از اثرات زیان بار آلودگی نیازمند زمان است به گونه‌ای که نسلهای آینده قادر خواهند بود که به شکل شایسته‌ای زندگی سالمی داشته باشند. هر فردی باید مسئولیت خویش را در این زمینه بر عهده گیرد و جهت بهبود محیط زیست کار کند و زمین را سبز و سالم نگه دارد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.